Antwoord op vragen
Aanschaf
De kosten van het laden verschillen.
Wanneer je thuis kan laden, is dat het goedkoopst, je betaalt dan de normale kWh prijs. Gemiddeld is dat zo’n 0,22 cent. Overigens moet je wel eerst een laadpaal voor thuis aanschaffen, de prijs daarvan ligt tussen de €1500 en €3000, incl. installatie.
Wanneer je gebruik maakt van openbare laadpunten, is de prijs per kWh circa 2x zo hoog. Dit komt omdat de kosten voor het opladen bij openbare laadpunten wordt berekend op basis van twee componenten: de prijs per kWh en de prijs van de laadpas-aanbieder.
Er zijn verschillende soorten stekkers. Ze zijn niet allemaal even relevant.
De oudste stekker (Type 1), de Yazaki stekker wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. De stekker is alleen nog te vinden bij sommige oude elektrische auto’s. De Type 2 stekker heet de Mennekes stekker. Hiermee laad je op openbare plekken.
Een derde variant is de Chameo stekker, alleen geschikt voor het snelladen. De CCS-stekker (Combined Charging System) is een combinatiestekker voor snelladen met gelijkstroom en ‘normaal’ laden met wisselstroom.
Als je nu een elektrische auto koopt zit daar hoogstwaarschijnlijk een type 2 stekker bij. En daarmee zit je altijd goed.
Wanneer je ondernemer bent of een auto van de zaak least, dan kan je – net als particulieren – genieten van een aantal fiscale & financiële voordelen.
Subsidie
Als je een volledig elektrische (bedrijfs)auto koopt of financial leaset, kan je Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen.
Lagere bijtelling
Als je een auto zowel zakelijk als privé rijdt, dan krijg je een bijtelling. Bijtelling is het bedrag wat de Belastingdienst bij je salaris/ loon telt, een soort loonbelasting dus als je een zakelijke auto aanschaft. Bijtelling is van toepassing op zowel brandstof als elektrische auto’s.
Bij elektrische auto’s is deze bijtelling alleen wel een stuk lager. Is de waarde van je elektrische auto gelijk of minder dan € 40.000 bij aanschaf, dan betaal je 12% bijtelling.
Accu
Hoe lang het opladen van je accu duurt hangt af van 3 dingen:
- Het vermogen van de laadpaal
- Hoe snel jouw auto kan laden (boordlader)
- Hoe leeg je accu is
Als je thuis laadt, speelt ook je stroomaansluiting een rol. Gemiddeld staat een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW gelijk aan 20 tot 60 kilometer bereik. Wanneer je dus 5 uur oplaadt, rijd je er dus zo’n tussen de 100 en 300 km bij.
Je zou de accu van een elektrische auto heel goed kunnen vergelijken met die van een smartphone. Deze hang je een nacht aan de lader en je de volgende dag kan je er goed gebruik van maken. Na een tijdje merk je wel dat de batterij iets minder sterk wordt. Dit heet degradatie. Dat geldt ook voor elektrisch auto’s, maar in een sterk mindere mate en ook steeds minder snel (Lees hier alles over degradatie)
De ontwikkelingen van de batterijen voor elektrische auto’s gaan continu door, waardoor er kleinere en sterkere batterijen worden gemaakt. Hoe lang je er precies mee kan doen, is daarom moeilijk te zeggen. De meeste fabrikanten garanderen een levensduur van minimaal 8 jaar of 240.000 kilometer. Dat is dus prima vergelijkbaar met de levensduur van een brandstofauto.
Over het algemeen wordt de accu vervangen, als deze minder dan 80% kan opladen. Maar dat de accu niet langer bruikbaar is voor een elektrische auto, betekent niet dat de accu weggegooid wordt. De accu is nog prima geschikt voor bijvoorbeeld het opslaan van energie of de nog bruikbare delen worden eruit gehaald en voor andere apparaten ingezet.
De afstand, die je kan afleggen met een elektrische auto heet actieradius. Gemiddeld genomen kan je met een volle accu 300 km afleggen. Maar let op: dit wordt mede bepaald door verschillende factoren. De actieradius van een elektrische auto hangt af van:
- de grootte van de batterij (capaciteit)
- het verbruik (energieverbruik)
- het weer en je rijstijl
Lees hier meer over de actieradius. En hier staan tips om de actieradius zo groot mogelijk te houden. En als je een elektrische auto gaat aanschaffen staan hier de opties die gunstig zijn voor de actieradius.
Een elektrische auto rijdt op een accu, die je moet opladen. Dit kan aan een laadpaal thuis of bij een openbaar laadpunt onderweg. Als je heel snel wilt opladen, bestaan er ook snellaadpalen (meestal langs de snelwegen). Net zoals bij andere elektrische apparaten, laad je de auto op met een laadkabel en gedurende een bepaalde tijd wordt dan zo de accu opgeladen.
De regeneratieve rem wordt geactiveerd wanneer je het gaspedaal loslaat. Het is vergelijkbaar met afremmen op de motor bij brandstofauto’s. De mate van regeneratie is meestal instelbaar. Zo kan het dus ook zijn dat je de mechanische rem helemaal niet meer hoeft te gebruiken. Groot voordeel is dat je door regeneratief remmen stroom terug wint. Je laad je accu dus steeds een beetje op, waarmee je je actieradius vergroot.
Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg. Natuurlijk zijn er daarom strenge regels die ervoor zorgen dat elektrisch rijden veilig is. Niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor overige weggebruikers.
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Daarom hoor je een elektrische auto dus ook gewoon aankomen!
Verder staat in de wet staat dat nieuwe modellen elektrische auto’s eerst veiligheidstesten moeten doorstaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om de standaard botsproeven van het EuroNCAP. Hieruit blijkt dat de resultaten voor elektrische auto’s net zo goed zijn als die van benzine- en dieselauto’s.
Ook maken consumenten zich soms zorgen om de brandveiligheid van elektrische auto’s. Daarom wordt daar door fabrikanten heel veel aandacht aan besteed. Er wordt veel getest en continue geoptimaliseerd. Hierdoor is het risico erg laag en zijn er duidelijke instructies wat te doen als er een ongeluk is met een elektrische auto of bij brand.
Het laden van een elektrische auto is erg veilig. Dat komt door verplichte, op elkaar volgende handelingen, die moeten worden gevolgd. Er kan pas spanning uit de uitgang komen als de stekkers goed zijn aangesloten. Stel dat de stekker toch uit de auto gaat tijdens het laden, dan stopt de toevoer onmiddellijk. Safety first!
Ja zeker! Je moet wel een speciale groep in de meterkast gebruiken én een geschikte laadkabel gebruiken, de zogenaamde mode 2-lader (230v). Meestal wordt deze lader bij aanschaf van een elektrische auto meegeleverd. De lader heeft een laadbeveiliging. Het laden stopt als de accu vol is of wanneer er overspanning dreigt. Let op; het laden gaat natuurlijk wel een stuk langzamer dan met een laadpaal.
Lees hier alles over het opladen bij je eigen huis.
Je kunt je auto op verschillende plekken opladen. Als je thuis ruimte hebt, kun je daar een oplaadpaal neerzetten. Daarvoor heb je geen abonnement nodig. Daarnaast heeft de gemeente in veel plaatsen publieke laadpunten ingericht. In bijna alle gevallen moet je dan een laadpas hebben.
