Mijn volgende auto is elektrisch. Of toch weer op benzine?
Je bent toe aan een nieuwe auto en je wilt beginnen met uitzoeken welke nieuwe auto je gaat kiezen. Tegenwoordig begint dat met de vraag: ga ik elektrisch rijden of neem ik toch weer een benzine auto?
(Spoileralert: een elektrische auto is comfortabeler, schoner, stiller, groener en milieuvriendelijker op alle vlakken!)
Elektrisch of benzine rijden?
Met deze vraag zijn veel mensen bezig. In dit blog gaan we daarom eens goed kijken naar de belangrijkste punten van deze keuze:
- Waarom zou ik van brandstof naar elektrisch rijden gaan?
- Wat is goedkoper, elektrisch of benzine?
- Welke afstanden rijd ik eigenlijk per dag?
- Wat is het beste voor het milieu?
- Wat betekent het opladen voor mij?
- Kan ik wel op vakantie gaan met een elektrische auto?
- Is elektrisch rijden alleen maar comfortabel of ook wel sportief?
1 – Waarom zou ik van brandstof naar elektrisch rijden gaan?
Het staat vast dat de EV (Electric Vehicle) enorm in opkomst is. In 2021 nam het aantal stekkerauto’s met 38% toe, terwijl het aantal benzine auto’s slechts met 1,5% groeide. Om van de verkoop van lpg- en dieselauto’s maar niet te spreken: deze nam met 4,4 en 9,1 procent af (bron: CBS).
Je kunt dus wel stellen dat de elektrische auto op dit moment meer in trek is dan de benzine auto. Logisch ook: we staan voor een belangrijke energietransitie en de elektrische auto speelt daar een aanzienlijke rol in. De EV heeft de toekomst, dat is ook de overtuiging van de Nederlandse overheid.
De belangrijkste redenen voor mensen om nu voor een EV te kiezen zijn kosten per kilometer, gevolgd door comfort, milieu en duurzaamheid.
2- Wat is goedkoper, elektrisch of benzine?
Elektrische auto’s hebben de naam nog steeds erg duur te zijn. Maar in de praktijk zijn veel modellen inmiddels betaalbaar en bereikbaar geworden. Verschillende subsidieregelingen hebben hier ook aan meegewerkt (zie hier).
Maar wat natuurlijk ook telt: met welk soort ‘brandstof’ is de prijs per kilometer het laagst? Het antwoord is eenvoudig: EV’s rijden het goedkoopst. Dat ligt aan een drietal factoren. De prijs van elektriciteit is lager dan die van benzine. Verder zijn EV’s veel efficiënter: een verbrandingsmotor heeft een rendement van slechts 30%, terwijl de EV een rendement van rond de 90% haalt. De derde belangrijke reden is dat het onderhoud van de EV veel lager is dan dat van brandstofauto’s.
Conclusie: de elektrische auto is absoluut de winnaar als het gaat over kosten per kilometer.
3 – Welke afstanden rijd ik eigenlijk per dag?
De keuze voor een bepaalde elektrische auto wordt vaak gebaseerd op de actieradius (hoe ver kun je rijden op één tank). Traditioneel zijn we erg gewend aan een actieradius van tussen de 500 en 800 kilometer op een tank brandstof. En dan lijkt een actieradius van ‘slechts’ 200 of 300 kilometer erg weinig. Maar dat is echt onzin. Ons advies is om eens te berekenen hoeveel je de auto eigenlijk echt per dag gebruikt. De meeste mensen – sommige zakelijke rijders uitgesloten – rijden minder dan 100 kilometer per dag aan woon-werk verkeer en privé ritten. Met andere woorden: 200 kilometer actieradius is dan al meer dan 2x zoveel als eigenlijk nodig is. Voor de zakelijke rijder kan een EV een even goede keuze zijn, al gelden daarvoor andere uitgangspunten, zoals hier beschreven.
De actieradius van een elektrische auto is dus in de meeste gevallen geen enkel probleem. Het is wel belangrijk om je goed te oriënteren op de eigenschappen van de accu van de nieuwe auto. Vooral op de vraag hoe snel die opgeladen kan worden? Welke techniek is gebruikt en welke capaciteit heeft de accu? Hier vind je veel informatie over de accu en de techniek daarachter.
