Geloof niet de verhalen die er rondgaan over een uitstel van de verplichting om vanaf 2035 alleen nog elektrische auto’s te bouwen en verkopen. Die worden deels in de wereld gebracht door autofabrikanten die geen elektrische auto’s hebben of weten te verkopen en deels door behoudzuchtige types die vasthouden aan verbrandingsmotoren. Ursala von der Leyen, de vers herkozen voorzitter van de Europese Commissie, heeft namelijk nog eens bevestigd vast te houden aan het plan om in de EU de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor per 2035 te verbieden. Daarmee spreekt zij geruchten tegen die worden gevoed door het feit dat de elektrische transitie de laatste maanden minder rap gaat en de EV-verkopen in veel landen teruglopen of helemaal niet op gang komen. Daar spelen diezelfde fabrikanten overigens een rol in, want zij verkopen liever hybride-modellen waaraan ze meer verdienen en waarvan straks de onderhoudskosten lekker hoog zijn. De Europese Unie zou volgens die geruchten de 2035-maatregel heroverwegen om in de pas te blijven lopen met de wereldwijde situatie. (Autoweek)
Maar volgens Von der Leyen is daar helemaal niets van waar. “Wij moeten en zullen vasthouden aan de doelen die in de Europese Green Deal staan beschreven”, vertelde ze via Reuters. Het verbod op de nieuwverkoop van auto’s die CO2 uitstoten is daar onderdeel van, en blijft dus ook staan. Volgens Von der Leyen levert het vasthouden aan de maatregel ‘voorspelbaarheid voor investeerders en producenten’ op. Wel blijft er ruimte voor auto’s op zogenaamde e-fuels, die in een verbrandingsmotor kunnen worden gebruikt maar niet gebaseerd zijn op aardolie. De precieze invulling en haalbaarheid hiervan zijn echter nog onduidelijk. Alle autofabrikanten die nu extra werk maken van hybride-modellen en die niet investeren in elektrische modellen lopen dus het levensgrote risico nog verder op achterstand te komen ten opzichte van fabrikanten die wel volop EV’s bouwen en verkopen, zoals Tesla en de Chinese fabrikanten.
Kijk hier voor meer actueel nieuws.