Door de opmars van elektrisch rijden krijgen ook steeds meer Nederlandse bedrijven belangstelling voor gebruikte leaseauto’s. Dat blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2024. Dit jaarlijkse onderzoek, uitgevoerd door Ipsos onder 8.605 bedrijven in Europa waaronder 300 in Nederland, biedt inzichten in de trends binnen de Nederlandse mobiliteitssector. Bij ons was deze trend al bekend, ECAR levert immers steeds meer elektrische personenauto’s en bedrijfswagens aan niet alleen particulieren en ZZP’ers maar ook aan bedrijven.
Momenteel kiest slechts 1 op de 4 Nederlandse bedrijven voor gebruikte leasevoertuigen. Dat ligt onder het Europese gemiddelde van 41 procent. Maar 8 op de 10 bedrijven gaven aan dat ze binnen de komende 3 jaar gebruikte leasevoertuigen willen gaan inzetten. En zo’n 30 procent van de ondervraagden gaf daarbij aan dat dit voor de korte of middellange termijn is.
Onderhoud voorspelbaar
Een oorzaak hiervoor kan volgens Arjos Bot, Head of Arval Mobility Observatory in Nederland, gevonden worden in de verwachte toestroom van elektrische auto’s uit de zakelijk lease. ‘In 2024 verjaart een grote hoeveelheid 4 à 5 jaar oude volledig elektrische leaseauto’s. Dat zijn de tienduizenden auto’s die in 2019 vaak om fiscale redenen werden ingezet. Het onderhoud van deze auto’s is voorspelbaar en de kosten ervan zijn relatief laag. Zakelijk gezien zijn deze voertuigen tot een leeftijd van 60 maanden vanwege de lagere bijtelling voordelig voor de berijder. Voor particuliere eigenaren blijven volledig elektrische auto’s tot zeker 2031 interessant door de geleidelijke afbouw van de korting op wegenbelasting. Dit betekent dat volledig elektrische auto’s die 4 jaar geleden op de markt zijn gekomen nu een zeer interessante optie zijn voor bedrijven en particuliere
Voor 34 procent van de respondenten is de hogere aanschafprijs van nieuwe elektrische, voertuigen ten opzichte van gewone brandstofauto’s de belangrijkste reden om (nog) niet voor die elektrische auto’s te kiezen. Dat vinden wij bij ECAR echt een drogreden: bij de meeste jonggebruikte elektrische auto’s, en daar hebben we ’t hier over, is er geen verschil tussen de kosten die je voor een EV betaalt, of voor een versie met brandstofmotor. Sterker nog: doorgaans zijn de EV’s goedkoper, veel sneller èn beter uitgerust. Die drempel, die dus niet klopt, zo laat www.ecar.nl zien, is volgens het onderzoek hoger dan de beschikbaarheid van voldoende laadpunten zowel openbaar als thuis, waarvan slechts 1 op de 4 respondenten aangeeft dit als een drempel te ervaren. Dit percentage ligt lager dan in andere Europese landen, wat volgens de onderzoekers wijst op een geleidelijke normalisatie van elektrisch rijden in Nederland.
Kortom, leuk verhaal maar niet helemaal juist: wij rekenen graag eerlijk voor hoeveel je jaarlijks met elektrisch rijden kunt besparen en we laten ook graag zien dat bij ECAR elektrische auto’s ook qua aanschaf juist goedkoper zijn dan brandstofmodellen. Als mensen dat echt gaan snappen en onthouden krijgen wij het serieus druk!