Nee, geen flauwe grappen over ‘sambal bai?’, het gaat hier om de vele elektrische auto’s uit China die er al zijn en die er nog aankomen. Ze winnen langzaam aan populariteit, zo lazen we op autoweek.nl. Dit jaar komen er nog meer. Fabrikant Wey roept al lang dat het grote Europese ambities heeft, Ora idem dito. Nio en Xpeng hebben nieuwkomers in het vat, BYD komt met behoorlijk wat nieuws, Chery wil met de merken Omoda, Jaecoo en Exlantix naar Nederland komen en dat geldt ook voor Hozon Auto en Leapmotor.
Westerse fabrikanten lijken de dreiging uit China te voelen. Logisch, als je naar de kwaliteit, prestaties en prijs van merken als Nio en Zeekr kijkt. De ‘autolobby’ heeft het voor elkaar gekregen dat er in Europees verband gekeken wordt naar bescherming van belangen door middel van extra importheffingen op auto’s uit China. Steeds meer traditionelere Europese fabrikanten hebben ook de komst van meer betaalbare elektrische auto’s aangekondigd. Citroën komt met de ë-C3, Fiat met een nieuwe elektrische Panda, Renault met de elektrische 5 en ook Volkswagen, Skoda, Cupra, Opel en Alfa Romeo hebben relatief betaalbare nieuwe elektrische auto’s in het vat zitten.
Maar gaan ze echt het tij weten te keren, kunnen ze er geld mee verdienen en hoe gaan ze om met de kleine Tesla waarvan er binnen 1, 2 jaar miljoenen per jaar moeten worden gebouwd? Als je kijkt wat bijvoorbeeld het merk Zeekr neerzet, inclusief een unieke eigen batterij die veel andere verslaat, wordt het voor de gevestigde merken verre van eenvoudig. Wij verwachten dat er daardoor wellicht dit jaar al traditionele merken zullen verdwijnen. Naar ons idee is de grote ‘shake-out’ pas net begonnen! Uiteraard gaan wij bij ECAR ons best doen om u volop keus uit goed geprijsde attractieve modellen te bieden. Europees, Japans, Koreaans, Amerikaans en… Chinees!