Bang zijn om met je EV te stranden is echt onzin.
Op een verjaardag laatst gebeurde het weer. Ik raakte in gesprek met een andere gast, laten we hem voor het gemak Ernst noemen. We vertelden elkaar waar we zoal onze dagen mee vullen. Toen ik vertelde dat ik elektrische auto’s verkocht ontplofte hij..
door Dennis Herrewijn
“..Ik zal nooit een elektrische auto nemen!! Afgelopen vrijdag heb ik een bezoek gebracht aan een Citroën-dealer. De verkoper daar adviseerde mij om niet verder te kijken naar de elektrische C4, want het opladen duurt meer dan 4 uur en dan heb je nog steeds nauwelijks bereik. Belachelijk! En gelijk heeft hij, ik ben als de dood om stil te komen te staan onderweg naar mijn werk..”
Dit vooroordeel hoor ik vaker. Veel mensen denken dat een elektrische auto heel snel stil zal komen te staan met een lege accu. Dat wordt kennelijk nog gevoed door verkopers van nieuwe auto’s, die het wellicht makkelijker vinden om hun vertrouwde brandstofauto’s aan de man te brengen.
Ik vroeg Ernst waar hij elke dag naar toe reed voor zijn werk. Hij vertelde dat hij elke dag heen en weer moest naar een klein stadje op 14 kilometer afstand. Ik vertelde hem wat het praktische bereik was van die elektrische C4 (280 kilometer), en dat deze volledig opgeladen kon worden binnen 5 uur.
“O..”, zei Ernst, “maar ik moet ook soms naar Zwolle. En dan wil je toch niet stil komen te staan?” Dat leek me een goed moment om hem meer te vertellen over apps die er voor zorgen dat je nooit voor verrassingen komt te staan. De meeste elektrische auto’s worden namelijk geleverd met een eigen app. Daarmee kan je zo’n beetje alles zien wat er met je auto gebeurt. Ritgegevens, de status van de auto, noem alles maar op. Als er een lampje op je dashboard gaat branden, kijk je in de app als je niet weet wat dat betekent.
Ik liet hem de app zien van mijn elektrische Peugeot. Met de service e-Remote Control kun je daarop zien wat de staat van de accu is. Met dezelfde app kun je, voordat je in de auto stapt, de temperatuur in het interieur op een aangenaam niveau brengen. De app vertelt je ook wanneer het opladen klaar zal zijn. En je ontvangt een melding als de accu volledig is opgeladen, zodat je de auto op tijd kan verplaatsen als je deze oplaadt bij een openbare laadpaal (auto te lang aan de laadpaal? Dan ben je een ‘paalklever’ en riskeer je een boete van € 95!).
Als je een rit gaat maken kun je de bestemming invoeren. De bestemming wordt dan doorgestuurd naar de Peugeot-app, en daar zie ik dan op het scherm keurig op welke plekken langs de route ik eventueel kan laden.
De genadestoot gaf ik daarna: ik nodigde hem uit om een ritje te maken in mijn elektrische e-208. Na een ietwat onwennige start reed Ernst weg, om na een kwartiertje met een grote smile terug te komen: “Wat rijdt dat zalig zeg! Veel sportiever dan mijn benzine auto, en veel comfortabeler! Ik ga toch nog maar eens verder onderzoeken welke EV mij zou passen! “
We hebben verder een heel gezellige avond gehad. Het is altijd fijn om iemand te kunnen laten zien dat oplaadangst echt niet nodig is. Bij het vertrek adviseerde ik hem nog om toch vooral even het aanbod van ECAR te bekijken. En dat adviseer ik jou natuurlijk ook, bekijk onze elektrische auto’s hier maar eens.