Bizarre artikelen in de media vandaag over vermeend drugsgebruik van Tesla-topman Elon Musk. Wij vragen ons altijd af in hoeverre dergelijke verhalen in de wereld worden gebracht door mensen c.q. ondernemingen die Musk en Tesla liever kwijt dan rijk zijn. Maar we lazen ook dit artikel, bij Autoweek, van het doorgaans betrouwbare bureau Bloomberg Intelligence. Dat is wel interessant!
Volgens Bloomberg houdt Tesla nog jarenlang de wereldwijde koppositie met productie en verkoop van volledig elektrische auto’s. Het is inmiddels één van ’s werelds belangrijkste autofabrikanten, toonaangevend op het gebied van EV”s en sinds jaar en dag op jaarbasis de grootste fabrikant van volledig elektrische auto’s. Het Chinese BYD haalde Tesla weliswaar in het laatste kwartaal van 2023 in, maar dat zal het volgens de analisten van Bloomberg niet voldoende zijn om Tesla op jaarbasis naar de kroon te steken. In tegenstelling tot wat sommige andere analisten denken, verwacht Bloomberg Intelligence zelfs dat Tesla in 2024 opnieuw de grootste EV-bouwer ter wereld zal zijn. Sterker zelfs; die positie houdt het nog jaren vast. Bloomberg Intelligence verwacht zelfs dat Tesla weer uitloopt op BYD. In 2030 rekent het bureau op tegen de 6 miljoen Tesla’s op jaarbasis, tegenover ruim 4 miljoen volledig elektrische auto’s van BYD. Volkswagen komt volgens de analisten in de buurt van BYD, maar blijft ver achter bij Tesla. Dat terwijl Volkswagen drie jaar geleden nog de ambitie uitsprak om markleider te worden. Dan heb je Toyota nog, dat volgens Bloomberg achter Volkswagen blijft steken op ruim 3 miljoen volledig elektrische auto’s op jaarbasis in 2030. Stellantis volgt daarna, met ruim 2 miljoen stuks. Opvallend in die volgorde is dat Stellantis nu nog voorligt op Toyota, dat pas net is begonnen op volledig elektrisch gebied. Bloomberg echter verwacht dat de Japanners een enorme inhaalslag maken en in de loop van 2025 Stellantis voorbijgaan.