Als laatste kun je laden langs de snelweg. De zogenaamde snellaadpalen zijn goed bereikbaar. Ook hiervoor moet je wel een laadpas hebben. Qua laadkosten is dit de duurste oplossing. Het is echter wel de snelste manier om de batterij weer op te laden!
Accu’s hebben het zwaarder wanneer het erg koud is buiten. Dat geldt niet alleen voor de batterij van een auto, maar ook voor die van bijvoorbeeld je smartphone. In de kou gaan de batterijen nu eenmaal eerder leeg. Als het vriest kun je tot 30% van de actieradius verliezen. Zorg er dus voor dat je op tijd weer oplaadt. Natuurlijk is het niet fijn dat je actieradius afneemt, maar vergeet niet dat dit in de kou ook bij benzine- en dieselauto’s het geval is.
De accu of batterij van een elektrische auto heeft een bepaalde capaciteit. Gemiddeld verliest een accu elk jaar rond de 2% capaciteit, dat noemen we degradatie. Door de doorontwikkeling van batterijen is bij nieuwere elektrische auto’s de degradatie steeds minder. Lees hier alles over degradatie: Neemt de accucapaciteit nou echt zoveel af?
Er zijn verschillende soorten stekkers. Ze zijn niet allemaal even relevant.
De oudste stekker (Type 1), de Yazaki stekker wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. De stekker is alleen nog te vinden bij sommige oude elektrische auto’s. De Type 2 stekker heet de Mennekes stekker. Hiermee laad je op openbare plekken.
Een derde variant is de Chameo stekker, alleen geschikt voor het snelladen. De CCS-stekker (Combined Charging System) is een combinatiestekker voor snelladen met gelijkstroom en ‘normaal’ laden met wisselstroom.
Als je nu een elektrische auto koopt zit daar hoogstwaarschijnlijk een type 2 stekker bij. En daarmee zit je altijd goed.
Buitenland
Wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, doe je er verstandig aan om je goed voor te bereiden. Zo werken niet alle laadpassen in het buitenland. Informeer dus goed waar jouw laadpas wel of niet werkt.
Daarnaast beschikken nog niet alle Europese landen over evenveel laadpalen. Met name in Noord en West Europa staan er al veel, maar de rest van Europa is nog bezig met het opbouwen van een netwerk. Het is dus verstandig om je route goed voor te bereiden.
Op sites als abetterrouteplanner en ook op oplaadpalen.nl vind je veel bruikbare informatie.
Voor het opladen heb je in het buitenland geen andere stekkers nodig. In Europa is afgesproken dat de Mennekes type 2-stekker de standaard is. Alleen in Frankrijk en Italië kom je soms nog een type3 aansluiting tegen. Als je naar die landen reist, is het slim om voor de zekerheid een laadkabel met een type 3-stekker of een verloopstuk mee te nemen.
In deze landen kun je in ieder geval laden: Denemarken, Finland, België, Griekenland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Noord-Ierland, Groot-Brittannië, Ierland, Kroatië, Luxemburg, Italië, Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Oostenrijk, Turkije, Polen, Tsjechië, Portugal, Spanje, Slowakije & Slovenië.
Lees hier meer over het laden in het buitenland.
Dat kan zeker! Wel zal je voor sommige landen iets meer vooruit moeten plannen, want niet alle landen van Europa zijn al net zo voorzien van laadplekken als Nederland. In deze blog heeft ECAR uitgebried hier.
Er zijn verschillende bronnen die je kan gebruiken om je route te plannen. Hier kan je bijvoorbeeld op een kaart inzoomen om de oplaadpunten te zien. En op Google maps kan je tegenwoordig ook gewoon ‘laadpalen’ intikken, waardoor je te zien krijgt waar ze staan. Maar er zijn ook apps die je kan gebruiken, zoals bijvoorbeeld de (gratis) app Chargemap
Elektrisch rijden
De afstand, die je kan afleggen met een elektrische auto heet actieradius. Gemiddeld genomen kan je met een volle accu 300 km afleggen. Maar let op: dit wordt mede bepaald door verschillende factoren. De actieradius van een elektrische auto hangt af van:
- de grootte van de batterij (capaciteit)
- het verbruik (energieverbruik)
- het weer en je rijstijl
Lees hier meer over de actieradius. En hier staan tips om de actieradius zo groot mogelijk te houden. En als je een elektrische auto gaat aanschaffen staan hier de opties die gunstig zijn voor de actieradius.
De regeneratieve rem wordt geactiveerd wanneer je het gaspedaal loslaat. Het is vergelijkbaar met afremmen op de motor bij brandstofauto’s. De mate van regeneratie is meestal instelbaar. Zo kan het dus ook zijn dat je de mechanische rem helemaal niet meer hoeft te gebruiken. Groot voordeel is dat je door regeneratief remmen stroom terug wint. Je laad je accu dus steeds een beetje op, waarmee je je actieradius vergroot.
Het rijden met een elektrische auto is heel milieuvriendelijk. Er is nauwelijks uitstoot van CO2. Ook de autoproductie van elektrische auto’s wordt steeds milieuvriendelijker. Sommige fabrikanten lukt het nu al om accu’s CO2 neutraal te produceren. Ook is er veel aandacht voor recycle mogelijkheden wanneer de auto moet worden ‘opgeruimd’.
Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg. Natuurlijk zijn er daarom strenge regels die ervoor zorgen dat elektrisch rijden veilig is. Niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor overige weggebruikers.
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Daarom hoor je een elektrische auto dus ook gewoon aankomen!
Verder staat in de wet staat dat nieuwe modellen elektrische auto’s eerst veiligheidstesten moeten doorstaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om de standaard botsproeven van het EuroNCAP. Hieruit blijkt dat de resultaten voor elektrische auto’s net zo goed zijn als die van benzine- en dieselauto’s.
Ook maken consumenten zich soms zorgen om de brandveiligheid van elektrische auto’s. Daarom wordt daar door fabrikanten heel veel aandacht aan besteed. Er wordt veel getest en continue geoptimaliseerd. Hierdoor is het risico erg laag en zijn er duidelijke instructies wat te doen als er een ongeluk is met een elektrische auto of bij brand.
Het laden van een elektrische auto is erg veilig. Dat komt door verplichte, op elkaar volgende handelingen, die moeten worden gevolgd. Er kan pas spanning uit de uitgang komen als de stekkers goed zijn aangesloten. Stel dat de stekker toch uit de auto gaat tijdens het laden, dan stopt de toevoer onmiddellijk. Safety first!
Ja zeker, er zijn een paar grote verschillen. Allereerst het geluid: een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Wel zo veilig!
Daarnaast het rijden en de snelheid: een elektrische auto heeft geen versnellingen en kan daardoor traploos, en dus echt razendsnel optrekken.
Een belangrijk verschil is ook het rendement: bij het afremmen van een elektrische auto kan de batterij automatisch een beetje opgeladen worden. Daarmee kan je dus je actieradius weer wat vergroten.
Elektrisch rijden is stiller, schoner en duurzamer. En omdat een elektrische auto enorm snel kan optrekken kan je als je wilt er ook nog eens sportiever mee rijden. Geniet daarbij ook van financiële voordelen en je rijdt naast veel milieuvriendelijker ook nog eens stukken goedkoper.
De ontwikkeling van de elektrische auto’s gaat enorm snel en het elektrisch rijden wordt steeds populairder. Zeker nu je steeds verder kan rijden op 1 acculading (actieradius neemt toe). Inmiddels kan je op heel veel plekken opladen. Ook komen er continu mooie en goedkopere modellen op de markt.
