Voorbeelden van bi-directioneel laden
Bi-directioneel laden
De eerste auto’s die accustroom terugleveren aan de gebruikers zijn de Hyundai Ioniq5 en de KIA EV6. Deze auto’s kunnen functioneren als stopcontact, leuk bijvoorbeeld om onderweg of op de camping koffie te kunnen zetten, of zelfs te kunnen frituren. Dit wordt V2L genoemd: Vehicle To Load.
Maar heel veel algemeen nut heeft dat nog niet. In Engeland was er wel een succesvol experiment met een popup hotel dat door een Ioniq5 werd voorzien van stroom. V2L is dus een leuke optie voor kampeerders, niet echt voor huiseigenaren. Maar sindsdien zijn er wel interessante nieuwe V2X ontwikkelingen.
Wat betekent V2H, V2B, V2G en V2X precies?
Waar staan deze afkortingen eigenlijk voor? V2H staat voor Vehicle To Home, V2B is Vehicle To Building en V2G staat voor Vehicle To Grid. En al deze termen tezamen noemen we V2X: Vehicle To Everything. In deze blog vertellen we meer over wat het precies is.
In het kort: al deze afkortingen gaan over het inzetten van elektrische auto’s als buffer. Met andere woorden: elektriciteit opslaan als het goedkoop of zelfs gratis is, en het weer terugleveren als de elektriciteit uit het net duur is.
Welke projecten zijn er al op het gebied van V2X?
Op dit moment loopt er een test van Hyundai in samenwerking met We Drive Solar in Utrecht waarbij 25 EV’s met V2G technology worden ingezet. V2G is nog niet leverbaar in standaard productie auto’s, maar daar zal ongetwijfeld verandering in komen.
Laadplein Zinzendorflaan in Zeist
Sinds 2020 heeft de gemeente Zeist in samenwerking met Total een groot ‘slim laadplein’. Dit ‘plein’ monitort actief de neteigenschappen, en sturen zo nodig bij. De laadpalen op dit plein zijn voorzien van Slim laden technieken die het mogelijk maken sneller te laden op het moment dat het aanbod van zonne-energie hoger is.
Middels load balancing wordt een gelijkmatigere verdeling van de energielevering gegarandeerd. En ook zijn de laadpunten voorbereid op V2G: op termijn moet elektriciteit teruggeleverd kunnen worden aan het net op momenten dat dat nodig is. Met deze eigenschappen kan de kwaliteit van het net (de Power Quality) beter gewaarborgd worden.
In Utrecht: We Drive Solar en Renault
We Drive Solar is een elektrisch deelauto concept. In de gemeente Utrecht zetten zij in samenwerking met Renault de ZOE in. Deze Renault ZOE kan bidirectioneel laden en ontladen, en is daarmee in staat om efficiënter gebruik te maken van duurzaam opgewekte energie. Dat betekent dat de auto de energie kan terugleveren op momenten dat dat nodig is.
In de stad worden daarvoor minstens 145 bidirectionele oplaadpunten geïnstalleerd. Het project heeft daarmee een wereldprimeur met de implementatie van het nieuwe ISO15118-protocol voor AC bidirectioneel laden.
Proeftuin Slimme Laadpleinen
In de afgelopen 3 jaar heeft het project ‘Proeftuin Slimme Laadpleinen 46 laadpleinen gerealiseerd in 19 gemeenten. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat subsidieert dit project, waarbij kennisdeling een belangrijke pijler van het project is.
In onder andere Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Maastricht zijn er met dit project honderden laadplekken bijgekomen. Hierbij worden de auto’s ‘slim’ opgeladen: zoveel mogelijk auto’s worden opgeladen met gebruik van groen opgewekte stroom. Het ‘slimme’ opladen zorgt ervoor dat de auto’s die het eerst leeg zijn, en het dus het meest nodig hebben het eerst worden opgeladen.
Ook wordt een in straatmeubilair ingebouwd batterijpakket ingezet om te kunnen blijven laden bij piekvraag. En tenslotte wordt ook V2G ingezet bij auto’s die dat ondersteunen.
Piekbelasting verlagen met V2G in Rotterdam
Een pilot van BMW, de gemeente Rotterdam en Total Energies leverde de afgelopen 6 maanden zeer waardevolle resultaten.
Op het Kleinpolderplein worden dagelijks elektrische vuilniswagens en gemeenschappelijke dienstwagens opgeladen. De bestaande aansluitcapaciteit is niet berekend op het kortstondige enorme vermogen dat gevraagd wordt door vooral de zware vuilniswagens.
Met behulp van een elektrische buffer (tien BMW i3 accu’s) wordt de piek opgevangen. Ook hebben twee i3 deelauto’s een V2B functionaliteit. Met elkaar bereikte het project een aanzienlijke piekreductie.
Meer lezen hier