Elektrisch of brandstof kosten per kilometer vergeleken

– Geactualiseerd 6 september 2022 –
Je wilt misschien een elektrische auto gaan rijden. Daarom ben je je goed aan het oriënteren wat de echte kosten zijn, zodat je een goede keuze kan maken. En één van de zaken die daarbij wilt weten is: wat zijn de echte energiekosten per kilometer voor een elektrische en een brandstof auto? ECAR is hierin gedoken en heeft een mooie vergelijking gemaakt over de laagste kosten per kilometer die goed duidelijk maakt wat de verschillen zijn.
ECAR onderzocht wat de kosten per kilometer zijn van elektrisch opladen thuis, bij een openbaar oplaadpunt en bij een snellaadpunt. Deze kosten vergelijken we daarnaast ook met de gemiddelde brandstofkosten van een benzineauto, een dieselauto en een lpg auto van vergelijkbare klasse.
Wanneer rij je het goedkoopst?

Het opladen met stroom van eigen huis kan het goedkoopst zijn. Los van de benodigde investering in een laadpunt (zie hier meer over thuis opladen) betaal je dan de normale stroomprijs van je eigen energiecontract.
Sinds maart 2022 zijn de kosten voor kWh en brandstof enorm gestegen. Hierdoor zijn ook de kosten voor het thuisladen enorm gestegen voor mensen met een nieuw (of variabel) energiecontract.
Op dit moment (september 2022) zien we dat de stroomprijs per kilometer nog wel goedkoper is dan de benzine kosten, maar duurder dan de kosten van diesel per kilometer.
Het allermooist is natuurlijk als je ook overdag kunt opladen én je gebruik kan maken van stroom uit zonnepanelen. Maar dat is nog niet voor iedereen weggelegd.
Wat kost openbaar- en snelladen?
Het vinden van de prijzen voor deze vormen van laden is een stuk lastiger, want tot voor kort was het vaak onduidelijk wat je bij een laadpaal voor de stroom moet betalen. Zo kunnen er starttarieven worden gerekend en kan er een wisselende stroomprijs gelden. Soms is dat zelfs verschillend per moment van de dag.
Gelukkig is er op 12 april 2021 nieuwe wetgeving gekomen, waarin vastgelegd is dat op iedere laadpaal door de exploitant duidelijk moet worden aangegeven wat de actuele kosten voor het laden zijn.
Toch is het nog steeds lastig om van te voren te zien wat de tarieven zijn. Daarom baseren wij ons voor de vergelijking op de tarieven van Shell Recharge, Eneco en de ANWB, die wel te vinden zijn.
De mensen die vaak van een openbare laadpaal gebruikmaken nemen meestal een abonnement. Hierdoor zijn de kWh kosten lager.
En de kosten van snelladen?
De kosten voor het snelladen liggen beduidend hoger, wat op zichzelf niet gek is. Er staan in Nederland inmiddels rond de 3000 snellaadstations, en dat zijn toch behoorlijke investeringen op dure plekken. Deze prijs kan behoorlijk variëren tot wel meer dan 70 cent per kW. Ook hierin gaan wij uit van de prijs die je bij een Shell Recharge snellader betaalt.
De nuance hierbij is wel dat je snelladen in de praktijk alleen nodig hebt in de gevallen dat je echt meer dan je actieradius gaat rijden. En dat is (behalve voor zakelijk rijders) meestal niet elke dag het geval.
Ook hier geldt dat een abonnement behoorlijk voordeliger kan zijn.
NB: we laten in dit vergelijkende onderzoek alle andere kosten buiten beschouwing: aanschaf, belasting, onderhoudskosten en afschrijving.
Wat zijn de uitgangspunten voor de vergelijking?
Voor de vergelijking in dit onderzoek gaan we uit van een middenklasse auto, de Peugeot 208, met een vermogen van ongeveer 100kw (de elektrische e-208 heeft hierbij het hoogste vermogen).
De auto’s op lpg nemen wij niet mee in de vergelijking. Betrouwbare verbruikscijfers konden wij niet vinden, bovendien verbruikt een auto op lpg ook benzine, waardoor de werkelijke verbruikskosten lastig meetbaar zijn.
Het overzicht: wat zijn de kosten per kilometer?
De uitkomst van het vergelijkend onderzoek van ECAR zijn duidelijk:

Zoals te zien is in de grafiek zijn de kosten bij elektrisch rijden voor mensen met een nieuw of variabel energiecontract nog steeds lager dan bij benzine rijden, maar inmiddels wel hoger dan rijden op diesel. Het opladen bij openbare laadpalen is nog steeds fors goedkoper dan brandstof tanken.
De kosten van snelladen liggen moment op het niveau van het rijden op diesel.
Conclusie
Ondanks de sterk gestegen elektriciteitskosten voor nieuwe energiecontracten is het elektrische rijden per kilometer nog steeds voordeliger dan het rijden op benzine, maar inmiddels duurder dan het rijden op diesel. Wel is die vergelijking niet helemaal eerlijk, omdat de Peugeot op diesel een beduidend lager vermogen heeft dan de elektrische en benzine variant.
Als je dan ook kijkt naar de financiële voordelen, motorrijtuigenbelasting, onderhoudskosten en restwaarde dan is elektrisch rijden nog steeds goedkoper dan rijden met een brandstofauto.
Ben je door deze blog nieuwsgierig geworden naar elektrisch rijden? Check dan hier het aanbod van de nieuwe elektrische auto’s van ECAR.