Een warmtepomp is belangrijk voor het verwarmen of koelen van een elektrische auto. Het is een pomp die onder andere de warmte van elektrische auto onderdelen zoals elektronica, motoren en accu slim distribueert. Hiermee kan de cabine verwarmd of gekoeld worden zonder al te veel energie te gebruiken.
Accu’s hebben het zwaarder wanneer het erg koud is buiten. Dat geldt niet alleen voor de batterij van een auto, maar ook voor die van bijvoorbeeld je smartphone. In de kou gaan de batterijen nu eenmaal eerder leeg. Als het vriest kun je tot 30% van de actieradius verliezen. Zorg er dus voor dat je op tijd weer oplaadt. Natuurlijk is het niet fijn dat je actieradius afneemt, maar vergeet niet dat dit in de kou ook bij benzine- en dieselauto’s het geval is.
De accu of batterij van een elektrische auto heeft een bepaalde capaciteit. Gemiddeld verliest een accu elk jaar rond de 2% capaciteit, dat noemen we degradatie. Door de doorontwikkeling van batterijen is bij nieuwere elektrische auto’s de degradatie steeds minder. Lees hier alles over degradatie: Neemt de accucapaciteit nou echt zoveel af?
Wil je nu weten of een elektrische auto bij jouw persoonlijke situatie past? Doe dan de test op e-drivers check. Vul het gewenste model, het aantal kilometers dat je per jaar rijdt en het aantal jaren dat je wilt rijden in. Je krijgt vervolgens een mooi overzicht van de kosten voor elektrisch rijden ten opzichte van rijden met een brandstofmotor.
Er zijn verschillende soorten stekkers. Ze zijn niet allemaal even relevant.
De oudste stekker (Type 1), de Yazaki stekker wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. De stekker is alleen nog te vinden bij sommige oude elektrische auto’s. De Type 2 stekker heet de Mennekes stekker. Hiermee laad je op openbare plekken.
Een derde variant is de Chameo stekker, alleen geschikt voor het snelladen. De CCS-stekker (Combined Charging System) is een combinatiestekker voor snelladen met gelijkstroom en ‘normaal’ laden met wisselstroom.
Als je nu een elektrische auto koopt zit daar hoogstwaarschijnlijk een type 2 stekker bij. En daarmee zit je altijd goed.
Wanneer je ondernemer bent of een auto van de zaak least, dan kan je – net als particulieren – genieten van een aantal fiscale & financiële voordelen.
Subsidie
Als je een volledig elektrische (bedrijfs)auto koopt of financial leaset, kan je Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen.
Lagere bijtelling
Als je een auto zowel zakelijk als privé rijdt, dan krijg je een bijtelling. Bijtelling is het bedrag wat de Belastingdienst bij je salaris/ loon telt, een soort loonbelasting dus als je een zakelijke auto aanschaft. Bijtelling is van toepassing op zowel brandstof als elektrische auto’s.
Bij elektrische auto’s is deze bijtelling alleen wel een stuk lager. Is de waarde van je elektrische auto gelijk of minder dan € 40.000 bij aanschaf, dan betaal je 12% bijtelling.
Kosten
De kosten van het laden verschillen.
Wanneer je thuis kan laden, is dat het goedkoopst, je betaalt dan de normale kWh prijs. Gemiddeld is dat zo’n 0,22 cent. Overigens moet je wel eerst een laadpaal voor thuis aanschaffen, de prijs daarvan ligt tussen de €1500 en €3000, incl. installatie.
Wanneer je gebruik maakt van openbare laadpunten, is de prijs per kWh circa 2x zo hoog. Dit komt omdat de kosten voor het opladen bij openbare laadpunten wordt berekend op basis van twee componenten: de prijs per kWh en de prijs van de laadpas-aanbieder.
De onderhoudskosten voor een elektrische auto zijn lager dan die voor een auto met brandstofmotor. Er zijn veel minder bewegende delen aanwezig die kunnen slijten. Het is niet zo dat een elektrische auto geen onderhoud nodig heeft. Denk aan onderhoud van de remmen en bijvoorbeeld het uitvoeren van updates. Het onderhoud is wel minder frequent dan bij een brandstofauto en vaak goedkoper, goed nieuws dus! Bekijk ons uitgebreidere antwoord hier.
Wil je nu weten of een elektrische auto bij jouw persoonlijke situatie past? Doe dan de test op e-drivers check. Vul het gewenste model, het aantal kilometers dat je per jaar rijdt en het aantal jaren dat je wilt rijden in. Je krijgt vervolgens een mooi overzicht van de kosten voor elektrisch rijden ten opzichte van rijden met een brandstofmotor.
Om op te laden bij openbare laadpunten heb je een laadpas nodig. Inmiddels is er een groot aantal aanbieders van deze passen. Elk met andere abonnementsvormen, prijzen en voorwaarden. In Nederland kan je met iedere laadpas bij elk openbaar laadpunt je elektrische auto opladen.
De kosten die je betaalt voor je laadpas komen bovenop de kosten van het laden zelf (gem. 0,41 cent per kWh). Op laadpastop10 krijg je onafhankelijke informatie over alle laadpassen die in Nederland verkrijgbaar zijn.
Het snelladen is meestal duurder omdat hier speciale voorzieningen zijn getroffen.
Wanneer je ondernemer bent of een auto van de zaak least, dan kan je – net als particulieren – genieten van een aantal fiscale & financiële voordelen.
Subsidie
Als je een volledig elektrische (bedrijfs)auto koopt of financial leaset, kan je Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen.
Lagere bijtelling
Als je een auto zowel zakelijk als privé rijdt, dan krijg je een bijtelling. Bijtelling is het bedrag wat de Belastingdienst bij je salaris/ loon telt, een soort loonbelasting dus als je een zakelijke auto aanschaft. Bijtelling is van toepassing op zowel brandstof als elektrische auto’s.
Bij elektrische auto’s is deze bijtelling alleen wel een stuk lager. Is de waarde van je elektrische auto gelijk of minder dan € 40.000 bij aanschaf, dan betaal je 12% bijtelling.
Laden
Hoe lang het opladen van je accu duurt hangt af van 3 dingen:
- Het vermogen van de laadpaal
- Hoe snel jouw auto kan laden (boordlader)
- Hoe leeg je accu is
Als je thuis laadt, speelt ook je stroomaansluiting een rol. Gemiddeld staat een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW gelijk aan 20 tot 60 kilometer bereik. Wanneer je dus 5 uur oplaadt, rijd je er dus zo’n tussen de 100 en 300 km bij.
Je zou de accu van een elektrische auto heel goed kunnen vergelijken met die van een smartphone. Deze hang je een nacht aan de lader en je de volgende dag kan je er goed gebruik van maken. Na een tijdje merk je wel dat de batterij iets minder sterk wordt. Dit heet degradatie. Dat geldt ook voor elektrisch auto’s, maar in een sterk mindere mate en ook steeds minder snel (Lees hier alles over degradatie)
De ontwikkelingen van de batterijen voor elektrische auto’s gaan continu door, waardoor er kleinere en sterkere batterijen worden gemaakt. Hoe lang je er precies mee kan doen, is daarom moeilijk te zeggen. De meeste fabrikanten garanderen een levensduur van minimaal 8 jaar of 240.000 kilometer. Dat is dus prima vergelijkbaar met de levensduur van een brandstofauto.
