Plug-in hybride of een volledig elektrische auto?
De oude brandstofauto gaat de deur uit. Tijd voor een nieuwe auto! Maar wat ga je nu kiezen? Een nieuwe brandstofauto wil je wellicht niet meer, dus het wordt een plug-in hybride of een volledig elektrische auto. Maar welke moet je kiezen? In deze blog bekijken we naar de belangrijkste verschillen tussen beide auto’s.
Als we het hebben over een hybride auto dan zijn daar best veel soorten in. In deze blog gaan we uit van de plug-in hybride, wat meestal een hybride auto is met een wat grotere oplaadbare accu. Deze is meestal goed voor minstens 50 kilometer elektrisch rijden. De oplaadbare accu kan worden opgeladen met een laadkabel.
Wat is het meest duurzaam?
Kijken we naar de duurzaamheid dan is het duidelijk: volledig elektrisch is qua CO2 uitstoot in ieder geval veel duurzamer. Deze variant geeft namelijk geen CO2 uitstoot.
In theorie kan een plug-in hybride ook relatief duurzaam rijden. Bijvoorbeeld als de dagelijkse ritten volledig elektrisch gereden kunnen worden. Het stroomverbruik van de plug-in hybride is daarbij wel fors hoger. Dat komt onder andere door de ingewikkeldere versnellingsbak die de elektromotor koppelt aan de brandstofmotor.
Welke auto is het meest sportief?
De elektrische auto heeft een hoog koppel dat gelijk beschikbaar is. En ook hoeft een elektrische auto niet te schakelen. Hierdoor accelereert deze auto het snelst. De topsnelheid van de plug-in hybride variant is meestal wel wat hoger.
Als voorbeeld: een elektrische BMW iX1 gaat van 0-100 km/h in 6,1 seconden, de plug-in hybride variant X1 doet daar 9,2 seconden over. De topsnelheid is daarentegen bij de X1 plug-in hybride het hoogst: 208 km/h tegenover 200 km/h voor de elektrische iX1.
Welke auto is het goedkoopst?
De plug-in hybride is in aanschaf goedkoper dan de volledig elektrische auto.
Vanaf 2020 zijn de belastingvoordelen voor hybride auto’s echter afgebouwd omdat in de praktijk bleek dat hybride auto’s vervuilender waren dan oorspronkelijk verwacht.
Daarom wint de elektrische auto op dit vlak ruimschoots: er zijn nog steeds ruimere subsidies en belastingvoordelen voor de elektrische auto.
Ook de prijs per kilometer is voor de elektrische variant het laagst. Zeker nu de brandstofkosten zo gestegen zijn. De plug-in hybride is per kilometer duurder, ook als je zo veel mogelijk op de accu rijdt.
Welke auto heeft de laagste onderhoudskosten?
Hier wint de elektrische auto met gemak. Elektromotoren zijn enorm degelijk en vergen weinig onderhoud. Er zitten verder weinig bewegende delen in de elektrische auto, dus is er weinig onderhoud nodig.
De hybride variant heeft een complexe, samengestelde motor. De onderhoudskosten zijn dus meer vergelijkbaar met die van een brandstofauto. De kans op storingen is theoretisch daarmee wel weer hoger dan bij een EV.
Conclusie: volledig elektrisch of plug-in hybride?
Volledig elektrische auto’s zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant.
In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Het belangrijkste voordeel van een plug-in hybride is dat je niet stil komt te staan met een lege accu. En dat is vooral voor mensen met oplaadangst belangrijk. In Nederland is oplaadangst ongegrond. In afgelegen streken in het buitenland wordt het inderdaad wel lastiger. Een ander voordeel is dat de plug-in hybride is een betere caravantrekker is, vooral als het gaat om de actieradius.
Vanuit de ratio is de elektrische auto “by far” de beste keuze. Maar qua actieradius, topsnelheid en vakanties kan de plug-in hybride misschien toch wel aantrekkelijk zijn.
Toch nog een lastige keuze? Dan is het goed om te kijken naar wat er snel beschikbaar is op ECAR.