Een oplaadpunt aan huis: wat heb ik nodig?
In ons land staan al meer dan 100.000 laadpalen. Waarom zou je dan toch investeren in een eigen oplaadpunt aan of bij je huis? De belangrijkste reden is de prijs van elektriciteit. De stroomkosten bij een publiek oplaadpunt zijn bijna twee keer zo hoog als de stroomkosten die je thuis betaalt. En bij een snellaadpunt is het zelfs rond de drien keer zo hoog (lees hier meer over de laagste kosten per km). Interessant dus om te onderzoeken hoe je eigen stroom kunt gebruiken voor het opladen van je eigen elektrische auto.
Kan ik mijn nieuwe EV opladen met een normaal stopcontact?
Jazeker, dat kan. Dat wordt in vaktermen mode 1 opladen genoemd. Maar het wordt afgeraden, want het is niet altijd even veilig. Dat heeft te maken met de enorme capaciteit die autoaccu’s tegenwoordig hebben. Mode 1 opladen duurt dan heel lang, waarbij de laadkabel erg heet kan worden. Heb je ook nog andere apparaten op dezelfde groep aangesloten, dan kan dat problemen veroorzaken, uiteenlopend van een kapotte stop tot brand. Dus het kán, maar is bepaald niet ideaal.
Wat is dan wel een veilige keuze?
Als je toch gebruik wilt maken van een eigen stopcontact, kun je beter kiezen voor Mode 2 laden. Daarbij maak je gebruik van een vaste stroombegrenzer. Dat is een soort controle unit die je dicht bij een stopcontact plaatst (in Nederland mag dat 50 cm van het stopcontact zijn, in Duitsland 2 meter). Een kabel met zo’n unit wordt vaak meegeleverd met de auto.
De box zorgt ervoor dat er niet teveel stroom gaat lopen over de laadkabel, zodat alles veilig blijft. Het laden duurt ook in dit geval nog steeds wel lang: de accu helemaal opladen kan dan wel meer dan 12 uur kosten. Het is wel de goedkoopste optie: er is geen of geen hoge investering nodig. Daarnaast maak je gebruik van de goedkope eigen stroomvoorziening, wat veel scheelt ten opzichte van de kosten van laden bij een openbare laadpaal. Heb je de tijd en een goed buitenstopcontact dan kan dit een optie zijn.
Waarom zou ik dan toch willen kiezen voor een oplaadpunt thuis?
De belangrijkste reden om zelf te investeren in een laadpaal (of laadunit aan de muur) is de oplaadsnelheid. Een laadpaal is gekoppeld aan een eigen groep in je meterkast. In de meeste huizen die gebouwd zijn in de laatste 30 jaar is het ook mogelijk een 3 fase aansluiting te realiseren, waardoor de oplaadtijd nog korter wordt.
Een eigen laadpaal is ‘intelligent’ en communiceert met de auto. Met elkaar bepalen ze de meest gunstige manier van opladen, zodat de laadtijd het kortst is. De kosten van zo’n eigen laadpunt variëren tussen de 1.000 en de 3.000 euro, inclusief de aanleg door een installateur. Sommige gemeentes geven daarvoor subsidie, zie hier.
De auto’s van ECAR worden standaard geleverd met een Mode 2 oplaadkabel. Kom eens kijken in Alphen aan den Rijn! Of bekijk hier alvast de nieuwste elektrische auto’s van ECAR.