Hoe werkt het opladen van een elektrische auto?
In deze blog vertellen wij graag alles over het opladen van een elektrische auto: Wat zijn de kosten? Hoe lang duurt het opladen? Zijn er genoeg laadpalen? Welke laadpas heb ik nodig? En kan ik ook in het buitenland laden?
De accu van een elektrische auto
Een elektrische auto rijdt op een accu, die je natuurlijk regelmatig moet opladen. Dit kan aan een laadpaal thuis of bij een openbaar laadpunt onderweg. Als je snel wilt opladen, bestaan er ook snellaadpalen. Deze vind je vooral langs de snelwegen.
Net zoals bij andere elektrische apparaten, laad je de auto op met een laadkabel. Dat kost tijd, hoe lang is afhankelijk van de auto, de manier van laden, de laadkabel en de stroom die je kan leveren. Maar daarover straks meer.
Wat zijn de kosten van het laden?
De kosten van het laden verschillen. Wanneer je thuis kan laden, is dat het goedkoopst, je betaalt dan de normale kWh prijs. Gemiddeld is dat zo’n 0,22 cent (eind 2021). Overigens moet je wel eerst een laadpaal voor thuis aanschaffen, de prijs daarvan ligt tussen de €1500 en €3000 incl. installatie.
Wanneer je gebruik maakt van openbare laadpunten, is de prijs per kWh circa 2x zo hoog. Dit komt omdat de kosten voor het opladen bij openbare laadpunten worden berekend op basis van twee componenten: de prijs per kWh en de prijs van de laadpas-aanbieder.
Hierdoor betaal je gemiddeld bij een openbaar laadpunt per kWh zo’n 0,41 cent. Bij een snellader ligt dat nog weer hoger, daar betaal je circa 0,60 cent per kWh.
Maar nog altijd zijn de kosten voor volledig (groen) elektrisch rijden, vele malen lager dan wanneer je met een brandstof auto rijdt.
Ter illustratie:12.000 km autorijden met een middenklasse auto kostte in 2021 gemiddeld:
- €620 voor elektrisch rijden
- €930 voor rijden op diesel
- €1425 voor rijden op benzine
Redactie: anno 2022 zijn de energie kosten enorm gestegen. Lees hier meer over de kosten van elektrisch rijden.
Hoe lang duurt het laden?
Hoe lang het opladen van je accu duurt hangt af van 3 dingen:
- Het vermogen van de laadpaal
- Hoe snel jouw auto kan laden (boordlader)
- Hoe leeg je accu is
Als je thuis laadt, speelt ook je stroomaansluiting een rol.
Gemiddeld staat een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW gelijk aan 20 tot 60 kilometer bereik.
Wanneer je dus 5 uur oplaadt, rijd je er dus zo’n 100 tot 300 km bij.
Op ev-database.nl kun je zien hoe snel elk model auto kan opladen. Je ziet dat het opladen dus wel even wat langer duurt dan wanneer je gaat tanken, maar dat heb je er vast graag voor over!
Zijn er wel genoeg laadpalen?
Mensen die overwegen elektrisch te gaan rijden twijfelen vaak over de beschikbaarheid van openbare laadpunten. Maar de ontwikkelingen voor elektrisch rijden gaan hard, ook voor wat betreft de laadpunten. In Nederland zijn inmiddels meer dan genoeg laadpalen, en nog steeds komen er nieuwe bij.
Op dit moment zijn er ruim 80.000 openbare laadpunten en bij meer dan 350 laadstations kan je snelladen. Je hoeft dus echt niet ver te rijden om te kunnen opladen.
Op oplaadpunten.nl vind je een kaart met een overzicht van de oplaadpunten in Nederland en andere Europese landen, inclusief de status van een laadpaal (bezet of vrij), type stekkeraansluiting en soms ook de geschatte laadkosten.
Welke laadpas heb ik nodig?
Om op te laden bij openbare laadpunten heb je een laadpas nodig. Inmiddels is er een groot aantal aanbieders van deze passen. Elk met andere abonnementsvormen, prijzen en voorwaarden.
In Nederland kan je met iedere laadpas bij elk openbaar laadpunt je elektrische auto opladen. De kosten die je betaalt voor je laadpas komen bovenop de kosten van het laden zelf (gem. 0,41 cent per kWh).
Hoe werkt laden in het buitenland?
Wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, doe je er verstandig aan om je goed voor te bereiden. Ten eerste omdat niet alle laadpassen in het buitenland werken.
Op de tweede plaats omdat nog niet alle Europese landen beschikken over evenveel laadpalen. Met name in Noord-West Europa hebben ze al wel veel geïnvesteerd in laadpunten. In totaal zijn er in Europa zo’n 170.000 laadpunten.
Op sites als abetterrouteplanner en ook op oplaadpunten.nl vind je veel bruikbare informatie. Daarnaast heeft de ANWB de mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto in alle Europese landen op een rij gezet.
Je hebt geen andere stekkers nodig voor het laden. Afgesproken is, dat de standaard in Europa, de Mennekes type 2-stekker is. Met een kleine uitzondering voor Frankrijk en Italië. Als je naar die landen reist, is het slim om voor de zekerheid een laadkabel met een type 3-stekker of een verloopstuk mee te nemen.
Tenslotte: ook een eigen EV aan de lading?
Heb je hierdoor zin gekregen in een eigen elektrische auto om op te laden? Check dan hier de modellen van ECAR..