Elektrische auto is veel duurder dan een benzineauto!

Of toch niet? In deze blog kijken we nu eens goed naar het belangrijkste nadeel van een elektrische auto: de hogere kosten. Althans, dat idee hebben nog steeds veel mensen. En inderdaad is de elektrische auto in aanschaf nog steeds duurder dan de benzine variant. Maar het verschil is lang niet zo groot als mensen denken.
Uitzoeken dus: hoeveel duurder is de elektrische auto nou eigenlijk echt?
Is de elektrische auto veel duurder in aanschaf?
In aanschaf is een elektrische auto duurder dan een brandstofauto. Maar of dat nou veel is? Laten we eens kijken naar een voorbeeld: de Peugeot 208 EV GT Pack.
Deze elektrische auto met 100 kW motorvermogen heeft per 1 april 2022 een adviesprijs vanaf € 35.450.
Ter vergelijking: zijn benzine broertje, de Peugeot 208 GT Pack (met 96 kW motorvermogen) kost € 32.460. Dat is mede dankzij het BPM voordeel een verschil van € 2.990, waarmee de elektrische variant iets meer dan 9% duurder is dan het benzine model.
Als je mensen vraagt hoeveel duurder een elektrische auto is ten opzichte van een benzine auto, dan denkt men vaak dat die wel tot 30% duurder is.
Dat is dus niet waar! Een verschil van 9% is helemaal niet zo groot.
Dit verschil verdwijnt helemaal als je vervolgens gaat kijken naar wat de auto je na aanschaf kost.
Mmm.. Wat kost de auto mij na de aanschaf dan?
Je kan de belangrijkste kosten verdelen over 4 gebieden: de elektriciteit of brandstofkosten, de belasting, de onderhoudskosten en de afschrijving. En, niet onbelangrijk, de SEPP subsidie die er op een elektrische auto zit!
In deze blog zochten wij al voor je uit hoeveel subsidie je kan krijgen bij de aanschaf van een EV in 2022. En dat is in 2022 voor deze Peugeot € 3350,-.
Daarmee is de Peugeot in aanschaf dus al € 360 goedkoper dan de benzine variant!
En de wegenbelasting?
De motorrijtuigenbelasting voor de benzine uitvoering van de Peugeot 208 is € 532 per jaar, oftewel € 44,50 euro per maand.
De wegenbelasting voor de elektrische Peugeot is.. ehh, nihil!
Je betaalt voor de Peugeot e-208 tot 2025 geen belasting. Nog een cadeautje dus van de overheid om elektrisch rijden te stimuleren.
Elektrische versus benzine prijs per kilometer
ECAR zocht de verschillen uit in deze blog. De afgelopen maanden is de energieprijs enorm gestegen. Toch is de kilometerprijs van elektrisch laden thuis bij mensen met een variabel stroomcontract nog steeds gunstiger dan de benzineprijs per kilometer.
Uit het onderzoek blijkt ook dat opladen aan een openbare laadpaal nog steeds een fors lagere kilometerprijs oplevert dan rijden op brandstof.
Wat kost het onderhoud van deze auto’s?
Als we kijken naar de onderhoudsbeurt van een Peugeot dan kost deze bij een dealer € 249 voor de brandstof uitvoering. De elektrische variant komt een stuk lager uit: € 169. Een fors verschil van maar liefst € 80!
Dat is heel goed te verklaren: bij een traditionele brandstofauto worden olie en filters periodiek vervangen. Dat is bij een elektrische auto niet nodig: hier bestaat het onderhoud eigenlijk alleen maar uit een grondige inspectie van alle belangrijke onderdelen (bekijk hier de blog van ECAR over de kosten van onderhoud van een EV).
En tenslotte: de afschrijving?
Volgens onderzoeker Auke Hoekstra van de Technische Universiteit Eindhoven is de afschrijving van elektrische auto’s tegenwoordig procentueel ongeveer net zo groot is als die van auto’s met een brandstofmotor. Een belangrijke factor voor het bepalen van de restwaarde van de elektrische auto is de staat van de accu.
ECAR zocht hier eerder uit hoe het staat met de capaciteit van een accu van oudere elektrische auto’s. De degradatie is minder groot dan wat mensen over het algemeen denken. Ook volgens Hoekstra valt dat mee: hij stelt dat in het eerste anderhalve jaar er ongeveer 2% afname van de accu is. Daarna verliest de accu ongeveer 1% per jaar aan capaciteit.
Kortom: ook met de afschrijving zit je goed met een elektrische auto!
(lees ook hier over een tweedehands elektrische auto).
Is de autoverzekering voor een EV duurder?
Dat is in de meeste gevallen wel het geval. De verzekeraars hebben nog niet heel veel vergelijkingsmateriaal. Daarom betaal je in de meeste gevallen een hogere verzekeringspremie voor een EV. Dit wordt dan berekend op basis van het gewicht en de aanschafsprijs.
Voor de Peugeots uit dit onderzoek keken we naar de allrisk verzekering voor beide auto’s op de vergelijkingssite InShared. Hieruit bleek dat je voor de elektrische variant iets meer dan 5 euro per maand meer betaalt dan voor de benzine variant.
Wat is dus de conclusie?
De elektrische auto is op dit moment nog steeds goedkoper vergeleken met de brandstofauto. Dat komt voornamelijk door de subsidies die de overheid op dit moment nog hanteert voor elektrisch rijden.
Wat de situatie in de toekomst wordt kunnen we niet voorspellen. De onzekere factoren blijven de energie en brandstofkosten.
Het uitgangspunt van de overheid is dat vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s zullen worden verkocht. Daarom blijven wij optimistisch over toekomstige maatregelen van de overheid om elektrisch rijden te blijven stimuleren.
Dus, wat let je? Bekijk hier vast jouw nieuwe ECAR.