Over het algemeen wordt de accu vervangen, als deze minder dan 80% kan opladen. Maar dat de accu niet langer bruikbaar is voor een elektrische auto, betekent niet dat de accu weggegooid wordt. De accu is nog prima geschikt voor bijvoorbeeld het opslaan van energie of de nog bruikbare delen worden eruit gehaald en voor andere apparaten ingezet.
Wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, doe je er verstandig aan om je goed voor te bereiden. Zo werken niet alle laadpassen in het buitenland. Informeer dus goed waar jouw laadpas wel of niet werkt.
Daarnaast beschikken nog niet alle Europese landen over evenveel laadpalen. Met name in Noord en West Europa staan er al veel, maar de rest van Europa is nog bezig met het opbouwen van een netwerk. Het is dus verstandig om je route goed voor te bereiden.
Op sites als abetterrouteplanner en ook op oplaadpalen.nl vind je veel bruikbare informatie.
Voor het opladen heb je in het buitenland geen andere stekkers nodig. In Europa is afgesproken dat de Mennekes type 2-stekker de standaard is. Alleen in Frankrijk en Italië kom je soms nog een type3 aansluiting tegen. Als je naar die landen reist, is het slim om voor de zekerheid een laadkabel met een type 3-stekker of een verloopstuk mee te nemen.
Een elektrische auto rijdt op een accu, die je moet opladen. Dit kan aan een laadpaal thuis of bij een openbaar laadpunt onderweg. Als je heel snel wilt opladen, bestaan er ook snellaadpalen (meestal langs de snelwegen). Net zoals bij andere elektrische apparaten, laad je de auto op met een laadkabel en gedurende een bepaalde tijd wordt dan zo de accu opgeladen.
In deze landen kun je in ieder geval laden: Denemarken, Finland, België, Griekenland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Noord-Ierland, Groot-Brittannië, Ierland, Kroatië, Luxemburg, Italië, Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Oostenrijk, Turkije, Polen, Tsjechië, Portugal, Spanje, Slowakije & Slovenië.
Lees hier meer over het laden in het buitenland.
Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg. Natuurlijk zijn er daarom strenge regels die ervoor zorgen dat elektrisch rijden veilig is. Niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor overige weggebruikers.
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Daarom hoor je een elektrische auto dus ook gewoon aankomen!
Verder staat in de wet staat dat nieuwe modellen elektrische auto’s eerst veiligheidstesten moeten doorstaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om de standaard botsproeven van het EuroNCAP. Hieruit blijkt dat de resultaten voor elektrische auto’s net zo goed zijn als die van benzine- en dieselauto’s.
Ook maken consumenten zich soms zorgen om de brandveiligheid van elektrische auto’s. Daarom wordt daar door fabrikanten heel veel aandacht aan besteed. Er wordt veel getest en continue geoptimaliseerd. Hierdoor is het risico erg laag en zijn er duidelijke instructies wat te doen als er een ongeluk is met een elektrische auto of bij brand.
Het laden van een elektrische auto is erg veilig. Dat komt door verplichte, op elkaar volgende handelingen, die moeten worden gevolgd. Er kan pas spanning uit de uitgang komen als de stekkers goed zijn aangesloten. Stel dat de stekker toch uit de auto gaat tijdens het laden, dan stopt de toevoer onmiddellijk. Safety first!
Ja zeker! Je moet wel een speciale groep in de meterkast gebruiken én een geschikte laadkabel gebruiken, de zogenaamde mode 2-lader (230v). Meestal wordt deze lader bij aanschaf van een elektrische auto meegeleverd. De lader heeft een laadbeveiliging. Het laden stopt als de accu vol is of wanneer er overspanning dreigt. Let op; het laden gaat natuurlijk wel een stuk langzamer dan met een laadpaal.
Lees hier alles over het opladen bij je eigen huis.
Je kunt je auto op verschillende plekken opladen. Als je thuis ruimte hebt, kun je daar een oplaadpaal neerzetten. Daarvoor heb je geen abonnement nodig. Daarnaast heeft de gemeente in veel plaatsen publieke laadpunten ingericht. In bijna alle gevallen moet je dan een laadpas hebben.
Als laatste kun je laden langs de snelweg. De zogenaamde snellaadpalen zijn goed bereikbaar. Ook hiervoor moet je wel een laadpas hebben. Qua laadkosten is dit de duurste oplossing. Het is echter wel de snelste manier om de batterij weer op te laden!
De accu of batterij van een elektrische auto heeft een bepaalde capaciteit. Gemiddeld verliest een accu elk jaar rond de 2% capaciteit, dat noemen we degradatie. Door de doorontwikkeling van batterijen is bij nieuwere elektrische auto’s de degradatie steeds minder. Lees hier alles over degradatie: Neemt de accucapaciteit nou echt zoveel af?
De kosten van het laden verschillen.
Wanneer je thuis kan laden, is dat het goedkoopst, je betaalt dan de normale kWh prijs. Gemiddeld is dat zo’n 0,22 cent. Overigens moet je wel eerst een laadpaal voor thuis aanschaffen, de prijs daarvan ligt tussen de €1500 en €3000, incl. installatie.
Wanneer je gebruik maakt van openbare laadpunten, is de prijs per kWh circa 2x zo hoog. Dit komt omdat de kosten voor het opladen bij openbare laadpunten wordt berekend op basis van twee componenten: de prijs per kWh en de prijs van de laadpas-aanbieder.
Om op te laden bij openbare laadpunten heb je een laadpas nodig. Inmiddels is er een groot aantal aanbieders van deze passen. Elk met andere abonnementsvormen, prijzen en voorwaarden. In Nederland kan je met iedere laadpas bij elk openbaar laadpunt je elektrische auto opladen.
De kosten die je betaalt voor je laadpas komen bovenop de kosten van het laden zelf (gem. 0,41 cent per kWh). Op laadpastop10 krijg je onafhankelijke informatie over alle laadpassen die in Nederland verkrijgbaar zijn.
Het snelladen is meestal duurder omdat hier speciale voorzieningen zijn getroffen.
Er zijn verschillende soorten stekkers. Ze zijn niet allemaal even relevant.
De oudste stekker (Type 1), de Yazaki stekker wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. De stekker is alleen nog te vinden bij sommige oude elektrische auto’s. De Type 2 stekker heet de Mennekes stekker. Hiermee laad je op openbare plekken.
Een derde variant is de Chameo stekker, alleen geschikt voor het snelladen. De CCS-stekker (Combined Charging System) is een combinatiestekker voor snelladen met gelijkstroom en ‘normaal’ laden met wisselstroom.
Als je nu een elektrische auto koopt zit daar hoogstwaarschijnlijk een type 2 stekker bij. En daarmee zit je altijd goed.
De ontwikkelingen voor elektrisch rijden gaan hard, en het aantal laadpunten groeit net zo hard mee.
In Nederland zijn inmiddels meer dan genoeg laadpalen. Ook komen er voortdurend nieuwe bij. Op dit moment zijn er ruim 80.000 openbare laadpunten en bij meer dan 350 laadstations kan je snelladen. Je hoeft dus echt niet ver te rijden om te kunnen opladen.
Op oplaadpalen.nl vind je een kaart met een overzicht van de oplaadpunten in Nederland en andere Europese landen, inclusief de status van een laadpaal (bezet of vrij), type stekkeraansluiting en soms ook de geschatte laadkosten.
