Een aanhanger of caravan trekken met een EV

Hoewel we het nog niet veel zien is dat geen gek idee. Want een elektrische auto is prima in staat om een aanhanger te trekken. Maar waarom zien we zo weinig trekhaken onder elektrische auto’s? In deze blog zoeken we uit of het een goed idee is om een caravan, boottrailer of aanhanger te trekken met een elektrische auto.
Kan je een zware aanhanger trekken met een elektrische auto?
Er bestaat een hardnekkig misverstand over het trekken van aanhangers met een elektrische auto. De overheersende gedachte is dat dat geen goed idee is. De motoren zouden daar niet op berekend zijn, of de accu’s raken sneller leeg door de grotere weerstand die moet worden overwonnen.
Maar is dat ook zo?
Tot nu toe was dat inderdaad wel zo. De grootste problemen voor het trekken van een zware aanhanger of caravan zijn oververhitting van de elektromotor en de verminderde actieradius. Dit laatste is vrij logisch en blijft nog steeds een struikelblok: met een (grote) aanhanger loopt de accu veel sneller leeg.
Hoeveel vermindert de actieradius door het trekken van een caravan?
Hou er maar rekening mee dat door het trekken van een caravan de actieradius gehalveerd kan worden. Niet alleen het gewicht van de caravan, maar ook de luchtweerstand speelt daarbij een belangrijke rol. Bij een brandstofauto zie je ook dat de actieradius enorm naar beneden gaat, en dat is bij een elektrische auto niet anders.
Wel gloort er hoop: misschien zien we binnenkort elektrische caravans. Airstream, een fabrikant van caravans liet op de Supershow 2022 in Florida een eStream concept zien. Een prachtige caravan, die zelf beschikt over een accupakket en motoren. En daarmee zorgt deze caravan ervoor dat de actieradius van de trekauto minder snel naar beneden gaat. Lees er meer over in dit nieuwsbericht van ECAR.
Oververhitting van de elektromotor?
De meeste elektrische auto’s hebben krachtige elektromotoren die een bijzonder gunstig koppel hebben. Ze kunnen namelijk al gelijk vanuit stilstand hun maximale trekkracht gebruiken. Wat dus prima zou werken, zelfs bij caravans van 1500 kilo. Toch mogen veel auto’s deze caravan niet trekken. Ook zelfs lichtere aanhangers mogen vaak niet getrokken worden.
Dat heeft alles te maken met de capaciteit van de elektromotoren. Een fabrikant selecteert een elektromotor op basis van de te verwachten belasting bij de auto, en daarbij wordt er meestal niet vanuit gegaan dat de auto langdurig een zware aanhanger zal trekken.
En dat betekent dat de elektromotor de caravan in principe wel kan trekken, maar dat er wel vrij snel een oververhitting kan ontstaan. Voor het langdurig trekken van een caravan is dus een elektrische auto nodig die hiervoor ontworpen is.
En het goede nieuws is dat er steeds meer elektrische auto’s verschijnen die dat wel mogen!
Welke elektrische auto’s kunnen en mogen een aanhanger trekken?
Auto’s die een geremde caravan van zelfs meer dan 1500 kilo mogen trekken zijn bijvoorbeeld een Tesla model Y, de Polestar 2, de Volvo XC40 P8 Recharge, de KIA EV6, de Audi e-tron en de Mercedes EQC. De BMW iX xDrive40 en 50 en de Tesla Model X Long Range kunnen zelfs tot 2500 kg trekken.
De Volkswagen ID4 en de Skoda Enyaq mogen een geremde caravan van rond de 1000 kg trekken.
En steeds meer elektrische auto’s staan toe dat er een aanhanger van rond de 500 kilo getrokken mag worden. Waardoor een kleine aanhanger of boedelbak gebruikt kan worden. Een zinvolle ontwikkeling, zeker nu het aantal elektrische auto’s zo hard groeit. En uiteindelijk willen we natuurlijk alle functies van een brandstofauto ook kunnen uitvoeren met een elektrische auto.
De toekomst: elektrische caravans
Verschillende caravanbouwers hebben al concept e-caravans getoond of aangekondigd: Dethleffs, AL-KO en recent Airstream met de eStream. En dat is natuurlijk niet gek, want met de toename aan elektrische auto’s is het niet meer dan logisch dat caravans getrokken moeten gaan worden door elektrische auto’s.
En dan is het wel zo prettig als je de actieradius kan ondersteunen door de caravan mee te laten werken. Door de wielen te voorzien van een elektromotor kan de caravan niet alleen de trekauto ondersteunen, ook kunnen de motoren gebruikt worden om de caravan op de caravan zichzelf op de plaats te laten manoeuvreren.
Dus? Is een elektrische caravan snel te verwachten?
Er zijn nog wel behoorlijk wat problemen die opgelost moeten worden. Want om een caravan met elektrische aandrijving stabiel achter een auto te laten rijden is best lastig. En wat te denken van het opladen van een EV plus elektrische caravan? Of de infrastructuur op campings?
En dan hebben we ook nog de regelgeving die hier nu niet in voorziet: waar je precies aan zal moeten voldoen is niet helder. En ook dat alleen al kan best een lang traject worden.
ECAR denkt dat de elektrische caravan er gaat komen, maar dat het best nog wat jaartjes kan gaan duren. Wel bieden de huidige elektrische auto’s de mogelijkheid om aanhangers te trekken, dus een boottrailer of boedelbak achter een EV is wel snel realiteit aan het worden.
Lees hier meer over de elektrische caravan. Wil je niet wachten op een elektrische caravan? Bekijk dan alvast het huidige aanbod van ECAR’s hier.
