Vanuit de mobiliteitssector is geschrokken en boos gereageerd op het bericht dat vanaf 1 juli 2024 voor zware, lees grote, elektrische bestelbussen toch een vrachtwagenrijbewijs nodig zou worden. Het gaat om een C-rijbewijs voor elektrische bestelbussen met een toegestane maximum massa van 3.501 kilo en hoger. Hierdoor zullen ondernemers wellicht alsnog hun C-rijbewijs moeten halen, of ze kunnen straks minder lading vervoeren dan verwacht. Overigens werken wij bij ECAR aan een innovatieve oplossing voor dit probleem. Daarover hopelijk spoedig meer.
De BOVAG, Transport & Logistiek Nederland (TLN), de RAI Vereniging, Evofenedex, de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), Koninklijke Bouwend Nederland, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland doen gezamenlijk een dringende oproep aan de Tweede Kamer. Ze vragen om de regeling tot 1 januari 2025 te verlengen tot er definitieve wetgeving is. Je zou dan net als nu met een B-rijbewijs een elektrische bestelbus tot 4.250 kilo TMM moeten kunnen rijden. Dat zou genoeg tijd moeten geven om de ‘wetgeving te actualiseren’, nodig om de ontwikkeling van uitstootvrij vervoer te steunen. ‘Het verder verduurzamen en leefbaarder maken van binnensteden en winkelgebieden wordt nu vertraagd”, zo stellen de organisaties. Bestuursvoorzitter Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland: “Er is een pilot geweest waaruit niet is gebleken dat dit type zware bestelauto onveiliger zou zijn. Bovendien zijn deze voertuigen allemaal toegelaten door de RDW. Sinds wanneer is het dan het Openbaar Ministerie dat bepaalt of iets veilig of onveilig is? Dit is de wereld op zijn kop!”