Het zijn bijzondere tijden in ons land. Enerzijds lees je over problemen bij Volkswagen waar de verkoop instortte en ontslag voor tienduizenden medewerkers dreigt. En over ‘specialisten’ die stellen dat mensen geen elektrische auto willen van 30/40.000 euro omdat die te duur zouden zijn. Wij zien dat bij ECAR het heel anders, en onze resultaten bewijzen dat ook.
Als je value for money biedt, goede kwaliteit, betrokkenheid, inzet en kennis van zaken, dan kopen mensen graag bij je. Oók als de auto wat duurder is. Je biedt een goede financiering aan, private lease of een auto-abonnement, plus een goede en betaalbare verzekering en hulp bij het realiseren van een laadvoorziening, en je maakt klanten voor het leven. We kunnen het ook anders stellen: de collega’s die slecht verkopen hebben dat aan zichzelf te wijten. Ze zijn te duur, te arrogant. Bij ECAR krijgen we daarin zelfs gelijk van de overkoepelende RAI. (bron)
Die publiceerde zojuist dat van de 9,4 miljoen personenauto’s die er begin 2024 in ons land stonden geregistreerd inmiddels meer dan 1,3 miljoen exemplaren voorzien zijn van een volledig elektrische of hybride aandrijving. Daarmee is bijna 14 procent van het wagenpark deels of geheel geëlektrificeerd. Wij gaan bij ECAR voor volledig elektrisch, omdat wij ervan overtuigd zijn dat plug-in hybrides alleen interessant zijn voor de verkopers, niet voor de kopers. De techniek is te complex, het onderhoud te duur. Met volledig emissievrij rijden kun je bovendien duizenden euro’s per jaar besparen, zo rekenen onze verkopers graag voor.
Ons land telde vorig jaar 848.972 hybride auto’s (+31%) en 462.307 volledig elektrische auto’s (+36%). Met name de laatste paar jaar heeft elektrisch rijden een groeispurt doorgemaakt. In 2023 werden 113.961 nieuwe volledig elektrische auto’s aangeschaft, een plus van 56 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Tegelijkertijd groeide de vraag naar hybride modellen met 22 procent tot 137.063 voertuigen. Ruim twee derde (68%) van alle nieuw geregistreerde auto’s is nu in meer of mindere mate elektrisch.
Deze ontwikkeling heeft positieve effecten op de CO2-uitstoot. Na Zweden (61 gr/km), Finland (60,9 gr/km) en Denemarken (73,3 gr/km) behoort Nederland tot de EU-lidstaten met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto, namelijk: 74,2 gr/km. Ter vergelijking: in 2022 was dat nog 86,8 gr/km.
In de RAI-uitgave Mobiliteit in Cijfers Auto’s is ook te lezen dat de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto begin dit jaar 48.118 euro bedroeg (2023: 46.235 euro). Dus die ‘specialisten’ die stellen dat dergelijke auto’s te duur zijn worden ingehaald door de feiten.
Nederlanders omarmen ook steeds vaker de automatische transmissie. Vreemd is dat niet, want elke elektrische auto heeft een automaat. Bovendien functioneren rijhulpsystemen (ADAS) vaak beter in combinatie met een automaat; denk bijvoorbeeld aan adaptive cruise control. Dus het gaat best goed met de verkoop van elektrische auto’s. Als mensen nu nog even gaan inzien dat plug-in hybrides alleen voor de verkopende dealers en de fabrikanten interessant zijn en hen straks heel veel geld aan onderhoud gaan kosten komt het vanzelf goed met de volledig elektrische auto. Wij dragen daar als ECAR graag aan bij!
Kijk op onze nieuwsberichtenpagina voor meer actueel nieuws.