Nu hoort u het ook eens van een ander. Op www.nederlandelektrisch.nl lazen wij het volgende:
Leasemaatschappij Athlon Nederland meldt dat bedrijven steeds vaker voor een elektrische bedrijfswagen kiezen. Het aantal elektrische bestelauto’s is vorig jaar bij het bedrijfsleven verdubbeld ten opzichte van 2022 en steeg van 15 naar 31 procent. Daarmee is nu bijna een derde van alle bedrijfsauto’s elektrisch. Dit blijkt uit analyse van eigen data van Athlon Nederland. De populairste elektrische bedrijfswagens van 2023
Mercedes-Benz eVito
Volkswagen ID.Buzz Cargo
Opel Vivaro Electric
Ford E-Transit
Mercedes-Benz eCitan
Zero-emissiezon
‘De datum van een zero-emissiezone, die per 1 januari 2025 ingaat, komt steeds dichterbij’, stelt Willemijne de Wit, marketing- en salesdirector bij Athlon Nederland. ‘Daarom is het noodzakelijk dat alle bedrijven en hun medewerkers kennis maken met elektrisch rijden. Bedrijven maken het zichzelf een stuk makkelijker als zij voor die tijd al ervaring hebben opgedaan met elektrisch rijden.’
De ingang van de zero-emissiezones volgend jaar, is volgens De Wit niet de enige stok achter de deur als het aankomt op elektrisch rijden. Ook wordt er vanuit de Europese richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) druk gelegd om maatschappelijk verantwoord in te kopen. ‘Hierdoor kijken veel bedrijven naar manieren hoe ze hun volledige keten kunnen verduurzamen. Dit stopt dus niet bij hun eigen businessmodel. Ze nemen ook hun toeleveranciers en ketenpartners onder de loep. Dit resulteert onder meer in aanbestedingen waar een van de belangrijkste vragen is om de opdracht met een zo min mogelijk CO2-uitstoot uit te voeren.’
Corporates voorloper|
Athlon stelt dat corporate bedrijven mogelijk mede door de toegenomen druk vanuit de Europese richtlijn voorlopen op de elektrificatie. Zo zijn er diverse bedrijven die al een 100 procent elektrisch bedrijfswagenbeleid hanteren. De Wit: ‘En als er nog geen sprake is van zo’n beleid, kunnen we wél stellen dat alle grootzakelijke bedrijven experimenteren met elektrisch rijden. Dit zien we minder bij het groot mkb en eigenlijk nog bijna helemaal niet bij de kleinere bedrijven en de zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De laatste categorie bestelt zelfs nog veelvuldig een dieselbus. Het groot mkb maakt wel de overweging, maar ook daar krijgt diesel 9 op de 10 keer de voorkeur. Maar, gezien de technische ontwikkelingen voor zakelijke elektrische leaseauto’s hard gaan en de emissienormen steeds dichterbij komen, verwachten we een verdere en grotere groei van het aantal elektrische voertuigen bij bedrijfswagens.’
Voor het juiste begrip: voor leasing kun je ook uitstekend bij www.ecar.nl terecht. Omdat wij onze auto’s scherp in heel Europa inkopen, zijn ze vele duizenden euro’s goedkoper dan elders, en dat zie je uiteraard terug in de leasetarieven!