Elektrisch rijden biedt ook financiële voordelen!
Elektrisch rijden is al voordelig. Je kunt er duizenden euro’s per jaar mee besparen, zo rekenen wij je graag eerlijk voor. Maar je kunt waarschijnlijk financiële voordelen krijgen op meerdere gebieden. Zo is er subsidie bij de aanschaf of lease van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Daarnaast is er een belangrijk belastingvoordeel dat je de komende jaren veel geld kan besparen!
Bovendien is er afhankelijk van de gemeente waar je woont mogelijk ook nog een subsidie op de aanschaf van een laadpaal. In deze blog vertellen we je alles over de financiële voordelen van elektrisch rijden. Voor VVE’s (verenigingen van eigenaren) zijn er voor laadpalen ook subsidies mogelijk.
Welke subsidie kun je bij de aanschaf van een elektrische auto krijgen?
Omdat de overheid elektrisch rijden wil stimuleren is er een subsidie die de elektrische auto bereikbaar moet maken voor de particulier. Dat is de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
Deze regeling geldt voor zowel nieuwe als tweedehands auto’s uit de kleinere en compacte middenklasse met een catalogusprijs (nieuwprijs) tussen € 12.000,- en € 45.000.-. Kijk hier voor de voorwaarden.
Binnen deze regeling krijg je dit jaar voor een nieuwe auto € 2.950,- subsidie. Schaf je een tweedehands auto’s aan dan kan je nog € 2.000,- krijgen. Dat geldt ook voor 2024, zolang er geld in de subsidiepot zit. Wees er wel bijtijds bij, want het budget is dus niet onbeperkt.
Lees hier meer over de beschikbare subsidie ook in 2023 en 2024.
Welk belastingvoordeel krijg ik bij de aanschaf van een elektrische auto?
Om elektrisch rijden nog meer te stimuleren heeft de overheid beslist dat je tot 2025 geen aankoopbelasting (BPM) hoeft te betalen. De bpm is gebaseerd op de CO2 uitstoot van de auto. Hoeveel dat is staat in het energielabel van de auto. Hierin staat de CO2 uitstoot per km. Met een berekening bepaalt de belastingdienst hoeveel bpm je moet bepalen.
Voorbeeld: Voor een benzine auto met een uitstoot van 145 gr/km betaal je bijvoorbeeld € 6.446,-. Voor een dieselauto is dat nog hoger. Kortom, met een elektrische auto, die weinig CO2 uitstoot, zit je goed als het gaat om de bpm. Lees hier meer over het BPM voordeel.
Ook geen Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s?
Ook betaal je tot 2025 geen wegenbelasting oftwel MRB. Die wegenbelasting wordt normaliter berekend aan de hand van het gewicht van de auto, de brandstof waar je op rijdt, de provincie waar je woont en hoe vervuilend de auto is.
Voorbeeld: voor een benzineauto in Zuid-Holland met een gewicht van 1.200 kilo betaal je per 3 maanden € 156, -of € 624,- per jaar. Geen MRB voor elektrische auto’s betekent dus een besparing die kan oplopen tot duizenden euro’s. Een van de belangrijke financiële voordelen van elektrisch rijden dus. Meer weten over de motorrijtuigenbelasting op elektrische auto’s?
Betaalt de overheid mee als ik een laadpaal wil laten plaatsen?
Je kunt soms inderdaad ook subsidie krijgen voor de aanschaf van een eigen laadpaal. Wat deze inhoudt, is best lastig aan te geven. Er zijn namelijk verschillende subsidies voor de zakelijke en particuliere gebruiker. Op dit moment is er voor de particuliere gebruiker geen landelijke subsidie voor de aanschaf van een laadpaal. Sommige gemeentes geven echter wel subsidies, een overzicht daarvan vind je hier.
Als je het laadstation zakelijk wilt aanschaffen zijn er meerdere subsidies beschikbaar: de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige Afschrijving Milieu-Investering (VAMIL) en de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Je moet dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Veel financiële voordelen dus.
Alleen al het financiële voordeel kan een prima reden zijn om te kijken naar het aanbod van ECAR! Of eerst nog wat meer te weten komen over elektrisch rijden?