Op waterstof of elektrisch rijden?
Waterstof versus elektrisch rijden: Heeft waterstof de toekomst? Of blijft elektrisch rijden het meest duurzaam? Wat zijn de voordelen van waterstof, en wat de nadelen?
Het is tijd om eens kritisch te kijken naar welke vorm van autorijden het meeste toekomstperspectief heeft. Want we zijn inmiddels wel gewend aan elektrische auto’s. En in Nederland zijn we ook echt op de goede weg met een prima infrastructuur voor elektrische auto’s.
Maar we horen ook steeds vaker over waterstof als brandstof. Voor auto’s, vrachtauto’s, voor koken en verwarmen, en zelfs om vliegen schoner te maken.
Is waterstof dan het nieuwe elektrisch? Is waterstof de beste brandstof voor de toekomst?
Wat zijn de voordelen van waterstof?
Waterstof is heel licht, goed op te slaan, en is goed om te zetten in elektriciteit. Als energiedrager is het 3x efficiënter dan benzine of diesel. Dus met minder waterstof kan je meer kilometers rijden. Vandaar dat er veel experimentele voertuigen op waterstof rijden.
Waterstof is ook erg schoon. Bij de ‘verbranding’ van waterstof komt totaal geen CO2 vrij. En ook geen giftige koolwaterstoffen (HC), en ook geen stikstofoxiden. Dat zijn inderdaad belangrijke voordelen. Daarom wordt er op dit moment veel onderzoek gedaan om te zien of de inzet van waterstof ons kan helpen bij de energie transitie.
Wat is waterstof eigenlijk?
Iedereen is het er dus wel over eens dat waterstof een interessante vorm van brandstof is met veel voordelen.
Waterstof is een veel voorkomend element in onze wereld. Het is een gas, lichter dan lucht, dus een ballon gevuld met waterstofgas stijgt onmiddellijk op. Het gas is kleurloos, geurloos en niet giftig. En het is super brandbaar. Zelfs zo brandbaar dat het ook wel knalgas wordt genoemd, puur door de hevige knal die het kan produceren als je het aan steekt. Lees hier meer over grijze, groene, blauwe en turquoise waterstof.
Wat zijn de nadelen van waterstof?
Hoewel waterstof als brandstof interessant is gaan we het voorlopig nog niet op grote schaal voor auto’s gebruiken. Daarvoor is de productie van waterstof op dit moment te weinig effectief: van de energie die nodig is om waterstof te produceren blijft slechts 30% over in het uiteindelijke product.
Daarnaast kunnen we simpelweg nog niet voldoende groene (duurzaam geproduceerde) waterstof produceren. En de huidige grijze waterstof voegt eigenlijk te weinig toe in de energie transitie. Er wordt wel veel onderzoek gedaan naar nieuwe manieren om waterstof te produceren, maar die zijn nog niet beschikbaar op grote schaal.
Een ander probleem is de infrastructuur: er zijn nog maar weinig waterstof vulstations. Daarom moet je voor het vullen van je waterstof auto nu nog behoorlijk ver omrijden. En dat kost (rij)tijd en een hoger waterstof verbruik.
Ook de veiligheid maakt het duur: vullen moet veilig gebeuren, en dat vereist een apart vulstation. Het is dus niet gewoon even een pomp bijplaatsen in een bestaand benzinestation. Door subsidies kunnen de huidige vulstations nu bestaan, maar om ze uiteindelijk rendabel te krijgen zou de waterstof prijs nog behoorlijk moeten stijgen. En dat maakt het rijden op waterstof weer minder aantrekkelijk.
Als laatste moeten we toch ook het onderhoud benoemen. De waterstoftechniek is behoorlijk complex, dus de onderhoudskosten zijn gespecialiseerd en dus (voorlopig nog) duur.
Gaan we massaal over op waterstof? De conclusie.
Op dit moment is het rijden op waterstof nog te veel experimenteel. De productie is nog niet effectief genoeg, er is niet voldoende groene waterstof beschikbaar en er zijn te weinig vulstations. Je volgende auto is daarom waarschijnlijk toch elektrisch, of op z’n minst hybride. Hoewel aan die laatste vorm ook weer nadelen zitten, maar daarover in een andere blog meer.
Wel is het een bijzonder interessante vorm van brandstof. Het is dan ook uitstekend dat er veel geld naar onderzoek hierover gaat. Maar het is een illusie om te verwachten dat waterstof voor de commerciële auto-industrie op korte termijn wordt ingezet.
Voor het vrachtverkeer kan waterstof wel sneller het verschil gaan maken. Met eigen vulstations kan een lichtgewicht brandstofgas een goede oplossing zijn om uitstootvrij te gaan rijden. Ook voor de industrie en misschien zelfs de luchtvaart zou waterstof sneller een interessant alternatief kunnen zijn.
Lees hier ook de blog ‘Wat is waterstof eigenlijk?’
Voor commerciele waterstofauto’s moeten we dus nog wel even wachten. Maar ECAR houdt het in de gaten: zodra het lonend gaat worden om auto’s op waterstof te rijden zijn wij er bij. Voorlopig blijven wij ons echter concentreren op nieuwe elektrische auto’s van diverse merken. Kijk maar eens op ECAR.nl!