Resultaten uit het Nationaal Laadonderzoek
Het rapport Nationaal Laadonderzoek is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Onderaan de blog staan meer gegevens over het rapport en de respondenten. Ook is daar het volledige rapport te downloaden.
In deze blog geven wij de samenvatting weer van de belangrijkste bevindingen uit het rapport.
Wat waren de kenmerken van de elektrische autorijder in 2022?
- 91% van de respondenten rijdt volledig elektrisch, 8% een plug-in hybride en 1% een elektrische motorfiets;
- 81% rijdt in een nieuw aangeschafte en 19% in een gebruikte EV;
- Er is gemiddeld 18.500 km per jaar gereden in 2022; dat is 3.500 km meer dan in 2021. In 2020 was dat meer: 26.400 km;
- De batterij voldoet meestentijds voor de dagelijkse afstanden. 30% van de EV-rijders hoeft onderweg nooit bij te laden, en meer dan de helft van alle EV-rijders legt maximaal een keer per maand een grotere afstand af dan de actieradius toestaat. Vakanties zijn hierbij niet meegeteld;
- 68% van de EV-rijders (vooral thuisladers) heeft zonnepanelen, 95% van die groep wil zonnestroom graag gebruiken voor laden of doet dat al;
- 63% van de EV-rijders gaat wel eens met de EV naar het buitenland voor werk of vakantie. 56% ervaart daarbij knelpunten, waaronder te
weinig laadpunten onderweg (25%) en te weinig laadpunten op bestemming (24%); - De groep die niet met de elektrische auto op vakantie gaat, geeft als reden dat ze überhaupt niet met de auto naar het buitenland zouden gaan. Een andere reden is angst voor tijdverlies door laden (en dat wordt slechts 17% daadwerkelijk als knelpunt ervaren).
Wat was het effect van de stijgende energieprijzen?
- 66% van de EV-rijders geeft aan hun laadgedrag niet te veranderen als gevolg van de stijgende energieprijzen. De rest zoekt naar goedkopere laadplekken (18%), gaat minder vaak snelladen (11%) of rijdt gewoon minder auto (5%). NB: dit zijn bevindingen tot en met mei 2022;
- 21% geeft aan een (veel) duurder stroomcontract te hebben. Het grootste deel geeft aan evenveel te blijven thuisladen. Een kwart van de EV-rijders met een aangepast en duurder energiecontract kiest ervoor om meer openbaar te gaan laden en minder thuis;
- Omdat steeds meer energiecontracten duurder worden kan er meer druk op de publieke laadpaal ontstaan.
Hoe zag het laadgedrag er over het algemeen uit?
- De EV-rijder is een thuislader. 42% van de kilometers wordt geladen bij
de privé laadpaal, 8% bij het stopcontact thuis, 21% bij de openbare laadpaal nabij huis, 13% bij de laadpaal op het werk, 8% bij de snellader, 7% bij de openbare laadpaal elders en 1% bij een stopcontact elders; - De laadmix verschilt naar eigendomsvorm: zakelijke rijders laden vaker op het werk en particuliere rijders laden vaker bij een stopcontact. Berijders van Plug-in Hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) gebruiken ook vaker het stopcontact om te laden dan batterij elektrische rijders (BEV);
- Iets minder dan de helft laadt waar en wanneer dat kan, een kwart rijdt de batterij eerst bijna leeg (tot 15%) en een kwart heeft geen vast laadpatroon;
- De meeste EV-rijders (64%) laden op vaste tijden. Er is een piek rond 18:00 en bij de start van het lagere nachtstroomtarief (21:00 in Brabant en Limburg en 23:00 in de rest van het land). De auto’s worden meestal in de ochtend weggehaald bij de lader, met ook een kleine piek om 17:00;
- De meeste EV-rijders betalen hun laadkosten zelf (als particulier, ZZP’er of soms als werknemer). In 36% van de gevallen betaalt de werkgever alle kosten;
- In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is er onder de EV rijders weinig oplaadangst;
- 27% van de EV-rijders laadt wel eens met een ‘gewone’ stekker via het stopcontact, thuis of elders, en ervaart dit als veilig. Dit zijn vooral particuliere rijders.\
Wat vond men van het thuisladen?
- ‘Thuis laden’ wordt het hoogst gewaardeerd met een rapportcijfer 9,3;
- De EV-rijders in dit onderzoek zijn vooral thuisladers. 67% heeft thuis een laadplek (privé laadpaal);
- EV-rijders hebben relatief vaak een eigen oprit of laadmogelijkheid. Dit is een belangrijke factor bij de keuze voor elektrisch rijden, vooral bij de nieuwere EV-rijders;
- Van de thuis geladen kilometers wordt ongeveer de helft geregistreerd via een laadpas;
- 73% van de EV-rijders met een laadpunt thuis laadt op een 3-fasenlader, 54% kan thuis slim laden en 22% is aangesloten op een slim energiemanagementsysteem;
- Het realiseren van een laadpunt binnen een Vereniging van Eigenaren (VvE) gaat nog steeds moeizaam. 76% van de EV-rijders die lid zijn van een VvE woont, ervoer weerstand van de VvE. In het vorige laadonderzoek was
dit 86%.
