Elektrische auto goedkoper dan benzineauto!
Mensen denken nog vaak dat elektrisch rijden duurder is dan rijden met een brandstofauto. Daar klopt niets van. Je kunt met een elektrische auto elk jaar zelfs duizenden euro’s overhouden voor de leuke dingen in het leven! Soms is een elektrische auto in aanschaf inderdaad nog wat duurder dan de benzinevariant. Maar ook dat verschil is veel kleiner dan mensen doorgaans denken. We rekenen je het voor.
Is de elektrische auto echt duurder in aanschaf?
In aanschaf is een elektrische auto soms nog wat duurder dan een brandstofauto. Maar laten we eens kijken naar een voorbeeld: de Peugeot 208 EV GT Pack.
Deze elektrische auto met 100 kW motorvermogen had per 1 april 2022 een adviesprijs vanaf € 35.450. Ter vergelijking: zijn benzine broertje, de Peugeot 208 GT Pack (met 96 kW motorvermogen) kost € 32.460. Dat is mede dankzij het BPM voordeel een verschil van € 2.990, waarmee de elektrische variant iets meer dan 9% duurder is dan het benzine model.
Als je mensen vraagt hoeveel duurder een elektrische auto is ten opzichte van een benzine auto, dan denkt men vaak dat die wel tot 30% duurder is. Dat is dus niet waar! Een verschil van 9% is helemaal niet zo groot. Dit verschil verdwijnt bovendien helemaal als je vervolgens gaat kijken naar wat de auto je na aanschaf kost.
Mmm.. wat kost de auto mij na de aanschaf dan?
Je kunt de belangrijkste kosten verdelen over vier gebieden: de elektriciteit of de brandstofkosten, de belasting, de onderhoudskosten en de afschrijving. En, niet onbelangrijk, de SEPP subsidie die er op een elektrische auto zit!
In deze blog zochten wij al voor je uit hoeveel subsidie je kan krijgen bij de aanschaf van een EV. En dat was in 2022 voor deze Peugeot € 3350,-.
Daarmee is de Peugeot in aanschaf dus al € 360 goedkoper dan de benzine variant!
En de wegenbelasting?
De motorrijtuigenbelasting voor de benzine uitvoering van de Peugeot 208 is € 532 per jaar, oftewel € 44,50 euro per maand. De wegenbelasting voor de elektrische Peugeot is.. ehh, nihil! Je betaalt voor de Peugeot e-208 tot 2025 geen belasting. Dat doet de overheid om elektrisch rijden te stimuleren. Daarna betaal je volgens de huidige plannen een jaar, dus in 2025, het kwarttarief en wat er daarna gebeurt is nog niet bekend. Wij verwachten dat er voor de zwaardere elektrische auto’s een regeling komt die de berijders financieel niet te zwaar zal belasten.
Elektrische versus benzineprijs per kilometer
ECAR zocht de verschillen uit in deze blog. De kilometerprijs van elektrisch laden thuis bij mensen met een variabel stroomcontract is nog steeds aanzienlijk gunstiger dan de benzineprijs per kilometer. Uit ons onderzoek bleek ook dat zelfs opladen aan een openbare laadpaal nog altijd een fors lagere kilometerprijs oplevert dan rijden op brandstof.
Het onderhoud van EV’s
Als we kijken naar de onderhoudsbeurt van een Peugeot dan kost deze voor de brandstof uitvoering bij een dealer € 249,-. Onderhoud aan de elektrische variant komt een stuk lager uit: € 169.-. Een verschil van maar liefst € 80,-!
Dat is heel goed te verklaren. Bij een traditionele brandstofauto worden olie en filters periodiek vervangen. Dat is bij een elektrische auto niet nodig: hier bestaat het onderhoud eigenlijk alleen maar uit een grondige inspectie van alle belangrijke onderdelen (bekijk hier de blog van ECAR over de kosten van onderhoud van een EV).
En de afschrijving?
Volgens onderzoeker Auke Hoekstra van de Technische Universiteit Eindhoven is de afschrijving van elektrische auto’s procentueel ongeveer evengroot is als die van auto’s met een brandstofmotor. Een belangrijke factor voor het bepalen van de restwaarde van de elektrische auto is de staat van de accu.
ECAR zocht hier eerder uit hoe het staat met de capaciteit van een accu van oudere elektrische auto’s. De degradatie is minder groot dan mensen over het algemeen denken. Hoekstra stelt dat in de eerste anderhalve jaar er ongeveer 2% afname van de accu is. Daarna verliest de accu ongeveer 1% per jaar aan capaciteit. Kortom: ook met de afschrijving zit je goed met een elektrische auto!
(lees ook hier over een tweedehands elektrische auto).
Is de verzekering voor een EV duurder?
Vaak wel. Verzekeraars hebben nog niet heel veel vergelijkingsmateriaal. Daarom betaal je in de meeste gevallen voor een EV een iets hogere verzekeringspremie. Deze wordt berekend op basis van het gewicht en de aanschafsprijs. Voor de Peugeots uit dit onderzoek keken we naar de allrisk verzekering voor beide auto’s op de vergelijkingssite InShared. Hieruit bleek dat je voor de elektrische variant zo’n 5 euro per maand meer betaalt dan voor de benzine variant.
Conclusie?
De elektrische auto is duidelijk goedkoper in vergelijking met de brandstofauto. Wat de situatie in de toekomst wordt kunnen we niet voorspellen. Onzekere factoren blijven de energie en brandstofkosten. Het uitgangspunt van de overheid is dat vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s zullen worden verkocht. Daarom blijven wij optimistisch over toekomstige maatregelen van de overheid om elektrisch rijden te blijven stimuleren.
Dus, wat let je? Bekijk hier vast jouw nieuwe ECAR.