Meer elektrische auto’s, kan ons elektriciteitsnet dat wel aan?
De Nederlandse overheid stimuleert elektrisch rijden enorm. Met subsidies en belastingvoordelen, maar ook met het plaatsen van steeds meer oplaadpunten. In 2030 moeten er 1,7 miljoen oplaadpunten in Nederland zijn. Iets meer dan de helft daarvan moeten bij particulieren worden gerealiseerd, de rest in de openbare ruimte. Genoeg om tegen die tijd 1,9 miljoen elektrische auto’s te kunnen laten rijden.
En dat is een mooi streven. Want uitstootvrij rijden is absoluut de toekomst: het Europees parlement heeft een wetsvoorstel aangenomen waarin is bepaald dat autofabrikanten over 13 jaar geen auto’s met verbrandingsmotoren mogen verkopen. Daarnaast komen steden steeds vaker met beleid waarin wordt aangestuurd op uitsluitend elektrisch vervoer in de stad.
Maar dat kan ons elektriciteitsnet toch helemaal niet aan?
Het Nederlandse elektriciteitsnet is hierin het belangrijkste obstakel. Althans, dat is de algemene opinie. Het stroomnet in veel (oudere) buurten is ontoereikend, en de infrastructuur is niet berekend op een snelle toename van elektrische auto’s die allemaal op hetzelfde moment willen laden.
En dan komt er ook nog eens een energietransitie op gang om van het aardgas af te komen. Zo snel kunnen we geen dikkere kabels leggen en transformatorhuisjes plaatsen. Er zijn te weinig mensen en middelen. Kortom, volgens veel mensen gaat ‘iedereen elektrisch’ echt niet lukken.
‘Aandeel elektrische auto in stroomverbruik is peanuts!’
Maarten Steinbuch, universiteitshoogleraar bij de Technische Universiteit Eindhoven, is het absoluut oneens met de verwachtingen dat het elektriciteitsnet bezwijkt door de groei van elektrische auto’s. “Als we in de toekomst allemaal elektrisch gaan rijden, hebben we maximaal 20 procent meer elektrische energie nodig dan nu.” En dat kan hij goed onderbouwen, zie hier.
Volgens Steinbuch gaat het elektrisch verwarmen van huizen en de elektrificatie van de Nederlandse industrie zorgen voor een misschien wel 4 keer hogere vraag. Daarin is het aandeel van de elektrische auto’s volgens hem ‘peanuts’. Er ontstaan volgens hem wel pieken in de netbelasting, maar die kunnen worden opgelost met slim-laden oplossingen.
‘Het stroomnet is helemaal niet vol!’
Volgens Harold Veldkamp, programmadirecteur digitalisering van de Topsector Energie, is netverzwaring niet de oplossing. ‘We hebben niet meer netten nodig, we moeten er slimmer mee omgaan’.
Volgens Veldkamp is het probleem niet de capaciteit, maar de besturing van het net. Het oude net was eenrichtingsverkeer, en prima te besturen. Tegenwoordig wekken we allemaal zelf energie op, de besturing van de elektriciteitsnetten is daar simpelweg niet op ingericht.
De netbeheerders houden nu standaard ruimte op het net vrij voor mogelijke piekbelastingen. En daarmee wordt het huidige net niet optimaal benut.
De oplossing van Veldkamp is dan ook om de digitale besturing van de netten te decentraliseren. Dan gaat de energie veel meer gebruikt worden waar het wordt opgewekt.
De elektrische auto zorgt dus niet voor een verstopping van het elektriciteitsnet!
Er komt een hogere vraag naar energie, dat is zeker. Daarin is het aandeel van de elektrische auto echter vrij beperkt. De grootste zorg ligt bij de piekbelastingen (op dit moment met name rond het ontbijt en avondeten).
De netbeheerders zoeken de oplossing in het verzwaren van het net. En dat is een dure en niet snel uitvoerbare oplossing. Een betere oplossing is het omlaag brengen van de pieken in combinatie met decentrale besturing van het elektriciteitsnet. Veel minder kostbaar en praktisch ook sneller uitvoerbaar.
Goed nieuws dus voor de mensen die interesse hebben in een elektrische auto. Die kunnen hier alvast verder kijken.