Hoe krijg je ook niet-leaserijders in een elektrische auto? Bij ECAR weten we dat wel: een kwestie van erg scherpe prijzen combineren met goed aanbod en vriendelijke topservice. Maarten van Biezen van Route Zero en de Vereniging Elektrische Rijders publiceerde recentelijk een iets andere visie in Solar Magazine. Wij plaatsen daar wat kanttekeningen bij. ‘Buckle up’, want onze mening kan opschudding veroorzaken.
Van Biezen is directeur van RouteZERO en bestuurslid van Vereniging Elektrische Rijders (VER). Die laatste houdt onder andere samen met de overheid jaarlijks via het Nationaal EV en Berijdersonderzoek de vinger aan de pols bij elektrische rijders over o.a. hun ervaringen en rijgedrag. De volgende publicatie van dit onderzoek is overigens in maart. Maarten van Biezen is ook lobbyist voor de VER. Wij zijn een enthousiast partner van die organisatie, maar we zijn het niet áltijd met hen eens. De VER mag wat ons betreft meer nadruk leggen op de positieve kwaliteiten van elektrisch rijden. Je kunt er bijvoorbeeld al snel zo’n 4.000 euro per jaar mee besparen, zo rekenen we je graag voor. Daar kun je veel leuke dingen van doen! Zo zijn er nog meer voordelen die naar ons gevoel beter belicht kunnen worden.
Betaalbaarder
Door de recente prijsdaling van elektrische auto’s komen gebruikte modellen steeds meer binnen het bereik van particulieren. Elektrisch rijden is zeker niet meer voorbehouden aan zakelijke rijders en mensen met een dikke portemonnee. Bovendien is er een toenemend interessant en attractief aanbod van elektrische auto’s uit Zuid-Europa, waar momenteel (nog) geen echte markt voor die auto’s is. Dealers vertellen je dat uiteraard niet. Wij halen via dochterbedrijven auto’s uit veel landen en bieden deze voor spectaculair aantrekkelijke prijzen aan. Daarom hebben wij óók veel particuliere klanten. Op www.ecar.nl zie je overigens ook duurdere modellen van bekende Duitse merken, ook die altijd voor de scherpst denkbare prijzen. In reactie op de angst voor Chinese fabrikanten en ook om elektrisch rijden betaalbaarder te maken komen Europese fabrikanten nu in hoog tempo met 25 K-modellen zoals de Citroën e-C3, Renault 5 en Fiat e-Panda. Maar ook dat is nog steeds een heel bedrag, dus bieden wij volledig elektrische auto’s aan vanaf minder dan 10 mille. Dat maakt elektrisch rijden pas echt bereikbaarder. De komst van goedkopere modellen zorgt automatisch voor een prijsdaling van jong gebruikte auto’s in de populaire prijsklassen. Dit jaar komen er ook veel goed onderhouden ex-lease Tesla’s op de markt die bij ons extra scherp zijn geprijsd. Dan rijd je voor relatief weinig geld een paar klassen beter en hoger dan je normaal zou doen. Bedenk daarbij dat je bij ECAR voor heel aantrekkelijke privatelease of voor een auto-abonnement kunt kiezen. Dan zijn de maandlasten super laag en rijd je toch lekker modern en schoon!
Subsidies maken de markt kapot!
De focus op subsidies
Wij horen vaak dat mensen met name in de subsidie van elektrische auto’s geïnteresseerd zijn. Wij hebben hier een heel duidelijke mening over: subsidies maken de markt kapot! Kijk naar Duitsland waar de markt voor elektrische auto’s helemaal weg is, of naar Noorwegen. Ook in Frankrijk is de subsidie alweer afgeschaft. Wij vinden het sowieso geen goed idee om de bevolking op kosten van de belastingbetaler te laten rijden. En het is ook niet nodig. Wij leveren gewoon auto’s die zónder subsidie super interessant geprijsd zijn. Anders gezegd: ze zijn goedkoper dan wanneer je wel subsidie zou ontvangen! Zowel personenauto’s als bedrijfswagens. Onze klanten hebben daar baat bij, en wij ook. Wij merken niets van berichten over de slechte verkoop van gebruikte elektrische auto’s. Met ECAR gaan we ook dit jaar weer grote aantallen elektrische auto’s leveren. Modellen vanaf een mille of tien, aan klanten de stuk voor stuk heel happy met hun auto-van-ECAR zijn.
Wij vinden dat de overheid niet de verkoop moet stimuleren met subsidies, die overheid moet investeren in infrastructuur: in meer netcapaciteit, meer snelladers etc. Dát is de rol van de overheid. Ze moet overbodige regels afschaffen om de uitbreiding van netcapaciteit sneller te kunnen laten plaatsvinden. Overal goed en snel kunnen opladen is veel belangrijker dan subsidies weggeven, zeker aan mensen die deze eerlijk gezegd helemaal niet nodig hebben. Wij roepen daarbij ook alle betrokken partijen op om hard aan het imago van elektrisch vervoer te werken. Want elektrisch rijden is echt leuk, stil, snel, comfortabel, gebruiksvriendelijk en goedkoop! De nadelen uit het verleden, zoals weinig actieradius en geen aanhanger kunnen trekken zijn weg, je kunt met elke moderne EV ontspannen, schoon en goedkoop heel Europa door. Natuurlijk, als je de hoofdprijs voor een auto moet betalen kan subsidie net wat schelen. Maar waarom zou je dat doen? Morgenal kunnen rijden, veel minder betalen, het beste advies, goede service en jaarlijks duizenden euro’s besparen, dat is toch wat je wilt?