Aanschaf
De kosten van het laden verschillen.
Wanneer je thuis kan laden, is dat het goedkoopst, je betaalt dan de normale kWh prijs. Gemiddeld is dat zo’n 0,22 cent. Overigens moet je wel eerst een laadpaal voor thuis aanschaffen, de prijs daarvan ligt tussen de €1500 en €3000, incl. installatie.
Wanneer je gebruik maakt van openbare laadpunten, is de prijs per kWh circa 2x zo hoog. Dit komt omdat de kosten voor het opladen bij openbare laadpunten wordt berekend op basis van twee componenten: de prijs per kWh en de prijs van de laadpas-aanbieder.
Er zijn verschillende soorten stekkers. Ze zijn niet allemaal even relevant.
De oudste stekker (Type 1), de Yazaki stekker wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. De stekker is alleen nog te vinden bij sommige oude elektrische auto’s. De Type 2 stekker heet de Mennekes stekker. Hiermee laad je op openbare plekken.
Een derde variant is de Chameo stekker, alleen geschikt voor het snelladen. De CCS-stekker (Combined Charging System) is een combinatiestekker voor snelladen met gelijkstroom en ‘normaal’ laden met wisselstroom.
Als je nu een elektrische auto koopt zit daar hoogstwaarschijnlijk een type 2 stekker bij. En daarmee zit je altijd goed.
Wanneer je ondernemer bent of een auto van de zaak least, dan kan je – net als particulieren – genieten van een aantal fiscale & financiële voordelen.
Subsidie
Als je een volledig elektrische (bedrijfs)auto koopt of financial leaset, kan je Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen.
Lagere bijtelling
Als je een auto zowel zakelijk als privé rijdt, dan krijg je een bijtelling. Bijtelling is het bedrag wat de Belastingdienst bij je salaris/ loon telt, een soort loonbelasting dus als je een zakelijke auto aanschaft. Bijtelling is van toepassing op zowel brandstof als elektrische auto’s.
Bij elektrische auto’s is deze bijtelling alleen wel een stuk lager. Is de waarde van je elektrische auto gelijk of minder dan € 40.000 bij aanschaf, dan betaal je 12% bijtelling.
Accu
Hoe lang het opladen van je accu duurt hangt af van 3 dingen:
- Het vermogen van de laadpaal
- Hoe snel jouw auto kan laden (boordlader)
- Hoe leeg je accu is
Als je thuis laadt, speelt ook je stroomaansluiting een rol. Gemiddeld staat een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW gelijk aan 20 tot 60 kilometer bereik. Wanneer je dus 5 uur oplaadt, rijd je er dus zo’n tussen de 100 en 300 km bij.
Je zou de accu van een elektrische auto heel goed kunnen vergelijken met die van een smartphone. Deze hang je een nacht aan de lader en je de volgende dag kan je er goed gebruik van maken. Na een tijdje merk je wel dat de batterij iets minder sterk wordt. Dit heet degradatie. Dat geldt ook voor elektrisch auto’s, maar in een sterk mindere mate en ook steeds minder snel (Lees hier alles over degradatie)
De ontwikkelingen van de batterijen voor elektrische auto’s gaan continu door, waardoor er kleinere en sterkere batterijen worden gemaakt. Hoe lang je er precies mee kan doen, is daarom moeilijk te zeggen. De meeste fabrikanten garanderen een levensduur van minimaal 8 jaar of 240.000 kilometer. Dat is dus prima vergelijkbaar met de levensduur van een brandstofauto.
Over het algemeen wordt de accu vervangen, als deze minder dan 80% kan opladen. Maar dat de accu niet langer bruikbaar is voor een elektrische auto, betekent niet dat de accu weggegooid wordt. De accu is nog prima geschikt voor bijvoorbeeld het opslaan van energie of de nog bruikbare delen worden eruit gehaald en voor andere apparaten ingezet.
De afstand, die je kan afleggen met een elektrische auto heet actieradius. Gemiddeld genomen kan je met een volle accu 300 km afleggen. Maar let op: dit wordt mede bepaald door verschillende factoren. De actieradius van een elektrische auto hangt af van:
- de grootte van de batterij (capaciteit)
- het verbruik (energieverbruik)
- het weer en je rijstijl
Lees hier meer over de actieradius. En hier staan tips om de actieradius zo groot mogelijk te houden. En als je een elektrische auto gaat aanschaffen staan hier de opties die gunstig zijn voor de actieradius.
Een elektrische auto rijdt op een accu, die je moet opladen. Dit kan aan een laadpaal thuis of bij een openbaar laadpunt onderweg. Als je heel snel wilt opladen, bestaan er ook snellaadpalen (meestal langs de snelwegen). Net zoals bij andere elektrische apparaten, laad je de auto op met een laadkabel en gedurende een bepaalde tijd wordt dan zo de accu opgeladen.
De regeneratieve rem wordt geactiveerd wanneer je het gaspedaal loslaat. Het is vergelijkbaar met afremmen op de motor bij brandstofauto’s. De mate van regeneratie is meestal instelbaar. Zo kan het dus ook zijn dat je de mechanische rem helemaal niet meer hoeft te gebruiken. Groot voordeel is dat je door regeneratief remmen stroom terug wint. Je laad je accu dus steeds een beetje op, waarmee je je actieradius vergroot.
Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg. Natuurlijk zijn er daarom strenge regels die ervoor zorgen dat elektrisch rijden veilig is. Niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor overige weggebruikers.
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Daarom hoor je een elektrische auto dus ook gewoon aankomen!
Verder staat in de wet staat dat nieuwe modellen elektrische auto’s eerst veiligheidstesten moeten doorstaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om de standaard botsproeven van het EuroNCAP. Hieruit blijkt dat de resultaten voor elektrische auto’s net zo goed zijn als die van benzine- en dieselauto’s.
Ook maken consumenten zich soms zorgen om de brandveiligheid van elektrische auto’s. Daarom wordt daar door fabrikanten heel veel aandacht aan besteed. Er wordt veel getest en continue geoptimaliseerd. Hierdoor is het risico erg laag en zijn er duidelijke instructies wat te doen als er een ongeluk is met een elektrische auto of bij brand.
Het laden van een elektrische auto is erg veilig. Dat komt door verplichte, op elkaar volgende handelingen, die moeten worden gevolgd. Er kan pas spanning uit de uitgang komen als de stekkers goed zijn aangesloten. Stel dat de stekker toch uit de auto gaat tijdens het laden, dan stopt de toevoer onmiddellijk. Safety first!
Ja zeker! Je moet wel een speciale groep in de meterkast gebruiken én een geschikte laadkabel gebruiken, de zogenaamde mode 2-lader (230v). Meestal wordt deze lader bij aanschaf van een elektrische auto meegeleverd. De lader heeft een laadbeveiliging. Het laden stopt als de accu vol is of wanneer er overspanning dreigt. Let op; het laden gaat natuurlijk wel een stuk langzamer dan met een laadpaal.
Lees hier alles over het opladen bij je eigen huis.
Je kunt je auto op verschillende plekken opladen. Als je thuis ruimte hebt, kun je daar een oplaadpaal neerzetten. Daarvoor heb je geen abonnement nodig. Daarnaast heeft de gemeente in veel plaatsen publieke laadpunten ingericht. In bijna alle gevallen moet je dan een laadpas hebben.
