Hoe groot is de actieradius van een elektrische auto?
De actieradius is de afstand die een auto kan afleggen zonder te tanken of op te laden. De actieradius van een elektrische auto is in de afgelopen 10 jaar enorm toegenomen: gemiddeld kan je nu 300 kilometer afleggen met een volle lading. In Nederland is dat een prima afstand, zeker als je geen zakelijke rijden bent die de hele dag op de weg doorbrengt.
In deze blog onderzoeken we wat de actieradius kan verkleinen en wat kan helpen om het bereik te vergroten. Kijk ook hier eens naar opties die het bereik vergroten als je een elektrische auto gaat kopen. En hier geven we graag wat tips om de actieradius zo groot mogelijk te maken.
Waar hangt de actieradius allemaal van af?
De actieradius van een elektrische auto hangt af van de de grootte van de accu (de capaciteit), de slijtage van die accu, het gewicht van de auto en van je rijstijl. Ben je een sportieve rijder dan zal je beslist merken dat je minder ver komt met een lading dan een bedachtzame rijder.
Als de auto een caravan mag en kan trekken heeft dat vanzelfsprekend ook een belangrijke invloed op de actieradius.
En ook de temperatuur kan behoorlijk van invloed zijn op de actieradius.
Bij koud weer dus niet rijden?
Het weer speelt inderdaad een belangrijke rol. Een accu van een elektrische auto (maar ook van bijvoorbeeld een elektrische fiets) werkt over het algemeen het best bij kamertemperatuur. Als het vriest kan daardoor de actieradius zomaar 30% lager liggen! En ook in de zomer presteert de accu bij hogere temperaturen minder goed.
Moderne elektrische auto’s hebben daarom vaak een zogenaamd geconditioneerd accupakket: een soort accu verwarming/koeling die de accu op een betere bedrijfstemperatuur houdt. Dat kost ook wel energie, maar het voordeel is toch groter: de actieradius blijft dan redelijk op peil.
Verwarming en koeling kunnen energieslurpers zijn
In de winter verbruik je natuurlijk ook meer energie omdat je de cabine verwarmt. In het begin van de elektrische auto gebeurde dat met elektrische kachels. Dit waren inderdaad enorme energieslurpers. Tegenwoordig doen de elektrische auto’s dat effectiever door middel van een zogenaamde warmtepomp. Een test in Noorwegen in de winter wees uit dat het gebruik van een warmte pomp de accu 3% kostte, terwijl dezelfde auto met een elektrische verwarming 10% van de accu capaciteit kostte.
Ook in de zomer helpt de warmtepomp: dezelfde techniek ‘omgekeerd’ kan ook helpen de auto koeler te maken. Wel wordt altijd geadviseerd om de verwarming of airco alvast aan te zetten als de auto nog aan de lading ligt; hierdoor wordt er hiervoor bij het rijden zelf minder energie gebruikt.
Wat betekent de afname van de accucapaciteit (degradatie) voor de levensduur?
De capaciteit van een elektrische autoaccu neemt af door het dagelijks gebruik. Net zoals bij een mobiele telefoon loopt de capaciteit langzaam terug. Dat komt door de cyclus van het opladen en ontladen. Hoe snel dat gaat hangt af van het gebruik en de omgeving. De meeste autofabrikanten geven rond de 8 jaar garantie op de accu: na 8 jaar moet die accus dan nog steeds meer dan ca 70% van de originele capaciteit hebben.
Dat betekent dat de actieradius van de elektrische auto na zo’n 8 jaar gemiiddeld met 30% zal zijn afgenomen. Daarom is het verstandig om ook eens te kijken naar opties en tips om de actieradius te vergroten.
Nieuwsgierig geworden naar de actieradius van jouw nieuwe EV?
Wil je zelf ook ervaren dat de actieradius van een EV meestal best meevalt? Check dan hier de modellen van ECAR..