Alles over de accu van een elektrische auto
Het accu pakket van de elektrische auto
De accu is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto. Inmiddels is de accu enorm doorontwikkeld en enorm krachtig geworden. Toch kunnen vooroordelen over de accu, onterecht, soms reden zijn om geen elektrische auto te kopen.
Daarom zetten we hier alle vragen nog eens op een rij. Daarnaast hebben we interessante artikelen gepubliceerd over thuisladen, actieradius en meer. Als je een vraag hebt die er niet tussen staat, dan horen wij dat graag!
Blogs over accu’s van een elektrische auto
V2X: elektrische auto als energie buffer?
V2X is de afkorting van Vehicle To Everything. Dat staat voor het terugleveren van de…
Is de elektrische auto de versneller van de energietransitie?
De groei van het aantal elektrische auto’s is enorm. In september 2022 waren er meer…
Accu’s van een EV: degradatie is een mythe!
In deze video zien we Robert Llewellyn en zijn Nissan Leaf uit 2011. Ook legt…
Op waterstof of elektrisch rijden?
Waterstof versus elektrisch rijden: Heeft waterstof de toekomst? Of blijft elektrisch rijden het meest duurzaam?…
Hoe werkt het opladen van een elektrische auto?
In deze blog vertellen wij graag alles over het opladen van een elektrische auto: Wat…
Neemt de accucapaciteit nou echt zoveel af?
In 2009 kwamen de eerste elektrische auto’s in Nederland op de markt. Accu’s uit die…
Hoe groot is de actieradius van een elektrische auto?
De actieradius is de afstand die een auto kan afleggen zonder te tanken of op…
8 Tips voor een grotere actieradius van je elektrische auto
in deze blog geven we 8 tips als het gaat over de actieradius bij de aanschaf van een nieuwe elektrische…
Veelgestelde vragen
Accu
Hoe lang het opladen van je accu duurt hangt af van 3 dingen:
- Het vermogen van de laadpaal
- Hoe snel jouw auto kan laden (boordlader)
- Hoe leeg je accu is
Als je thuis laadt, speelt ook je stroomaansluiting een rol. Gemiddeld staat een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW gelijk aan 20 tot 60 kilometer bereik. Wanneer je dus 5 uur oplaadt, rijd je er dus zo’n tussen de 100 en 300 km bij.
Je zou de accu van een elektrische auto heel goed kunnen vergelijken met die van een smartphone. Deze hang je een nacht aan de lader en je de volgende dag kan je er goed gebruik van maken. Na een tijdje merk je wel dat de batterij iets minder sterk wordt. Dit heet degradatie. Dat geldt ook voor elektrisch auto’s, maar in een sterk mindere mate en ook steeds minder snel (Lees hier alles over degradatie)
De ontwikkelingen van de batterijen voor elektrische auto’s gaan continu door, waardoor er kleinere en sterkere batterijen worden gemaakt. Hoe lang je er precies mee kan doen, is daarom moeilijk te zeggen. De meeste fabrikanten garanderen een levensduur van minimaal 8 jaar of 240.000 kilometer. Dat is dus prima vergelijkbaar met de levensduur van een brandstofauto.
Over het algemeen wordt de accu vervangen, als deze minder dan 80% kan opladen. Maar dat de accu niet langer bruikbaar is voor een elektrische auto, betekent niet dat de accu weggegooid wordt. De accu is nog prima geschikt voor bijvoorbeeld het opslaan van energie of de nog bruikbare delen worden eruit gehaald en voor andere apparaten ingezet.
De afstand, die je kan afleggen met een elektrische auto heet actieradius. Gemiddeld genomen kan je met een volle accu 300 km afleggen. Maar let op: dit wordt mede bepaald door verschillende factoren. De actieradius van een elektrische auto hangt af van:
- de grootte van de batterij (capaciteit)
- het verbruik (energieverbruik)
- het weer en je rijstijl
Lees hier meer over de actieradius. En hier staan tips om de actieradius zo groot mogelijk te houden. En als je een elektrische auto gaat aanschaffen staan hier de opties die gunstig zijn voor de actieradius.
Een elektrische auto rijdt op een accu, die je moet opladen. Dit kan aan een laadpaal thuis of bij een openbaar laadpunt onderweg. Als je heel snel wilt opladen, bestaan er ook snellaadpalen (meestal langs de snelwegen). Net zoals bij andere elektrische apparaten, laad je de auto op met een laadkabel en gedurende een bepaalde tijd wordt dan zo de accu opgeladen.