Als laatste kun je laden langs de snelweg. De zogenaamde snellaadpalen zijn goed bereikbaar. Ook hiervoor moet je wel een laadpas hebben. Qua laadkosten is dit de duurste oplossing. Het is echter wel de snelste manier om de batterij weer op te laden!
Accu’s hebben het zwaarder wanneer het erg koud is buiten. Dat geldt niet alleen voor de batterij van een auto, maar ook voor die van bijvoorbeeld je smartphone. In de kou gaan de batterijen nu eenmaal eerder leeg. Als het vriest kun je tot 30% van de actieradius verliezen. Zorg er dus voor dat je op tijd weer oplaadt. Natuurlijk is het niet fijn dat je actieradius afneemt, maar vergeet niet dat dit in de kou ook bij benzine- en dieselauto’s het geval is.
De accu of batterij van een elektrische auto heeft een bepaalde capaciteit. Gemiddeld verliest een accu elk jaar rond de 2% capaciteit, dat noemen we degradatie. Door de doorontwikkeling van batterijen is bij nieuwere elektrische auto’s de degradatie steeds minder. Lees hier alles over degradatie: Neemt de accucapaciteit nou echt zoveel af?
Er zijn verschillende soorten stekkers. Ze zijn niet allemaal even relevant.
De oudste stekker (Type 1), de Yazaki stekker wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. De stekker is alleen nog te vinden bij sommige oude elektrische auto’s. De Type 2 stekker heet de Mennekes stekker. Hiermee laad je op openbare plekken.
Een derde variant is de Chameo stekker, alleen geschikt voor het snelladen. De CCS-stekker (Combined Charging System) is een combinatiestekker voor snelladen met gelijkstroom en ‘normaal’ laden met wisselstroom.
Als je nu een elektrische auto koopt zit daar hoogstwaarschijnlijk een type 2 stekker bij. En daarmee zit je altijd goed.
Buitenland
Wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, doe je er verstandig aan om je goed voor te bereiden. Zo werken niet alle laadpassen in het buitenland. Informeer dus goed waar jouw laadpas wel of niet werkt.
Daarnaast beschikken nog niet alle Europese landen over evenveel laadpalen. Met name in Noord en West Europa staan er al veel, maar de rest van Europa is nog bezig met het opbouwen van een netwerk. Het is dus verstandig om je route goed voor te bereiden.
Op sites als abetterrouteplanner en ook op oplaadpalen.nl vind je veel bruikbare informatie.
Voor het opladen heb je in het buitenland geen andere stekkers nodig. In Europa is afgesproken dat de Mennekes type 2-stekker de standaard is. Alleen in Frankrijk en Italië kom je soms nog een type3 aansluiting tegen. Als je naar die landen reist, is het slim om voor de zekerheid een laadkabel met een type 3-stekker of een verloopstuk mee te nemen.
In deze landen kun je in ieder geval laden: Denemarken, Finland, België, Griekenland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Noord-Ierland, Groot-Brittannië, Ierland, Kroatië, Luxemburg, Italië, Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Oostenrijk, Turkije, Polen, Tsjechië, Portugal, Spanje, Slowakije & Slovenië.
Lees hier meer over het laden in het buitenland.
Dat kan zeker! Wel zal je voor sommige landen iets meer vooruit moeten plannen, want niet alle landen van Europa zijn al net zo voorzien van laadplekken als Nederland. In deze blog heeft ECAR uitgebried hier.
Er zijn verschillende bronnen die je kan gebruiken om je route te plannen. Hier kan je bijvoorbeeld op een kaart inzoomen om de oplaadpunten te zien. En op Google maps kan je tegenwoordig ook gewoon ‘laadpalen’ intikken, waardoor je te zien krijgt waar ze staan. Maar er zijn ook apps die je kan gebruiken, zoals bijvoorbeeld de (gratis) app Chargemap
Elektrisch rijden
De afstand, die je kan afleggen met een elektrische auto heet actieradius. Gemiddeld genomen kan je met een volle accu 300 km afleggen. Maar let op: dit wordt mede bepaald door verschillende factoren. De actieradius van een elektrische auto hangt af van:
- de grootte van de batterij (capaciteit)
- het verbruik (energieverbruik)
- het weer en je rijstijl
Lees hier meer over de actieradius. En hier staan tips om de actieradius zo groot mogelijk te houden. En als je een elektrische auto gaat aanschaffen staan hier de opties die gunstig zijn voor de actieradius.
De regeneratieve rem wordt geactiveerd wanneer je het gaspedaal loslaat. Het is vergelijkbaar met afremmen op de motor bij brandstofauto’s. De mate van regeneratie is meestal instelbaar. Zo kan het dus ook zijn dat je de mechanische rem helemaal niet meer hoeft te gebruiken. Groot voordeel is dat je door regeneratief remmen stroom terug wint. Je laad je accu dus steeds een beetje op, waarmee je je actieradius vergroot.
Het rijden met een elektrische auto is heel milieuvriendelijk. Er is nauwelijks uitstoot van CO2. Ook de autoproductie van elektrische auto’s wordt steeds milieuvriendelijker. Sommige fabrikanten lukt het nu al om accu’s CO2 neutraal te produceren. Ook is er veel aandacht voor recycle mogelijkheden wanneer de auto moet worden ‘opgeruimd’.
Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg. Natuurlijk zijn er daarom strenge regels die ervoor zorgen dat elektrisch rijden veilig is. Niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor overige weggebruikers.
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Daarom hoor je een elektrische auto dus ook gewoon aankomen!
Verder staat in de wet staat dat nieuwe modellen elektrische auto’s eerst veiligheidstesten moeten doorstaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om de standaard botsproeven van het EuroNCAP. Hieruit blijkt dat de resultaten voor elektrische auto’s net zo goed zijn als die van benzine- en dieselauto’s.
Ook maken consumenten zich soms zorgen om de brandveiligheid van elektrische auto’s. Daarom wordt daar door fabrikanten heel veel aandacht aan besteed. Er wordt veel getest en continue geoptimaliseerd. Hierdoor is het risico erg laag en zijn er duidelijke instructies wat te doen als er een ongeluk is met een elektrische auto of bij brand.
Het laden van een elektrische auto is erg veilig. Dat komt door verplichte, op elkaar volgende handelingen, die moeten worden gevolgd. Er kan pas spanning uit de uitgang komen als de stekkers goed zijn aangesloten. Stel dat de stekker toch uit de auto gaat tijdens het laden, dan stopt de toevoer onmiddellijk. Safety first!
Ja zeker, er zijn een paar grote verschillen. Allereerst het geluid: een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Wel zo veilig!
Daarnaast het rijden en de snelheid: een elektrische auto heeft geen versnellingen en kan daardoor traploos, en dus echt razendsnel optrekken.
Een belangrijk verschil is ook het rendement: bij het afremmen van een elektrische auto kan de batterij automatisch een beetje opgeladen worden. Daarmee kan je dus je actieradius weer wat vergroten.
Elektrisch rijden is stiller, schoner en duurzamer. En omdat een elektrische auto enorm snel kan optrekken kan je als je wilt er ook nog eens sportiever mee rijden. Geniet daarbij ook van financiële voordelen en je rijdt naast veel milieuvriendelijker ook nog eens stukken goedkoper.
De ontwikkeling van de elektrische auto’s gaat enorm snel en het elektrisch rijden wordt steeds populairder. Zeker nu je steeds verder kan rijden op 1 acculading (actieradius neemt toe). Inmiddels kan je op heel veel plekken opladen. Ook komen er continu mooie en goedkopere modellen op de markt.
