Volkswagen heeft eindelijk de nieuwe Transporter bedrijfswagen gepresenteerd. Die is best bijzonder. Niet zo lang geleden nog leverde Volkswagen de Caddy, de Transporter en de Crafter. Tegenwoordig is er de elektrische personenauto ID Buzz en de ID Buzz Cargo geheten bedrijfswagenversie daarvan. Verder heeft Volkswagen sinds enige tijd ook een ‘busje’ dat Multivan heet. Dat is geen variant van de Transporter, maar een als personenauto ontwikkelde MPV op MQB-basis. Die T7 Multivan blijft gewoon bestaan, maar nu is er ook de splinternieuwe T7-generatie Volkswagen Transporter. Hij heet dus ook T7 maar heeft helemaal niets met de Multivan te maken. De nieuwe Volkswagen Transporter is namelijk een resultaat van een uitgebreide samenwerking tussen Ford en Volkswagen. De Ford Transit/Tourneo Connect is tegenwoordig een Volkswagen Caddy. De Volkswagen Amarok is gebouwd op basis van de Ford Ranger. En de nieuwe Volkswagen Transporter is onderhuids ook een Ford, een Transit/Tourneo Custom om precies te zijn. (Autoweek)
De raampartij van de nieuwe Volkswagen Transporter is gelijk aan die van de Ford maar verder zijn er veel verschillen. De Volkswagen heeft eigen voorportieren en schermen, een volledig nieuw en eigen front en een gewijzigde achterkant met achterlichten die duidelijk afwijken van die van de Ford. Binnenin zijn er wel veel overeenkomsten. De verschillen beperken zich met name tot de omlijsting van de displays en van het stuurwiel. Een 12-inch digitaal instrumentarium en een 13-inch groot infotainmentscherm zijn standaard.
Er komen dieselversies, een plug-in hybride en elektrische modellen. Die hebben bestaansrecht naast de ID Buzz Cargo, omdat de Transporters ruimer en praktischer zijn. Er komen 110 pk, 150 pk en 170 pk sterke TDI-motoren, waarvan de twee sterkste varianten ook met 4Motion-vierwielaandrijving leverbaar worden. De 232 pk sterke plug-in hybride heet e-Hybrid. Daarnaast biedt Volkswagen straks 136 pk, 218 pk en 286 pk sterke elektrische versies aan, met een accupakket van 64 kWh. Volkswagen belooft overigens ook een elektrische versie met minder dan 136 pk en een kleiner accupakket die vooral door koeriersdiensten in steden kan worden ingezet.
Afhankelijk van de markt komt de Volkswagen Transporter beschikbaar als bestelbus met en zonder tweede zitrij, als Kombi voor personenvervoer en als luxueuzer uitgevoerde en fraaier afgewerkte Caravelle met negen zitplaatsen. De derde zitrij – een achterbank – is daarbij uitneembaar. De Kombi en de bestelversies zijn er ook met een verhoogd dak en met een langere wielbasis. De bestelversies hebben een afscheiding tussen de voorstoelen en de laadruimte. Verder gaat Volkswagen ook een PanAmericana-variant leveren die met o.a. zwarte kunststof wielkastranden net even wat avontuurlijker oogt. De basis Transporter is 5,05 meter lang. Dat is 14,6 centimeter meer dan de Transporter T6.1 die hij vervangt. De versie met verlengde wielbasis is 5,45 meter lang. Verder is de nieuwe Transporter ruim twaalf centimeter breder dan de vorige generatie. De laadruimte van de ‘korte’ Transporter is 2,6 meter diep (+6,1 centimeter), die van de verlengde Transporter is drie meter diep. Het laadvolume van de normale versie bedraagt 5,8 kubieke meter, in een verlengde Transporter met verhoogd dak kun je zelfs 9,0 kubieke meters kwijt.
Kijk hier voor veel meer actuele nieuwsberichten