De Franse laadpalenleverancier Electra wil in Nederland honderd snellaadstations en zeshonderd laadpunten voor elektrische auto’s bouwen. De concurrent van Fastned denkt dat voor 2030 te hebben gerealiseerd. Voor de financiering haalde het bedrijf onlangs iets meer dan 300 miljoen euro op. Daarbij werd de Nederlandse pensioenbelegger PGGM de grootste aandeelhouder in Electra. Het bedrijf is op dit moment actief in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België, Luxemburg, Italië en Spanje. De laadstations van Electra staan voornamelijk in stedelijke gebieden, bij supermarkten, restaurants, hotels of openbare parkeerplaatsen. Fastned bouwt zijn laadstations veelal langs snelwegen.
Shell kondigde vorige maand aan wereldwijd duizend tankstations van de hand te doen. Tegen eind 2030 wil het olie- en gasconcern wereldwijd 200.000 elektrische laadstations hebben. Electra wil in 2030 in Europa zo’n 15.000 laadpunten hebben. Electra concurreert ook met de Duitse laadpalenleverancier Ionity, die in 2021 700 miljoen euro wist op te halen bij onder meer vermogensbeheerder BlackRock. Ionity is een joint venture van onder meer autofabrikanten BMW Group, Ford Motor Company en Hyundai Motor Group. Zij hebben het voordeel dat ze al jaren actief zijn.
Ook bij ECAR willen wij snelle oplaadfaciliteiten gaan aanbieden. Het probleem is alleen, en dat zal ook voor alle andere initiatieven gelden, dat stroom schaars is en dat vaak wordt gezegd dat het energienet vol is en geen uitbreidingen meer aan kan. Binnen afzienbare tijd hopen we meer info te kunnen brengen.