Een warmtepomp is belangrijk voor het verwarmen of koelen van een elektrische auto. Het is een pomp die onder andere de warmte van elektrische auto onderdelen zoals elektronica, motoren en accu slim distribueert. Hiermee kan de cabine verwarmd of gekoeld worden zonder al te veel energie te gebruiken.
Accu’s hebben het zwaarder wanneer het erg koud is buiten. Dat geldt niet alleen voor de batterij van een auto, maar ook voor die van bijvoorbeeld je smartphone. In de kou gaan de batterijen nu eenmaal eerder leeg. Als het vriest kun je tot 30% van de actieradius verliezen. Zorg er dus voor dat je op tijd weer oplaadt. Natuurlijk is het niet fijn dat je actieradius afneemt, maar vergeet niet dat dit in de kou ook bij benzine- en dieselauto’s het geval is.
De accu of batterij van een elektrische auto heeft een bepaalde capaciteit. Gemiddeld verliest een accu elk jaar rond de 2% capaciteit, dat noemen we degradatie. Door de doorontwikkeling van batterijen is bij nieuwere elektrische auto’s de degradatie steeds minder. Lees hier alles over degradatie: Neemt de accucapaciteit nou echt zoveel af?
Wil je nu weten of een elektrische auto bij jouw persoonlijke situatie past? Doe dan de test op e-drivers check. Vul het gewenste model, het aantal kilometers dat je per jaar rijdt en het aantal jaren dat je wilt rijden in. Je krijgt vervolgens een mooi overzicht van de kosten voor elektrisch rijden ten opzichte van rijden met een brandstofmotor.
Er zijn verschillende soorten stekkers. Ze zijn niet allemaal even relevant.
De oudste stekker (Type 1), de Yazaki stekker wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. De stekker is alleen nog te vinden bij sommige oude elektrische auto’s. De Type 2 stekker heet de Mennekes stekker. Hiermee laad je op openbare plekken.
Een derde variant is de Chameo stekker, alleen geschikt voor het snelladen. De CCS-stekker (Combined Charging System) is een combinatiestekker voor snelladen met gelijkstroom en ‘normaal’ laden met wisselstroom.
Als je nu een elektrische auto koopt zit daar hoogstwaarschijnlijk een type 2 stekker bij. En daarmee zit je altijd goed.
Wanneer je ondernemer bent of een auto van de zaak least, dan kan je – net als particulieren – genieten van een aantal fiscale & financiële voordelen.
Subsidie
Als je een volledig elektrische (bedrijfs)auto koopt of financial leaset, kan je Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen.
Lagere bijtelling
Als je een auto zowel zakelijk als privé rijdt, dan krijg je een bijtelling. Bijtelling is het bedrag wat de Belastingdienst bij je salaris/ loon telt, een soort loonbelasting dus als je een zakelijke auto aanschaft. Bijtelling is van toepassing op zowel brandstof als elektrische auto’s.
Bij elektrische auto’s is deze bijtelling alleen wel een stuk lager. Is de waarde van je elektrische auto gelijk of minder dan € 40.000 bij aanschaf, dan betaal je 12% bijtelling.
Kosten
De kosten van het laden verschillen.
Wanneer je thuis kan laden, is dat het goedkoopst, je betaalt dan de normale kWh prijs. Gemiddeld is dat zo’n 0,22 cent. Overigens moet je wel eerst een laadpaal voor thuis aanschaffen, de prijs daarvan ligt tussen de €1500 en €3000, incl. installatie.
Wanneer je gebruik maakt van openbare laadpunten, is de prijs per kWh circa 2x zo hoog. Dit komt omdat de kosten voor het opladen bij openbare laadpunten wordt berekend op basis van twee componenten: de prijs per kWh en de prijs van de laadpas-aanbieder.
De onderhoudskosten voor een elektrische auto zijn lager dan die voor een auto met brandstofmotor. Er zijn veel minder bewegende delen aanwezig die kunnen slijten. Het is niet zo dat een elektrische auto geen onderhoud nodig heeft. Denk aan onderhoud van de remmen en bijvoorbeeld het uitvoeren van updates. Het onderhoud is wel minder frequent dan bij een brandstofauto en vaak goedkoper, goed nieuws dus! Bekijk ons uitgebreidere antwoord hier.
Wil je nu weten of een elektrische auto bij jouw persoonlijke situatie past? Doe dan de test op e-drivers check. Vul het gewenste model, het aantal kilometers dat je per jaar rijdt en het aantal jaren dat je wilt rijden in. Je krijgt vervolgens een mooi overzicht van de kosten voor elektrisch rijden ten opzichte van rijden met een brandstofmotor.
Om op te laden bij openbare laadpunten heb je een laadpas nodig. Inmiddels is er een groot aantal aanbieders van deze passen. Elk met andere abonnementsvormen, prijzen en voorwaarden. In Nederland kan je met iedere laadpas bij elk openbaar laadpunt je elektrische auto opladen.
De kosten die je betaalt voor je laadpas komen bovenop de kosten van het laden zelf (gem. 0,41 cent per kWh). Op laadpastop10 krijg je onafhankelijke informatie over alle laadpassen die in Nederland verkrijgbaar zijn.
Het snelladen is meestal duurder omdat hier speciale voorzieningen zijn getroffen.
Wanneer je ondernemer bent of een auto van de zaak least, dan kan je – net als particulieren – genieten van een aantal fiscale & financiële voordelen.
Subsidie
Als je een volledig elektrische (bedrijfs)auto koopt of financial leaset, kan je Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen.
Lagere bijtelling
Als je een auto zowel zakelijk als privé rijdt, dan krijg je een bijtelling. Bijtelling is het bedrag wat de Belastingdienst bij je salaris/ loon telt, een soort loonbelasting dus als je een zakelijke auto aanschaft. Bijtelling is van toepassing op zowel brandstof als elektrische auto’s.
Bij elektrische auto’s is deze bijtelling alleen wel een stuk lager. Is de waarde van je elektrische auto gelijk of minder dan € 40.000 bij aanschaf, dan betaal je 12% bijtelling.
Laden
Hoe lang het opladen van je accu duurt hangt af van 3 dingen:
- Het vermogen van de laadpaal
- Hoe snel jouw auto kan laden (boordlader)
- Hoe leeg je accu is
Als je thuis laadt, speelt ook je stroomaansluiting een rol. Gemiddeld staat een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW gelijk aan 20 tot 60 kilometer bereik. Wanneer je dus 5 uur oplaadt, rijd je er dus zo’n tussen de 100 en 300 km bij.
Je zou de accu van een elektrische auto heel goed kunnen vergelijken met die van een smartphone. Deze hang je een nacht aan de lader en je de volgende dag kan je er goed gebruik van maken. Na een tijdje merk je wel dat de batterij iets minder sterk wordt. Dit heet degradatie. Dat geldt ook voor elektrisch auto’s, maar in een sterk mindere mate en ook steeds minder snel (Lees hier alles over degradatie)
De ontwikkelingen van de batterijen voor elektrische auto’s gaan continu door, waardoor er kleinere en sterkere batterijen worden gemaakt. Hoe lang je er precies mee kan doen, is daarom moeilijk te zeggen. De meeste fabrikanten garanderen een levensduur van minimaal 8 jaar of 240.000 kilometer. Dat is dus prima vergelijkbaar met de levensduur van een brandstofauto.
