Op de website van Fleet & Mobility lazen wij een interessant artikel van de hand van Michael van Wijngaarden dat wij graag iets ingekort delen.
Het sentiment rondom elektrische bestelauto’s wordt gekenmerkt door onzekerheid over de (nu nog) hogere kosten vergeleken met dieselbussen. Het gevolg is dat ondernemers vaak een afwachtende houding aannemen, of juist nog snel een dieselbus bestellen. Toch kan een snellere vergroening van het bedrijfswagenpark in veel gevallen nu al een goede keuze zijn. Is de elektrische bus goedkoper dan een diesel?
Jaap van Dalen, tot begin dit jaar commercieel directeur van Fleet Support, sprak zich in november al uit voor de e-besteller ten gunste van de dieselbus als het gaat om kosten. ‘Elektrisch rijden is altijd goedkoper’, zo zei hij toen. Een cruciaal element in die overweging is het afschaffen van de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s in 2025 en de hoge dieselprijzen. Hierdoor wordt het prijsverschil met elektrische varianten een stuk kleiner. Maar dat gebeurt dus vooral door de diesel duurder te maken. ‘In 2024 komt er daarom een enorme hausse op fossiele bedrijfswagens, aangezien dat het laatste jaar is dat de bpm-vrijstelling van toepassing is,’ voorspelde Van Daalen.
Erik Slaaf, sectorbankier transport van ING, constateert dat die voorspelling uitkomt. Maar hij vindt dat ondernemers die nu nog snel een dieselbus aanschaffen zichzelf financieel tekort doen, zo stelde hij in april in een interview met De Telegraaf. In 2024 overstappen op een e-besteller is ook volgens hem namelijk voordeliger. “Als je nu een dieselbus koopt en je kunt hem in 2028 voor veel werkzaamheden niet meer gebruiken, dan zit je met een versnelde afschrijving. Ondanks die 12 duizend euro aan bpm-vrijstelling die je nu nog opstrijkt, kom je financieel gezien dan uiteindelijk van een koude kermis thuis.”
Mobiliteitsbehoefte
Peter van Nisselrooij, LCV-consultant bij leasemaatschappij Alphabet, adviseert ondernemers om eerst vooral goed te kijken naar hun mobiliteitsbehoefte en op basis daarvan een beslissing te nemen. Hij ziet dat een gemengd wagenpark voor de komende jaren in veel gevallen de beste oplossing is. ‘Als je regelmatig veel in de stad werkt en vanaf volgend jaar al te maken krijgt met milieuzones, dan zou ik een elektrische bestelbus adviseren. In andere situaties kan de Euro-6 dieselbus nu nog uitstekend uitkomst bieden. De dieselbus is voor veel bedrijven het best bruikbaar en op dit moment qua TCO ook nog goedkoper dan elektrisch.”
Break-even
Peter van Nisselrooij (Alphabet) en Maaike Hofwijk (G4S), juryleden in de vakjury voor de verkiezing van de Bestelauto van het Jaar zien dat elektrische bestellers vanaf 2025 voordeliger worden dan dieselbussen. Begin volgend jaar wordt het break-even-punt bereikt voor de TCO van elektrische en dieselbussen, zo voorspelt Van Nisselrooij. Met andere woorden: de exploitatiekosten van beide versies zijn dan nagenoeg gelijk. “Alleen al door de bpm op bestelauto’s en de verwachte accijnsverhoging, die er op 1 januari aan zit te komen, krijg je een heel ander kostenplaatje.” Wat ook meespeelt: de bpm op bestelauto’s wordt mogelijk nog hoger dan nu vanuit wordt gegaan. De huidige bpm bedraagt 67 euro per gram CO2-uitstoot. Als dit per 1 januari wordt geïndexeerd en deze mogelijk stijgt naar 75 euro per gram CO2-uitstoot, zoals de verwachting is, dan wordt een mid-size bestelauto gemiddeld niet 12 duizend euro maar 14.500 euro duurder. ‘Het omslagpunt komt echt in de buurt’, aldus Van Nisselrooij.
Maaike Hofwijk, fleet manager bij beveiligingsbedrijf G4S, ziet ook dat de TCO voor brandstofauto’s en EV’s naar elkaar toegroeien. “Door de afschaffing van de BPM-vrijstelling komen dieselbussen qua aanschafprijs dichter in de buurt van elektrische bestellers. Het klopt dat in 2025 de SEBA (de subsidieregeling voor de aanschaf van elektrische bestsellers, red.) vervalt, maar de prijzen van elektrische bestelauto’s dalen omdat de grootste ontwikkelings-kosten inmiddels zijn gemaakt. Bovendien geldt er een prijsvoordeel voor de EV ten opzichte van diesel door de hoge dieselprijzen. Met de aangekondigde accijnsverhoging wordt dit prijsvoordeel nog groter.”Ook qua onderhoud ziet Hofwijk bij G4S, dat al sinds 2018 gebruikmaakt van elektrische auto’s, een verschil met dieselbussen, alhoewel dat niet zo zeer meteen met de kosten te maken heeft. “EV’s hoeven minder vaak naar de werkplaats, maar de kosten per werkplaatsbezoek zijn niet per se lager dan bij een dieselbus.”
Balans
De conclusie is duidelijk: in 2025 slaat de balans overduidelijk door ten gunste van de EV. Moet je als ondernemer nu dan toch nog een dieselbus aanschaffen? Die afweging hangt af van de individuele bedrijfsvoering. Ondernemers die voor hun werk niet in zero-emissiezones komen, kunnen nog jarenlang onbekommerd doorrijden met een diesel. Op termijn zijn de exploitatiekosten wel hoger, zeker als de overheid het dieselrijden financieel blijft ontmoedigen. Voor iedereen die wel te maken heeft met ZE-zones ligt de keuze voor een EV nu al voor de hand. Euro-6 diesels mogen weliswaar nog tot 1 januari 2028 in zero-emissie zones rijden, maar daarna is het ook voor deze bestellers afgelopen. De verhoogde afschrijving, waarvoor de sectorbankier transport van ING waarschuwt, kan dan wellicht beter worden geïnvesteerd om nu al te vergroenen met elektrische bestellers.
Lees meer interessante nieuwsberichten