Wat waren de bevindingen over het laden bij een publieke laadpaal?
- 37% laadt wel eens bij een openbare laadpaal nabij de woning en 52% bij een openbare laadpalen elders;
- Hoewel 71% wel eens knelpunten ervaart bij openbaar laden, is het rapportcijfer toch een voldoende (in de buurt van de woning een 6,9 en elders 6,8). Opvallend is dat vorig jaar de rapportcijfers hoger waren, maar dat ook meer mensen knelpunten ervoeren (89%);
- De grootste knelpunten zijn de onbereikbaarheid van de laadpaal en
onvoldoende laadpalen in de buurt. Deze knelpunten werden de afgelopen zes maanden vaker in meer stedelijke gebieden ervaren; - Het aanvraagproces van een openbare laadpaal duurt even lang als in 2021. Bij een geslaagde aanvraag duurt het in 77% van de gevallen langer dan 3 maanden tot de paal geplaatst is. In 45% van de gevallen duurde dit
zelfs 7 tot 12 maanden. Ongeveer een derde van de aanvragen werd niet gehonoreerd. Vaak was daar een goede reden voor, zoals dat er al een laadpaal in de buurt staat (47%) of wanneer men de mogelijkheid heeft om op eigen terrein te laden (18%). - De meest heikele punten van de gerealiseerde aanvragen zijn de doorlooptijd en de (on)duidelijkheid over het plaatsingsproces. Deze worden wel hoger gewaardeerd dan in 2021;
- De meeste (stedelijke) EV-rijders laden meestal bij dezelfde laadpaal;
- De EV-rijder denkt aan zijn mede EV-rijder: de meeste respondenten zeggen hun EV te verplaatsen, zodra ze klaar zijn met laden.
Hoe tevreden was men over het snelladen?
- EV-rijders zijn positief over snelladen (rapportcijfer 7,9), maar tegelijkertijd ervaart 43% wel eens een knelpunt bij het snelladen;
- 65% van de EV-rijders gebruikt wel eens een snellader, 35% nooit;
- De meeste EV-rijders (62%) laden tussen de 15 en 20 minuten aan een snellader en vooral het benodigd aantal kWh is leidend voor de laadtijd;
- De locatie bepaalt over het algemeen de keuze voor de snellader, maar ook de laadsnelheid en de exploitant spelen een rol.
Hoe stond het met het laden op het werk?
- EV-rijders zijn positief over laden op het werk (rapportcijfer 8,0) en minder dan de helft ervaart wel eens knelpunten (41%);
- Onvoldoende laadpunten en een niet-functionerende laadpas zijn de belangrijkste knelpunten;
- 38% van de EV-rijders laadt wel eens op het werk;
- Van de EV-rijders die weten hoeveel ze per kWh betalen, hoeft 50% niet te betalen voor laden op het werk. Het merendeel weet niet hoe duur laden op het werk is (57%);
- De gemiddelde laadprijs op het werk voor de EV-rijder is €0,31 per kWh (exclusief de EV-rijders die niet betalen voor laden op het werk);
- 29% maakt afspraken op met de werkgever over het verplaatsen van de volgeladen EV.
Hoe dachten de respondenten over slim laden?
- Meer dan de helft van de EV-rijders is bekend met slim laden (52%). 20% is (volledig) onbekend en 17% geeft als antwoord ‘neutraal’. De gebruikers zien het vooral als slim omgaan met de capaciteit van het stroomnetwerk en doen dit met name bij de laadpaal thuis, door te laden op eigen zonne-
energie of door ’s nachts buiten piekuren te laden; - Mensen die al lang elektrisch rijden (langer dan een jaar) zijn vaker bekend met slim laden;
- De meeste EV-rijders hebben over het algemeen niks gemerkt van slim laden of hebben een (zeer) positieve ervaring. 82% is bereid slim te laden;
- EV-rijders willen dat slim laden ‘makkelijk’ is (87%) en er is behoefte aan inzicht in (76%) en controle over (73%) de slimme laadsessie;
- Minder betalen en sneller laden op momenten van overvloed aan energie wordt geclassificeerd als ‘acceptabel’. Meer betalen op momenten van schaarste of andere minder optimale momenten scoren qua acceptatie
tussen ‘neutraal’ en ‘mee eens’; - De voornaamste reden om slim te laden is ‘Optimaal gebruik maken van duurzame energie’. De grootste barrière is de angst om onvoldoende geladen te zijn.
De uitgangspunten van het onderzoek
Het rapport Nationaal Laadonderzoek verscheen in september 2022. Het is de 3e keer dat het rapport verschijnt. Het rapport is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).
Bron: www.rvo.nml. Het volledige rapport is hier te downloaden.
Het onderzoek is gebaseerd op een enquete dat door 2.241 respondenten is ingevuld. De respondenten komen uit heel Nederland en zijn voor 91% man. De gemiddelde leeftijd is 50 jaar. Bijna de helft van de respondenten rijdt sinds 1 jaar elektrisch.
Ben je door dit rapport nieuwsgierig geworden naar elektrisch rijden? Bekijk dan eens de elektrische auto’s die ECAR op voorraad heeft. Of maak een afspraak voor een proefrit: bel of mail met ECAR.