Wat zijn de onderhoudskosten van een elektrische auto?
Je hoort vaak zeggen dat een elektrische auto zo goedkoop in onderhoud is. Klopt dat en waar moet ik aan denken?
Wij geven hier graag inzicht in de onderhoudskosten van een elektrische auto. Dat begint met goed nieuws: het onderhoud is erg eenvoudig vergeleken met dat van een brandstofauto. Zeker, banden, ruitenwissers en lampen vragen ook hier aandacht, maar voor het overige is het een stuk eenvoudiger. Elektromotoren bijvoorbeeld zijn enorm degelijk. Er zitten bovendien veel minder bewegende delen in dan in een benzine of dieselmotor. Wat er niet is, kan ook niet kapot gaan, toch?
Waar krijg ik mee te maken?
Bij een brandstofauto moeten de olie en filters periodiek worden vervangen. Onderdelen zoals de versnellingsbak, distributieketting, dynamo, brandstofpomp en uitlaat slijten of moeten weleens gerepareerd worden. Niet vreemd, want een brandstofmotor is behoorlijk gecompliceerd.
Dat is meteen het grote verschil met een elektrische auto: daar zijn de belangrijkste onderdelen de elektromotoren en de accu. De elektromotoren zijn erg degelijk en vereisen geen onderhoud. Ook de accu gaat bijna nooit kapot. Het blijft uiteraard wel belangrijk dat deze onderdelen regelmatig geïnspecteerd worden. Maar bezitters van een elektrische auto komen vrijwel zonder uitzondering na een tijd tot de conclusie dat ze lekker schoon rijden, geld overhouden en inderdaad zelden of nooit onderhoudskosten hebben.
Wat is er dan wel nodig ?
De ruitenwissers, verlichting en het interieurfilter zijn zowel in brandstofauto’s als elektrische auto’s soms aan vervanging toe. En de APK geldt ook voor elektrische auto’s. Dus hierbij is er niet echt een verschil.
Voor de remmen geldt ook dat er slijtage optreedt, maar wel veel minder dan bij een brandstofauto. Dat heeft te maken met het zogenaamde regeneratief remmen, dat wil zeggen afremmen op de elektromotoren waardoor deze de accu weer wat bijladen. Dat is duurzamer en zorgt meteen voor belangrijk minder slijtage van de remblokken.
Zijn er dan qua onderhoud geen nadelen?
Het komt soms voor dat de banden wat harder slijten. Dat heeft te maken met het hogere gewicht en het veel hogere koppel in een elektrische auto. Als je er geregeld lekker sportief mee optrekt slijten je banden natuurlijk wat meer. Bij gewoon wegrijden en rijden is er echter niets aan de hand. Er zijn dus ook mensen met een elektrische auto die juist heel lang met hun banden doen. Ons advies: geniet af en toe van het snelle optrekken, maar wel met mate..
Misschien ben je door het lezen van deze blog extra nieuwsgierig geworden naar elektrische auto’s. Bekijk dan hier het ECAR aanbod, of hier alles over de aanschaf van een elektrische auto.