Aantal particulieren dat een EV koopt verdubbeld in 2021
RAI Vereniging en Bovag hebben cijfers gepresenteerd over de verkopen van elektrische auto’s in 2021. Hierin viel vooral op dat het aandeel particuliere auto’s bijna is verdubbeld ten opzichte van de 4 jaar daarvoor.
Het aandeel particuliere registraties (aanschaf of leasevorm) was van 2015 tot en met 2019 12 procent van het totale aantal nieuwe elektrische auto’s. In 2021 werd er maar liefst 21 procent op naam van een particulier gezet. Een enorme stijging dus.
Spectaculaire stijging..
De stijging zou deels te verklaren zijn door het positieve effect van de beschikbare subsidies. Ook het gegeven dat er steeds meer betaalbare modellen beschikbaar komen speelt hier waarschijnlijk in mee.
De prijs ontwikkeling speelt ook een rol: in 2015 lag de gemiddelde prijs voor een EV nog rond de 80.000 euro. In 2021 is de gemiddelde prijs gezakt naar bijna 50.000 euro. Een aanzienlijke daling, waardoor meer particulieren de elektrische auto als een goed alternatief van de brandstof auto zien.
En de winnaar is..
In 2021 werd de Skoda Enyaq iV in Nederland het meest verkocht. Ook de Volkswagen ID4 en de Kia Niro EV deden het daarna goed. Let wel: dit zijn de best verkochte elektrische auto’s in 2021 in zowel de particuliere- als de leasemarkt.
Ook in 2022 is de subsidiepot voor elektrische auto’s weer beschikbaar. Deze is nu zelfs 71 miljoen voor nieuwe elektrische auto’s. Veel meer dus dan de 14,4 miljoen in 2021. Het gaat overigens wel hard, op 17 maart was er van de 71 miljoen nog maar 21 miljoen beschikbaar.
Update mei 2022: de subsidiepot voor nieuwe auto’s is inmiddels op. In de subsidiepot voor gebruikte elektrische auto’s zit op moment van schrijven nog bijna 4 miljoen euro.
De auto’s van ECAR zijn snel leverbaar en zijn goedkoper door een al in de prijs verwerkte subsidie. Check hier het aanbod van ECAR.