Alles wat je wil weten over elektrisch rijden in 2022
Ontdek de ECAR!
Het is onze missie om meer mensen te helpen de overstap naar elektrisch te maken. Dat is beter voor het milieu en ook beter voor de portemonnee!
Als je nog niet bekend bent met elektrisch rijden heb je misschien nog wel wat vragen of twijfels. Veel gestelde vragen over elektrisch rijden zijn:
De sterk gestegen energieprijzen zorgen voor enorm hogere energiecontracten. Dat betekent ook dat thuis opladen van de elektrische auto duurder is geworden. Toch is elektrisch rijden per kilometer nog steeds goedkoper dan rijden op benzine. Lees hier de blog.
Veel mensen zijn huiverig door de actieradius van een elektrische auto. Voor het normale woon-werk verkeer is dat genoeg te doen. Voor de langere ritten zijn er in Nederland meer dan genoeg (snel)oplaadpunten. En ook de vakantieritten kunnen prima, lees hier daarover maar meer.
De belangrijkste reden om nu voor elektrisch te kiezen zijn de kosten per kilometer, comfort en milieu. De aanschaf is gemiddeld 10 tot 30% duurder, maar de kilometer-, fiscale- en onderhoudskosten zijn veel lager. Actieradius is in de praktijk bijna nooit een probleem. Lees hier het hele blog.
De Nederlandse overheid stimuleert elektrisch rijden enorm. En daarom wordt het elektriciteitsnet voortdurend uitgebreid. In steden is dat vaak lastig, daarom wordt er ook ingezet om slimme manieren om veel auto’s op te kunnen laden. Lees hier het hele blog.
Ook op alle andere vragen geeft ECAR graag meer informatie, bijvoorbeeld:
En hieronder hebben wij nog veel meer blogs over elektrisch rijden. En onderaan de pagina vind je ook nog veelgestelde vragen over elektrisch rijden. En mis je toch nog wat? Dan horen wij dat graag!
Andere veelgestelde vragen
Elektrisch rijden
De afstand, die je kan afleggen met een elektrische auto heet actieradius. Gemiddeld genomen kan je met een volle accu 300 km afleggen. Maar let op: dit wordt mede bepaald door verschillende factoren. De actieradius van een elektrische auto hangt af van:
- de grootte van de batterij (capaciteit)
- het verbruik (energieverbruik)
- het weer en je rijstijl
Lees hier meer over de actieradius. En hier staan tips om de actieradius zo groot mogelijk te houden. En als je een elektrische auto gaat aanschaffen staan hier de opties die gunstig zijn voor de actieradius.
De regeneratieve rem wordt geactiveerd wanneer je het gaspedaal loslaat. Het is vergelijkbaar met afremmen op de motor bij brandstofauto’s. De mate van regeneratie is meestal instelbaar. Zo kan het dus ook zijn dat je de mechanische rem helemaal niet meer hoeft te gebruiken. Groot voordeel is dat je door regeneratief remmen stroom terug wint. Je laad je accu dus steeds een beetje op, waarmee je je actieradius vergroot.
Het rijden met een elektrische auto is heel milieuvriendelijk. Er is nauwelijks uitstoot van CO2. Ook de autoproductie van elektrische auto’s wordt steeds milieuvriendelijker. Sommige fabrikanten lukt het nu al om accu’s CO2 neutraal te produceren. Ook is er veel aandacht voor recycle mogelijkheden wanneer de auto moet worden ‘opgeruimd’.
Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg. Natuurlijk zijn er daarom strenge regels die ervoor zorgen dat elektrisch rijden veilig is. Niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor overige weggebruikers.
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Daarom hoor je een elektrische auto dus ook gewoon aankomen!
Verder staat in de wet staat dat nieuwe modellen elektrische auto’s eerst veiligheidstesten moeten doorstaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om de standaard botsproeven van het EuroNCAP. Hieruit blijkt dat de resultaten voor elektrische auto’s net zo goed zijn als die van benzine- en dieselauto’s.
Ook maken consumenten zich soms zorgen om de brandveiligheid van elektrische auto’s. Daarom wordt daar door fabrikanten heel veel aandacht aan besteed. Er wordt veel getest en continue geoptimaliseerd. Hierdoor is het risico erg laag en zijn er duidelijke instructies wat te doen als er een ongeluk is met een elektrische auto of bij brand.
Het laden van een elektrische auto is erg veilig. Dat komt door verplichte, op elkaar volgende handelingen, die moeten worden gevolgd. Er kan pas spanning uit de uitgang komen als de stekkers goed zijn aangesloten. Stel dat de stekker toch uit de auto gaat tijdens het laden, dan stopt de toevoer onmiddellijk. Safety first!
Ja zeker, er zijn een paar grote verschillen. Allereerst het geluid: een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Wel zo veilig!
Daarnaast het rijden en de snelheid: een elektrische auto heeft geen versnellingen en kan daardoor traploos, en dus echt razendsnel optrekken.