4 – Wat is het beste voor het milieu?
Dit is natuurlijk een flauwe vraag. Want iedereen weet wel dat de elektrische auto veel beter voor het milieu is dan de brandstofauto. Organisaties als milieucentraal.nl en de Nederlandse overheid geven aan dat elektrisch rijden stiller, schoner en klimaatvriendelijker is dan het rijden op brandstof. Dat is ook zo, de CO2 uitstoot van een elektrische auto is over de gehele levensduur gemeten gemiddeld 40% lager. En dat is gerekend met het opladen met ‘grijze’ stroom. De komende jaren wordt de stroom steeds groener opgewekt, waardoor elektrisch rijden nog milieuvriendelijker wordt.
Een ander belangrijk milieuvoordeel is dat een EV 6 keer minder fijnstof uitstoot dan een brandstofauto. Dat heeft te maken met de geavanceerde manier van remmen bij de meeste EV’s, regeneratief remmen. Daardoor slijten de remschijven veel minder, terwijl bovendien de accu steeds een beetje wordt opgeladen.
De productie van accu’s zorgt wel voor meer uitstoot. En is de auto over zee vanuit bijvoorbeeld China naar ons land gebracht, dan zorgt ook dat voor vervuiling. Maar zelfs met deze extra uitstoot meegerekend is de elektrische auto groener dan brandstofauto’s. Conclusie: als je om het milieu geeft, is de vraag elektrisch rijden of benzineauto niet moeilijk te beantwoorden.
5 – Wat betekent opladen voor mij?
Kan ik een elektrische auto voor de deur opladen? Moet ik zelf een laadpaal aan laten leggen, of doet de gemeente dat? Hoe lang duurt het opladen? En welke kosten zijn daarmee gemoeid? Dit zijn belangrijke vragen, hier gaan we daar dieper op in. Over het algemeen kun je een investering van tussen de 1.000 en 3.000 euro verwachten als je op eigen grond een oplaadpunt wilt realiseren. Hier vind je een keuzehulp om te bepalen welk thuislaadpunt het best bij jou past.
En een openbare laadpaal voor de deur? Veel gemeentes maken het mogelijk om een openbare laadpaal voor je voordeur te realiseren. Deze zijn voor algemeen gebruik, dus het kost je niets aan investering maar je zal soms de plek voor je deur met anderen moeten delen. Voorwaarde is ook vaak dat je niet beschikt over een parkeermogelijkheid op eigen terrein. Voor de grotere gemeentes is het meestal gecombineerd met een parkeervergunning: alleen als je die hebt, kun je een laadpaal aanvragen.
6 – Kan ik op vakantie gaan met een elektrische auto?
Goede vraag, want onze vakanties zijn belangrijk. Zeker nu de vliegschaamte toeneemt willen we weg kunnen met de eigen auto! IMaar imiddels kun je ook met een elektrische auto prima op vakantie. Een goede voorbereiding is wel van belang. In dit blog vind je alle informatie die je nodig hebt om je vakantie succesvol te maken. Als je toch liever met een brandstofauto op reis wilt: veel dealers en verhuurbedrijven verhuren ruime gezinsauto’s speciaal voor de vakanties. Maar heus, nodig is dat niet; je kunt zonder problemen heel Europa door met een EV.
7 – Is elektrisch rijden wel sportief?
Vroeger had elektrisch rijden een minder sportief imago dan tegenwoordig. Sinds algemeen bekend is dat elektrische auto’s even snel optrekken als supercars wordt daar wel anders over gedacht. Je kunt elektrisch veel sportiever rijden dan je denkt. Ook bij ECAR hebben we sportieve EV’s, kijk hier maar eens.
Conclusie
Elektrisch of op benzine rijden? Dat is aan iedereen om zelf te beslissen. Maar wij zijn ervan overtuigd dat elektrisch rijden goedkoper, comfortabeler, stiller, groener en duurzamer is dan het rijden in een brandstofauto. Dat lichten we je graag toe en dan rekenen we meteen voor hoe je jaarlijks duizenden euro’s bespaart. Dus waarom geen proefrit maken in een van onze auto’s? Wij hebben elektrische auto’s van talloze merken op voorraad, personenauto’s en bedrijfswagens. Kijk hier maar eens ons aanbod.