Interessant artikel op Autoweek en Nu.nl over het laadpalentekort dat we graag delen. Er is in Nederland namelijk op steeds minder plekken nog een tekort aan laadpalen. Dat is belangrijk, omdat mensen die elektrisch gaan rijden niet altijd een eigen oprit hebben waar ze hun auto kunnen opladen en dan aangewezen zijn op openbare laadpalen. Die laadpalen zijn alleen soms wat onevenredig verdeeld ten opzichte van het aantal inwoners, zo blijkt.
Wie op zoek is naar een laadpaal, is in de Randstad nog altijd het best op zijn plek, met inmiddels ruim tien laadpalen per 1.000 inwoners. Maar ook buiten de Randstad is het vinden van een laadpaal steeds vaker een koud kunstje, blijkt uit een analyse van nu.nl. Er zijn flinke uitschieters, vaak bij een toeristische trekpleister. Zo staat het Zeeuwse Sluis met stip bovenaan met 25,7 laadpalen per 1.000 inwoners. Dat is grotendeels te danken aan laadpalen die bedoeld zijn voor toeristen, bijvoorbeeld bij hotels en vakantieparken. Bij Loon op Zand (21,6 palen per 1.000 inwoners) doet de Efteling op een vergelijkbare wijze een duit in het zakje. Op Ameland (18,5 per 1.000) en Texel (15,7 per 1.000) zijn ook relatief veel laadpalen te vinden.
Ook negatieve uitschieters zijn er. Vooral in het noorden, noordoosten en zuidoosten van ons land. De Friese gemeente Dantumadiel heeft de twijfelachtige eer de minste laadpalen per 1.000 inwoners te hebben. Het zijn er 0,9 per 1.000 inwoners, 17 stuks in totaal. Een lokale wethouder verklaarde dat in zijn gemeente veel mensen een eigen oprit en thuislader hebben en er dus minder behoefte is aan openbare laadpalen. Dat verklaart mogelijk mede waarom de aanwezigheid van openbare laadpalen in Groningen, Drenthe en Zuid-Limburg nog wat achterloopt; veel EV-rijders hebben er simpelweg eerder ruimte voor een eigen laadpaal.
Van een laadpalentekort is in elk geval op steeds minder plekken sprake. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur spreekt van zo’n tekort als er in een gebied met minstens 125 huishoudens geen enkele openbare laadpaal is. Dat is nu op nog 2.300 plaatsen het geval, zo’n 15 procent van het totaal. Drie jaar geleden waren er nog 6.000 plekken met een laadpalentekort. We gaan dus de goede kant uit!
Kijk hier voor meer actueel nieuws!