V2X: elektrische auto als energie buffer?
V2X is de afkorting van Vehicle To Everything. Dat staat voor het terugleveren van de elektriciteit van een elektrische auto aan een huis, gebouw of het elektriciteitsnet. (V2H: Vehicle To Home, V2B: Vehicle To Building, V2G: Vehicle To Grid)
Stel je voor: jouw elektrische auto wordt opgeladen door de energie die wordt opgewekt door je zonnepanelen. En ’s avonds levert de accu van je EV die stroom terug, op het moment dat je huis de meeste stroom nodig heeft.
Tevens zorgt slimme technologie ervoor dat er genoeg stroom in je auto blijft zitten om te kunnen blijven rijden.
Klinkt goed, toch? Je slaat elektriciteit op als het goedkoop of zelfs gratis is, en je haalt het er weer uit als de elektriciteit uit het net duur is. De vraag is: kan dit al? Wat heb ik er voor nodig, en wat kost dat? En wat levert het mij op?
Kan ik de elektrische auto inzetten als persoonlijke energiecentrale?
Het goede nieuws is dat dat inderdaad al mogelijk is. Het minder goede nieuws is dat hiervoor nu nog een flinke investering nodig is. Maar het is een veelbelovende en actuele trend met een paar belangrijke voordelen:
- Goedkope- of gratis stroom opslaan;
- De opgeslagen stroom gebruiken als de stroom uit het grid duur is;
- De slimme laadstations berekenen zelf wat het voordeligst is: terugleveren of opslaan in de eigen accu;
- Ontlast het elektriciteitsnet op piekmomenten.
Wat heb ik nodig om V2H thuis te realiseren?
Allereerst is er een auto nodig die het bi-directionele laden aankan. Dat zijn er op dit moment nog niet veel: Nissan Leaf en de e-NV200, de Ioniq5 en de KIA EV6 worden vaak genoemd. Ook Volvo heeft beloofd dat de nieuwe generatie elektrische auto’s (zoals de net geïntroduceerde EX90) VTX zal ondersteunen.
Daarnaast is er een laadstation nodig dat bi-directioneel laden kan ondersteunen. Daar zijn er nog maar enkele van, en die zijn nog erg duur. Exclusief installatiekosten gaat het al gauw over meer dan 5000 euro.
Het is voor nu dus voornamelijk nog een belofte voor de toekomst?
Daar lijkt het wel op. Het is al mogelijk, als je de juiste auto hebt en over voldoende middelen beschikt voor de hogere investering. En dat is voor velen nu nog niet weggelegd.
Maar over 1 ding is iedereen het wel eens: V2X, V2G, V2B en V2H zijn interessante ontwikkelingen die we de komende jaren steeds vaker tegen zullen komen. De elektrische auto gaan inzetten als flexibele energie buffer is een oplossing nu de elektriciteits prijzen gestegen zijn.
Maar ook zal deze manier van laden en terugleveren gunstig zijn voor de energietransitie. Vooral V2G kan de piekbelastingen in het elektriciteitsnet behoorlijk terugdringen, zoals gebleken is bij een test in Rotterdam.
Er lopen op dit moment al een aantal interessante testen en proefprojecten, zie hier.
Zal de accucapaciteit van de EV sneller afnemen door V2H?
De meningen zijn verdeeld. Aan de ene kant lijkt het logisch dat de accucapaciteit sneller afneemt door meer laadcycli. In z’n algemeenheid valt de degradatie van een autoaccu overigens erg mee, zie ook deze blog.
Aan de andere kant wordt er gesteld dat het aan de manier van laden en ontladen ligt hoe snel de accu degradeert. Warmte is daarbij de belangrijkste factor voor de degradatie van de accu. En bij VTH en VTG zou de degradatie enorm laag zijn, omdat het om lagere stroom en een slimmere manier van laden en ontladen gaat. Twee onderzoeken bevestigen deze conclusie, zie hier.
De elektrische auto als flexibele energiebuffer
Dat wordt de toekomst. Daarover is bijna iedereen het wel eens. Netbeheerders zien hierin een mogelijkheid om duurzaam aan de toenemende elektriciteitsvraag te kunnen (blijven) voldoen, huiseigenaren zullen de flexibele vorm van slim laden en leveren van stroom als een mooie en goedkope oplossing zien.
En EV eigenaren zullen VTG omarmen omdat er tegenover het terug leveren aan het grid een interessante vergoeding zal staan.
Ook EV eigenaar worden? Check hier de ECAR voorraad!