In Duitsland is per direct een einde gemaakt aan de subsidie die particulieren kunnen aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe of (jong) gebruikte elektrische auto. Aanvankelijk zou je er nog tot en met volgend jaar een financiële tegemoetkoming kunnen ontvangen bij het kopen van een nieuwe of jong gebruikte EV. Daaraan is nu per direct een eind gemaakt. De stop heeft volgens Duitse media onder meer te maken met een begrotingsgat van €30 miljard dat de overheid tracht te dichten. Wie in Duitsland een elektrische auto kocht, kon voor tot € 6.750,- aan financieel voordeel tegemoetzien. Een bedrag van € 4.500,- daarvan kwam uit de staatskas. Dat verdwijnt nu. Het resterende deel van de zogenoemde Milieubonus komt van autofabrikanten en werd direct verrekend met de aanschafprijs.
Marktonderzoeker Dataforce geeft aan te verwachten dat de verkoop van EV’s in Duitsland nu sterk zal afnemen. Duitsland wil dat er in 2030 15 miljoen elektrische auto’s rijden. Dat doel lijkt nu in gevaar te komen. Onder meer belangenbehartiger VDA (Verband der Automobilindustrie) spreekt van een ‘verkeerde beslissing’ en automerk smart (deels Duits, deels Chinees) heeft al laten weten de subsidie voor eigen rekening te nemen. In Duitsland werden de EV-subsidies de afgelopen tijd al stapsgewijs vereenvoudigd en beperkt. Sinds enkele maanden kwamen alleen particuliere kopers nog in aanmerking voor een tegemoetkoming. Volgens het Duitse Center of Automotive Management (CAM) kost een elektrische auto in Duitsland gemiddeld € 52.693,- zo’n € 4.000,- meer dan een jaar eerder. Die verhoging komt uiteraard uit de koker van de fabrikanten.
Voor u en ons heeft het stopzetten van de subsidie geen gevolgen; het voordeel kan zijn dat elektrische auto’s in Duitsland straks aangeboden worden met meer korting. Daar profiteert u dan bij ECAR van. Zo heeft elk nadeel z’n voordeel!