Hoeveel BPM betalen voor een nieuwe elektrische auto?
Om de uitstoot van broeikasgassen en stikstofdioxide te verminderen wil de overheid dat we meer elektrisch gaan rijden. Zo mogen er bijvoorbeeld vanaf 2035 helemaal geen nieuwe brandstof auto’s meer verkocht worden.
Ook financieel wil de overheid ons stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Zo zijn er subsidies beschikbaar voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s. En vooral zijn er aantrekkelijke belasting voordelen. Een daarvan is de BPM, de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen.
Hoeveel BPM moet ik betalen voor een nieuwe elektrische auto?
Het begint al bij de aankoop: tot 2025 hoef je geen BPM (aankoopbelasting) te betalen. En dat kan aanzienlijk schelen!
Sinds 2013 is de BPM gebaseerd op de CO2 uitstoot van een auto. Deze CO2 uitstoot moet zijn opgegeven in het energielabel van de auto. De belastingdienst bepaalt met deze berekening hoeveel bpm je moet bepalen.
Voorbeeld: Voor een benzine auto met een uitstoot van 145 gr/km betaal je bijvoorbeeld € 6.446,-. Voor een dieselauto is dat nog hoger. Kortom, met een elektrische auto, die weinig CO2 uitstoot, zit je goed als het gaat om de bpm.
Tot 2025 betaal je helemaal geen BPM bij de aanschaf van een elektrische auto. Vanaf 2025 ga je dan per aangekochte auto eenmalig een bedrag van 360 euro betalen. Waarmee de elektrische rijder nog steeds een belangrijk voordeel houdt ten opzichte van de brandstofauto rijder.
Tenslotte..
De levertijden van elektrische auto’s zijn veel langer geworden. Wil je toch ook nu al genieten van alle voordelen die een elektrische auto biedt? Kijk dan eens hier bij het ECAR aanbod, nieuwe elektrische auto’s van allerlei merken die wél snel leverbaar zijn.