Neemt de accucapaciteit nou echt zoveel af?
In 2009 kwamen de eerste elektrische auto’s in Nederland op de markt. Accu’s uit die auto’s zijn nu vaak aan het eind van hun levenscyclus.
De accu van een elektrische auto is de laatste jaren enorm doorontwikkeld. Ze zijn lichter geworden, kunnen sneller opgeladen worden en hebben een hogere accucapaciteit.
Toch kan bij de aanschaf van een elektrische auto degradatie van de accu een discussiepunt zijn. Degradatie is echter geen reden om niet voor een elektrische auto te kiezen. Een elektrische autoaccu verliest inderdaad capaciteit. Maar dat gaat heel geleidelijk: een elektrische auto gaat tussen de 8 en 16 jaar mee. En de meeste fabrikanten garanderen een levensduur van minstens 8 jaar of 240.000 kilometer. Een levensduur die dus prima te vergelijken is met een brandstofauto.
Wat is degradatie?
Een oplaadbare batterij kan naarmate ze langer gebruikt worden steeds minder energie opslaan. Dat noemen we degradatie. Gemiddeld verliest een elektrische autoaccu ieder jaar rond de 2% capaciteit. (Kik hier om de degradatie van een specifiek merk en type elektrische auto op te zoeken). Bij nieuwere elektrische auto’s zien we een steeds lagere degradatie.
Het is in de praktijk lastig om precies aan te geven hoe hard de degradatie gaat. Zo maakte het Amsterdamse taxibedrijf Taxi-E bekend dat de Nissan Leafs in de taxivloot na 2 jaar nog geen noemenswaardige degradatie vertonen, ondanks 2 tot 3 keer snelladen per dag. Degradatie bestaat, maar is geen reden om niet elektrisch te gaan rijden.
Wat zijn de belangrijkste redenen van deze degradatie?
De belangrijkste factor voor degradatie is het aantal keer dat de batterij is opgeladen. Hoe vaker de batterij is opgeladen, hoe hoger de degradatie, en dus hoe lager de accucapaciteit. Het maakt hierbij wel uit hoe je oplaad: helemaal volladen tot 100% zorgt voor een hogere degradatie dan steeds opladen tot 80%. De huidige generatie elektrische auto’s maken gebruik van technieken die voorkomen dat de accu tot 100% opgeladen kan worden.
Helemaal leeg laten lopen van de auto is ook slechter voor de accu; ook daardoor degradeert de accu sneller. Ook hiervoor geldt dat opladen vanaf 20% resterende accucapaciteit beter is. Dat geldt trouwens ook voor fietsaccu’s en de meeste mobiele telefoon accu’s.
Degradatie begint overigens ook al als de batterij nauwelijks gebruikt wordt. Dat is niet te voorkomen met de huidige technieken, wel zien we dat dat bij ieder nieuw model steeds minder wordt. Ook het weer speelt hierin een rol: hoe warmer het is, hoe hoger de degradatie (met name vanaf 30 graden celcius).
Ook lokale verhitting in de accu kan voor een hogere degradatie zorgen. Dit is te voorkomen door de accu niet te vaak te zwaar te belasten, bijvoorbeeld door hard optrekken of hard remmen. Om deze reden kan snelladen ook iets minder goed zijn voor de levensduur van de accu: door het snelladen wordt de temperatuur hoger omdat de accu in 30 minuten tot 80% kan worden opgeladen.
Wat doen we met de afgedankte accu’s?
Als de capaciteit van een accu rond de 75% van de oorspronkelijke capaciteit is dan is deze aan vervanging toe. Maar dat wil niet zeggen dat er niks meer mee gebeurd. Er is volop onderzoek naar wat we nog kunnen doen met afgedankte accu’s.
Zo is één van de toepassingen de opslag van duurzame energie (bijvoorbeeld solar- of wind energie). Bij die energiebronnen is er een grote behoefte aan lokale opslag van energie die je niet direct gebruikt.
En als er echt niks meer met de accu kan, dan wordt deze gerecyceld.
Elke autofabrikant is daarbij verantwoordelijk voor de inname en recycling van de eigen accu’s.
De accu’s van ECAR auto’s
..zijn allemaal nieuw! Wil je weten welke auto’s wij op dit moment op voorraad hebben, kijk dan hier ons aanbod.