ING Bank kwam met het onderstaande bericht, bij monde van Erik Slaaf, sectorspecialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking. Wij plaatsen het hier, omdat er ongetwijfeld over gesproken gaat worden, maar we zijn het niet met hem eens. Dat beargumenteren wij ook.
‘Om vaart in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark te houden is het belangrijk dat elektrisch rijden financieel aantrekkelijk blijft. Zeker om autorijders die geen voordeel hebben van de mogelijkheid van thuisladen ook de stap te laten zetten naar een elektrische auto, zo stelt Erik Slaaf. Daar zijn we het mee eens. Vanaf 2025 moeten eigenaren van elektrische auto’s motorrijtuigenbelasting betalen. Elektrische autobezitters zijn daardoor straks duur(der) uit vanwege het zwaardere gewicht van een elektrische auto. Voor de motorrijtuigenbelasting wordt naast de brandstof namelijk naar gewicht gekeken. De hogere motorrijtuigenbelasting zorgt ervoor dat particulieren terughoudend zijn met de overstap naar een elektrische auto. Als aanpassing van de motorrijtuigenbelasting uitblijft zal dat een negatief effect hebben op de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Terwijl dit juist hard nodig is om de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid te bereiken.
Lease is drijvende kracht achter elektrificatie
De meerderheid van de verkochte elektrische auto’s (57 procent) in 2023 viel in een leasecontract. Vergroeningsdruk bij bedrijven zorgt ervoor dat elektrificatie bij de zakelijke lease doorzet. Bedrijven kunnen met elektrische auto’s op een eenvoudige en relatief goedkope manier de uitstoot van hun zakelijke verkeer verminderen. Bijkomend voordeel is dat zo ook de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer omlaaggaat. Vanaf 1 juli 2024 zijn bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht te rapporteren over het woon-werkverkeer van medewerkers.’
Voor particulieren ligt het anders
Ondanks de recente prijsdalingen zijn elektrische auto’s echter nog steeds duurder dan brandstof aangedreven auto’s, zo stelt de man van ING. Daar zijn wij het mee oneens: bij ECAR zijn elektrische auto’s zeker niet duurder dan brandstofauto’s. De aanschafsubsidie van euro 2.950,- neemt het prijsverschil niet weg. Ook die constatering klopt volgens ons dus niet. Daarnaast kan de prijs per en afstand tot een laadpaal enorm verschillen, zo stelt hij. Dat is wel waar. In recent onderzoek van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) gaf 54 procent van de elektrisch rijdende particulieren aan over te stappen als de huidige motorrijtuigenbelasting regelgeving gehandhaafd blijft. Elektrische auto’s zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Toch blijven positieve financiële prikkels nog nodig om verdere groei van elektrisch rijden te stimuleren.
Wij zeggen nog het volgende: je kiest een elektrische auto vanwege het voordeel en omdat je een positieve rol op emissiegebied wilt spelen. Onze collega’s rekenen elke klant graag voor dat ook als er straks wegenbelasting wordt geheven elektrisch rijden nog altijd duizenden euro’s per jaar bespaart. Of je nu particulier of zakelijk rijdt. Dus laat dit bericht je niet weerhouden van een bezoek aan ECAR!