Autoweek kwam met dit nieuws dat wij graag snel met jullie delen. Het Europese Parlement heeft ingestemd met een nieuwe ‘rijbewijsrichtlijn’ voor zijn lidstaten. Die brengt goed nieuws voor wie een elektrische bestelbus wil rijden met een B-rijbewijs.
Er is in het Europees Parlement gestemd voor een nieuwe rijbewijsrichtlijn, waarin onder meer is opgenomen dat er een uitzondering moet gelden voor elektrische bestelbussen. Die zouden vanwege hun hoge gewicht niet altijd binnen de rijbewijs B-categorie vallen, maar het EP vindt dat elektrische bestelbussen tot een gewicht van 4.250 kilo gewoon met een B-rijbewijs bestuurd moeten mogen worden. Het is nu afwachten wat er verder op landelijk niveau gebeurt met de dit jaar afgelopen tijdelijke vrijstelling.
Er is ook nieuws voor jonge mensen die willen gaan autorijden. Het rijbewijs B én rijbewijs BE moet al op 17-jarige leeftijd te halen zijn. Nu heb je op je 17e nog een begeleider met begeleiderspas nodig, straks is dat dus mogelijk niet meer nodig. Dat niet alleen; in het aangenomen EU-voorstel staat ook dat 17-jarigen al hun vrachtwagenrijbewijs moeten kunnen halen, al moet je dan nog wel met een begeleider rijden. Ten slotte gingen er nog stemmen op om bij iedere rijbewijsverlenging een medische keuring uit te voeren, maar dat is uit het voorstel geschrapt.
Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) zegt blij te zijn met de uitkomsten: “Ik ben blij dat de verplichte medische keuring is komen te vervallen. Ook de verhoging van de tonnage voor e-bestelbusjes is positief. Dit betekent dat bestuurders van zo’n bus op termijn geen extra C-rijbewijs hoeven te halen, volgens het Parlement. Het verlagen van de minimumleeftijd naar 17 jaar voor autorijden en beroepsgericht rijden in een vrachtwagen juich ik toe. Het is goed dat we dit, zeker gezien de nijpende chauffeurstekorten, Europees aanpakken.”