De regeneratieve rem wordt geactiveerd wanneer je het gaspedaal loslaat. Het is vergelijkbaar met afremmen op de motor bij brandstofauto’s. De mate van regeneratie is meestal instelbaar. Zo kan het dus ook zijn dat je de mechanische rem helemaal niet meer hoeft te gebruiken. Groot voordeel is dat je door regeneratief remmen stroom terug wint. Je laad je accu dus steeds een beetje op, waarmee je je actieradius vergroot.
Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg. Natuurlijk zijn er daarom strenge regels die ervoor zorgen dat elektrisch rijden veilig is. Niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor overige weggebruikers.
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers of voetgangers. Daarom wordt er, bij lage snelheid, kunstmatig een geluidje geproduceerd. Daarom hoor je een elektrische auto dus ook gewoon aankomen!
Verder staat in de wet staat dat nieuwe modellen elektrische auto’s eerst veiligheidstesten moeten doorstaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om de standaard botsproeven van het EuroNCAP. Hieruit blijkt dat de resultaten voor elektrische auto’s net zo goed zijn als die van benzine- en dieselauto’s.
Ook maken consumenten zich soms zorgen om de brandveiligheid van elektrische auto’s. Daarom wordt daar door fabrikanten heel veel aandacht aan besteed. Er wordt veel getest en continue geoptimaliseerd. Hierdoor is het risico erg laag en zijn er duidelijke instructies wat te doen als er een ongeluk is met een elektrische auto of bij brand.
Het laden van een elektrische auto is erg veilig. Dat komt door verplichte, op elkaar volgende handelingen, die moeten worden gevolgd. Er kan pas spanning uit de uitgang komen als de stekkers goed zijn aangesloten. Stel dat de stekker toch uit de auto gaat tijdens het laden, dan stopt de toevoer onmiddellijk. Safety first!
Ja zeker! Je moet wel een speciale groep in de meterkast gebruiken én een geschikte laadkabel gebruiken, de zogenaamde mode 2-lader (230v). Meestal wordt deze lader bij aanschaf van een elektrische auto meegeleverd. De lader heeft een laadbeveiliging. Het laden stopt als de accu vol is of wanneer er overspanning dreigt. Let op; het laden gaat natuurlijk wel een stuk langzamer dan met een laadpaal.
Lees hier alles over het opladen bij je eigen huis.
Je kunt je auto op verschillende plekken opladen. Als je thuis ruimte hebt, kun je daar een oplaadpaal neerzetten. Daarvoor heb je geen abonnement nodig. Daarnaast heeft de gemeente in veel plaatsen publieke laadpunten ingericht. In bijna alle gevallen moet je dan een laadpas hebben.
Als laatste kun je laden langs de snelweg. De zogenaamde snellaadpalen zijn goed bereikbaar. Ook hiervoor moet je wel een laadpas hebben. Qua laadkosten is dit de duurste oplossing. Het is echter wel de snelste manier om de batterij weer op te laden!
Accu’s hebben het zwaarder wanneer het erg koud is buiten. Dat geldt niet alleen voor de batterij van een auto, maar ook voor die van bijvoorbeeld je smartphone. In de kou gaan de batterijen nu eenmaal eerder leeg. Als het vriest kun je tot 30% van de actieradius verliezen. Zorg er dus voor dat je op tijd weer oplaadt. Natuurlijk is het niet fijn dat je actieradius afneemt, maar vergeet niet dat dit in de kou ook bij benzine- en dieselauto’s het geval is.
De accu of batterij van een elektrische auto heeft een bepaalde capaciteit. Gemiddeld verliest een accu elk jaar rond de 2% capaciteit, dat noemen we degradatie. Door de doorontwikkeling van batterijen is bij nieuwere elektrische auto’s de degradatie steeds minder. Lees hier alles over degradatie: Neemt de accucapaciteit nou echt zoveel af?
Er zijn verschillende soorten stekkers. Ze zijn niet allemaal even relevant.
De oudste stekker (Type 1), de Yazaki stekker wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. De stekker is alleen nog te vinden bij sommige oude elektrische auto’s. De Type 2 stekker heet de Mennekes stekker. Hiermee laad je op openbare plekken.
Een derde variant is de Chameo stekker, alleen geschikt voor het snelladen. De CCS-stekker (Combined Charging System) is een combinatiestekker voor snelladen met gelijkstroom en ‘normaal’ laden met wisselstroom.
Als je nu een elektrische auto koopt zit daar hoogstwaarschijnlijk een type 2 stekker bij. En daarmee zit je altijd goed.