Over het algemeen wordt de accu vervangen, als deze minder dan 80% kan opladen. Maar dat de accu niet langer bruikbaar is voor een elektrische auto, betekent niet dat de accu weggegooid wordt. De accu is nog prima geschikt voor bijvoorbeeld het opslaan van energie of de nog bruikbare delen worden eruit gehaald en voor andere apparaten ingezet.
Wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, doe je er verstandig aan om je goed voor te bereiden. Zo werken niet alle laadpassen in het buitenland. Informeer dus goed waar jouw laadpas wel of niet werkt.
Daarnaast beschikken nog niet alle Europese landen over evenveel laadpalen. Met name in Noord en West Europa staan er al veel, maar de rest van Europa is nog bezig met het opbouwen van een netwerk. Het is dus verstandig om je route goed voor te bereiden.
Op sites als abetterrouteplanner en ook op oplaadpalen.nl vind je veel bruikbare informatie.
Voor het opladen heb je in het buitenland geen andere stekkers nodig. In Europa is afgesproken dat de Mennekes type 2-stekker de standaard is. Alleen in Frankrijk en Italië kom je soms nog een type3 aansluiting tegen. Als je naar die landen reist, is het slim om voor de zekerheid een laadkabel met een type 3-stekker of een verloopstuk mee te nemen.
Een elektrische auto rijdt op een accu, die je moet opladen. Dit kan aan een laadpaal thuis of bij een openbaar laadpunt onderweg. Als je heel snel wilt opladen, bestaan er ook snellaadpalen (meestal langs de snelwegen). Net zoals bij andere elektrische apparaten, laad je de auto op met een laadkabel en gedurende een bepaalde tijd wordt dan zo de accu opgeladen.
In deze landen kun je in ieder geval laden: Denemarken, Finland, België, Griekenland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Noord-Ierland, Groot-Brittannië, Ierland, Kroatië, Luxemburg, Italië, Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Oostenrijk, Turkije, Polen, Tsjechië, Portugal, Spanje, Slowakije & Slovenië.
Lees hier meer over het laden in het buitenland.
Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg. Natuurlijk zijn er daarom strenge regels die ervoor zorgen dat elektrisch rijden veilig is. Niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor overige weggebruikers.
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Daarom hoor je een elektrische auto dus ook gewoon aankomen!
Verder staat in de wet staat dat nieuwe modellen elektrische auto’s eerst veiligheidstesten moeten doorstaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om de standaard botsproeven van het EuroNCAP. Hieruit blijkt dat de resultaten voor elektrische auto’s net zo goed zijn als die van benzine- en dieselauto’s.
Ook maken consumenten zich soms zorgen om de brandveiligheid van elektrische auto’s. Daarom wordt daar door fabrikanten heel veel aandacht aan besteed. Er wordt veel getest en continue geoptimaliseerd. Hierdoor is het risico erg laag en zijn er duidelijke instructies wat te doen als er een ongeluk is met een elektrische auto of bij brand.
Het laden van een elektrische auto is erg veilig. Dat komt door verplichte, op elkaar volgende handelingen, die moeten worden gevolgd. Er kan pas spanning uit de uitgang komen als de stekkers goed zijn aangesloten. Stel dat de stekker toch uit de auto gaat tijdens het laden, dan stopt de toevoer onmiddellijk. Safety first!
Ja zeker! Je moet wel een speciale groep in de meterkast gebruiken én een geschikte laadkabel gebruiken, de zogenaamde mode 2-lader (230v). Meestal wordt deze lader bij aanschaf van een elektrische auto meegeleverd. De lader heeft een laadbeveiliging. Het laden stopt als de accu vol is of wanneer er overspanning dreigt. Let op; het laden gaat natuurlijk wel een stuk langzamer dan met een laadpaal.
Lees hier alles over het opladen bij je eigen huis.
Je kunt je auto op verschillende plekken opladen. Als je thuis ruimte hebt, kun je daar een oplaadpaal neerzetten. Daarvoor heb je geen abonnement nodig. Daarnaast heeft de gemeente in veel plaatsen publieke laadpunten ingericht. In bijna alle gevallen moet je dan een laadpas hebben.
Als laatste kun je laden langs de snelweg. De zogenaamde snellaadpalen zijn goed bereikbaar. Ook hiervoor moet je wel een laadpas hebben. Qua laadkosten is dit de duurste oplossing. Het is echter wel de snelste manier om de batterij weer op te laden!
De accu of batterij van een elektrische auto heeft een bepaalde capaciteit. Gemiddeld verliest een accu elk jaar rond de 2% capaciteit, dat noemen we degradatie. Door de doorontwikkeling van batterijen is bij nieuwere elektrische auto’s de degradatie steeds minder. Lees hier alles over degradatie: Neemt de accucapaciteit nou echt zoveel af?
De kosten van het laden verschillen.
Wanneer je thuis kan laden, is dat het goedkoopst, je betaalt dan de normale kWh prijs. Gemiddeld is dat zo’n 0,22 cent. Overigens moet je wel eerst een laadpaal voor thuis aanschaffen, de prijs daarvan ligt tussen de €1500 en €3000, incl. installatie.
Wanneer je gebruik maakt van openbare laadpunten, is de prijs per kWh circa 2x zo hoog. Dit komt omdat de kosten voor het opladen bij openbare laadpunten wordt berekend op basis van twee componenten: de prijs per kWh en de prijs van de laadpas-aanbieder.
Om op te laden bij openbare laadpunten heb je een laadpas nodig. Inmiddels is er een groot aantal aanbieders van deze passen. Elk met andere abonnementsvormen, prijzen en voorwaarden. In Nederland kan je met iedere laadpas bij elk openbaar laadpunt je elektrische auto opladen.
De kosten die je betaalt voor je laadpas komen bovenop de kosten van het laden zelf (gem. 0,41 cent per kWh). Op laadpastop10 krijg je onafhankelijke informatie over alle laadpassen die in Nederland verkrijgbaar zijn.
Het snelladen is meestal duurder omdat hier speciale voorzieningen zijn getroffen.
Er zijn verschillende soorten stekkers. Ze zijn niet allemaal even relevant.
De oudste stekker (Type 1), de Yazaki stekker wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. De stekker is alleen nog te vinden bij sommige oude elektrische auto’s. De Type 2 stekker heet de Mennekes stekker. Hiermee laad je op openbare plekken.
Een derde variant is de Chameo stekker, alleen geschikt voor het snelladen. De CCS-stekker (Combined Charging System) is een combinatiestekker voor snelladen met gelijkstroom en ‘normaal’ laden met wisselstroom.
Als je nu een elektrische auto koopt zit daar hoogstwaarschijnlijk een type 2 stekker bij. En daarmee zit je altijd goed.
De ontwikkelingen voor elektrisch rijden gaan hard, en het aantal laadpunten groeit net zo hard mee.
In Nederland zijn inmiddels meer dan genoeg laadpalen. Ook komen er voortdurend nieuwe bij. Op dit moment zijn er ruim 80.000 openbare laadpunten en bij meer dan 350 laadstations kan je snelladen. Je hoeft dus echt niet ver te rijden om te kunnen opladen.
Op oplaadpalen.nl vind je een kaart met een overzicht van de oplaadpunten in Nederland en andere Europese landen, inclusief de status van een laadpaal (bezet of vrij), type stekkeraansluiting en soms ook de geschatte laadkosten.