Een belangrijk verschil is ook het rendement: bij het afremmen van een elektrische auto kan de batterij automatisch een beetje opgeladen worden. Daarmee kan je dus je actieradius weer wat vergroten.
Elektrisch rijden is stiller, schoner en duurzamer. En omdat een elektrische auto enorm snel kan optrekken kan je als je wilt er ook nog eens sportiever mee rijden. Geniet daarbij ook van financiële voordelen en je rijdt naast veel milieuvriendelijker ook nog eens stukken goedkoper.
De ontwikkeling van de elektrische auto’s gaat enorm snel en het elektrisch rijden wordt steeds populairder. Zeker nu je steeds verder kan rijden op 1 acculading (actieradius neemt toe). Inmiddels kan je op heel veel plekken opladen. Ook komen er continu mooie en goedkopere modellen op de markt.
Een warmtepomp is belangrijk voor het verwarmen of koelen van een elektrische auto. Het is een pomp die onder andere de warmte van elektrische auto onderdelen zoals elektronica, motoren en accu slim distribueert. Hiermee kan de cabine verwarmd of gekoeld worden zonder al te veel energie te gebruiken.
Accu’s hebben het zwaarder wanneer het erg koud is buiten. Dat geldt niet alleen voor de batterij van een auto, maar ook voor die van bijvoorbeeld je smartphone. In de kou gaan de batterijen nu eenmaal eerder leeg. Als het vriest kun je tot 30% van de actieradius verliezen. Zorg er dus voor dat je op tijd weer oplaadt. Natuurlijk is het niet fijn dat je actieradius afneemt, maar vergeet niet dat dit in de kou ook bij benzine- en dieselauto’s het geval is.
De accu of batterij van een elektrische auto heeft een bepaalde capaciteit. Gemiddeld verliest een accu elk jaar rond de 2% capaciteit, dat noemen we degradatie. Door de doorontwikkeling van batterijen is bij nieuwere elektrische auto’s de degradatie steeds minder. Lees hier alles over degradatie: Neemt de accucapaciteit nou echt zoveel af?
Wil je nu weten of een elektrische auto bij jouw persoonlijke situatie past? Doe dan de test op e-drivers check. Vul het gewenste model, het aantal kilometers dat je per jaar rijdt en het aantal jaren dat je wilt rijden in. Je krijgt vervolgens een mooi overzicht van de kosten voor elektrisch rijden ten opzichte van rijden met een brandstofmotor.
Er zijn verschillende soorten stekkers. Ze zijn niet allemaal even relevant.
De oudste stekker (Type 1), de Yazaki stekker wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. De stekker is alleen nog te vinden bij sommige oude elektrische auto’s. De Type 2 stekker heet de Mennekes stekker. Hiermee laad je op openbare plekken.
Een derde variant is de Chameo stekker, alleen geschikt voor het snelladen. De CCS-stekker (Combined Charging System) is een combinatiestekker voor snelladen met gelijkstroom en ‘normaal’ laden met wisselstroom.
Als je nu een elektrische auto koopt zit daar hoogstwaarschijnlijk een type 2 stekker bij. En daarmee zit je altijd goed.
Wanneer je ondernemer bent of een auto van de zaak least, dan kan je – net als particulieren – genieten van een aantal fiscale & financiële voordelen.
Subsidie
Als je een volledig elektrische (bedrijfs)auto koopt of financial leaset, kan je Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen.
Lagere bijtelling
Als je een auto zowel zakelijk als privé rijdt, dan krijg je een bijtelling. Bijtelling is het bedrag wat de Belastingdienst bij je salaris/ loon telt, een soort loonbelasting dus als je een zakelijke auto aanschaft. Bijtelling is van toepassing op zowel brandstof als elektrische auto’s.
Bij elektrische auto’s is deze bijtelling alleen wel een stuk lager. Is de waarde van je elektrische auto gelijk of minder dan € 40.000 bij aanschaf, dan betaal je 12% bijtelling.
ECAR blogs over elektrisch rijden
De belangrijkste technologische ontwikkelingen in elektrische auto’s
Je leest het hier overal hoezeer elektrische auto’s de afgelopen jaren in populariteit zijn gestegen….
Kun je de accu van je auto opladen met je zonnepanelen?
Je elektrische auto opladen met de energie die je met je eigen zonnepanelen opwekt. Dat…
Productie eerste zonne-energie auto van start
Lightyear, het bedrijf dat is ontstaan uit de Nederlandse startup met dezelfde naam, is gestart…
Voorbeelden van bi-directioneel laden
Bi-directioneel laden De eerste auto’s die accustroom terugleveren aan de gebruikers zijn de Hyundai Ioniq5…
Wat zijn de voor- en nadelen van een plug-in hybride?
Best of both worlds: dat is de plug-in hybride. Oftewel een hybride auto met een…
Hoeveel laadpalen zijn er in Nederland?
Nederland is een voorloper in Europa als het gaat om de aantallen laadpalen. Op dit…