In de nieuwsbrief van Nederland Elektrisch lazen wij een interessant artikel over elektrische auto’s van de zaak dat wij graag delen. Elektrische auto’s zijn namelijk vanaf 2025 vrijwel altijd financieel voordeliger voor werkgevers dan fossiele auto’s. Dat spreekt ons bij ECAR als absolute specialisten in betaalbare elektrische auto’s (ook voor zakelijk gebruik!) natuurlijk sterk aan. Zakelijke auto’s rijden meer kilometers en hebben dus meer voordeel van de grotere efficiëntie van elektrische auto’s. De total cost of ownership (tco) van een elektrische auto zijn vanaf 2025 al in veel gevallen gunstiger, en helemaal vanaf 2027: dan is elektrisch rijden voordeliger voor de gemiddelde zakelijke auto in de segmenten B-E dan rijden in een fossiele zakenauto.
In de segmenten B-E valt 94 procent van de zakelijke auto’s. Dit blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). De gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) doorvoeren – een wens van de nieuwe coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB – is nog niet meegerekend en maakt het financiële plaatje nog gunstiger.
De aanschafprijs van nieuwe elektrische auto’s is tot 2030 meestal iets hoger dan die van benzineauto’s, waardoor werknemers voor een elektrische auto meer bijtelling betalen dan voor een vergelijkbare fossiele auto. Vanaf 2026 vervallen de verlaagde bijtellingspercentages voor elektrische auto’s. De belastingverhoging voor elektrische rijders verhoogt de lasten voor een deel van de werknemers. ‘Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit en het klimaat en zou daarom nooit duurder mogen zijn dan fossiel rijden,’ stelt Olof van der Gaag van de NVDE. ‘Een verlaagde bijtelling kost de schatkist ook niets, omdat elektrische auto’s nog een hogere aanschafprijs hebben en de belasting daar deels op is gebaseerd.’
De invoering van een nul-emissievlootnormering voor werkgevers, waarbij alle nieuwe auto’s van de zaak emissievrij worden, kan een belangrijke bijdrage leveren aan een versnelling van de CO2-reductie van mobiliteit in Nederland. Wanneer deze vlootnormering in 2027 wordt ingevoerd, kan het aandeel elektrische auto’s van de zaak stijgen van circa 57 naar 66% in 2030. CE Delft schat in dat dit alleen al in 2030 leidt tot een jaarlijkse CO2-reductie van circa 0,7 Mton, terwijl de verwachte cumulatieve reductie over de jaren 2027-2030 circa 2,0 Mton is. Bij deze emissiereducties is nog geen rekening gehouden met het feit dat een groot deel van deze auto’s doorstroomt naar de tweedehands markt, zodat het ook daar op termijn zorgt voor een groter aanbod van elektrische auto’s (en daarmee minder CO2-emissies). Deze effecten treden echter wel vooral in de periode na 2030 op.
Weinig tot geen extra kosten voor de werkgever
Een nul-emissievlootnormering voor auto’s van de zaak leidt naar verwachting voor veel werkgevers niet tot hogere kosten. In veel situaties is de Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische auto vanaf 2025 namelijk al gunstiger dan die van een fossiel aangedreven auto. Daarbij is niet alleen gekeken naar de aanschafkosten van een elektrische auto, maar juist ook naar de gebruikskosten (energiekosten, onderhoud, verzekering, etc.). Hoewel de aanschafkosten van nieuwe elektrische auto’s ook na 2025 vaak nog wat hoger liggen dan die van fossiel aangedreven auto’s, zorgen de lagere gebruikskosten ervoor dat de TCO van een elektrische auto van de zaak toch vaak lager ligt dan bij een fossiel aangedreven auto. Voor bedrijfsauto’s die in het bezit zijn van werkgevers, heeft CE Delft aangenomen dat dit rechtstreeks leidt tot lagere werkgeverskosten. Maar ook voor leaseauto’s (die in het bezit zijn van leasemaatschappijen) gaat het er vanuit dat de lagere kosten zich vertalen in lagere leasetarieven en daarmee lagere kosten voor de werkgever. Er bestaan wel duidelijke verschillen tussen grote en kleine auto’s. Voor auto’s van de zaak in het C- en D-segment is de TCO van elektrische auto’s gemiddeld genomen positief. Bij de kleinere auto’s van de zaak is dat niet altijd het geval, wat onder andere komt door het beperktere aanbod van kleine elektrische auto’s (waardoor de prijsverschillen met fossiele auto’s relatief groter blijven) en de gemiddeld lagere jaarkilometrages die deze auto’s rijden. Zo geldt voor het B-segment dat elektrische auto’s gemiddeld genomen pas na 2026 een positievere TCO krijgen ten opzichte van een fossiel aangedreven auto. Voor elektrische auto’s in het A-segment geldt zelfs dat de TCO tot 2030, en dus ook tot na de potentiële invoerdatum van 2027 voor de vlootnormering, vaak ongunstiger zal blijven dan voor een fossiel aangedreven auto. Alleen, in 2022 bestond slechts 6% van de auto’s van de zaak uit A-segment auto’s. Dus het effect hiervan is te verwaarlozen.
Naschrift: via LinkedIn ontvingen wij nog de volgende kanttekening:
Roel Hindriks
Mobility and Fleet management expert (retired)
Jan, als je echt naar de TCO voordelen van EV’s wilt verwijzen, vergeet dan niet dat er geen enkele bezwaar is (anders dan van de berijder misschien) om EV’s te leasen voor 7 of 8 jaar; de accu’s kunnen het blijkbaar goed aan en aandrijving componenten zijn ook goed voor zeker 10 jaar (voor fossiele kwaliteitsauto’s geldt dat ook hoor, de mijne is ruim 17 jaar oud). De hogere investering uitsmeren over een paar jaar meer is uiterst effectief.
Lees meer actueel nieuws.