Beetje bij beetje wordt bekend wat dit kabinet voor de mensen met een elektrische auto in petto heeft. Dat stemt niet vrolijk. Maar ondanks dat kunnen wij nog altijd voorrekenen dat je met emissievrij rijden via ECAR jaarlijks duizenden euro’s blijft besparen, ook als je MRB betaalt. De wegenbelasting voor (elektrische) auto’s. En reken maar dat wij nog scherper gaan inkopen om mensen die bij ons een elektrische auto willen kopen zoveel mogelijk kosten te besparen. Wij werken ook aan de introductie van andere mogelijkheden om via ECAR je maandelijkse lasten aanzienlijk te verlagen én om lekker flexibel te blijven. Stay tuned!
Goed, de plannen van ‘ons’ kabinet. Dat de bpm-vrijstelling voor elektrische auto’s per 1 januari 2025 verdwijnt, is al heel lang duidelijk. Nu is bekend hoeveel bpm Nederlandse EV-kopers vanaf 1 januari verschuldigd zijn. Dat is, zo heeft Autoweek uitgevonden, € 667,- per auto. Een vast bedrag dus, ongeacht het formaat of de prijs van de auto. BPM blijft voor een elektrische auto nul euro, maar vanaf 1 januari 2025 moet iedereen de zogeheten vaste voet gaan betalen, een basisbedrag dat niet aan de CO2-uitstoot gerelateerd is. Dit gaat dus inclusief inflatiecorrectie € 667,- per auto worden. Dus voor alle auto’s zal per 1 januari 2025 de prijs met dat bedrag moeten worden verhoogd. Daar gaan we de EV niet voor laten staan, maar het is wél geld. Particuliere kopers doen er goed aan om dit jaar nog in actie te komen, want de SEPP-subsidie van € 2.950,- per nieuwe EV en -zolang er nog geld in de pot zit- van € 2.000,- voor een gebruikte auto verdwijnen ook eind dit jaar. Welkom dus bij ECAR!
Dan is er de motorrijtuigenbelasting. Vanmorgen kopten enkele media dat het vorige kabinet een rekenfout had gemaakt die nu door ons consumenten moet worden betaald. De korting op de wegenbelasting voor elektrische auto’s zou al afgebouwd worden, maar dat wordt nu versneld en verzwaard. Per 1 januari 2025 krijgen bezitters van elektrische auto’s nog wel de eerder beloofde 75 procent korting op de wegenbelasting, maar het jaar erna al wordt het 25 procent korting. Nu betaal je nog nul euro. Om de klap te verzachten en de klimaatdoelen in het oog te houden, kwam kabinet-Rutte V met een afbouwend tarief tot 2031, waarbij EV-rijders stapsgewijs elk jaar iets meer wegenbelasting zouden gaan betalen. Alleen zou er een foutje zijn gemaakt, en die stapsgewijze afbouw gaat nu de prullenbak in. Per 1 januari 2025 krijgen bezitters van elektrische auto’s dus wel de eerder beloofde 75 procent korting op de wegenbelasting, maar een jaar later, dus per 2026, wordt het al 25 procent korting. Dan betaal je dus 75 procent wegenbelasting voor je elektrische auto. Dat is minder dan bezitters van een benzine- of dieselauto betalen, maar elektrische auto’s zijn door hun accu zwaarder. Het percentage blijft vervolgens gelijk tot 2031 (hopen we) en gaat dan naar nul. De optelsom van mis te lopen belastinginkomsten zou kunnen zorgen voor een gat van 1,5 miljard euro in de overheidsbegroting. Daarom zet het kabinet-Schoof I nu het mes in de klimaatagenda. De nieuwe wegenbelasting geldt zowel voor bestaande als nieuwe elektrische auto’s. Het wordt dus belangrijk, ook voor fabrikanten, om auto’s zo licht mogelijk te maken. En dat betekent: kleinere accu’s die toch voor veel actieradius zorgen. Gelukkig biedt ECAR altijd volop keus uit compacte, betaalbare auto’s!
Meer actueel nieuws over de EV’s?