Op de website Inside EV’s lazen we deze interessante analyse die wij u graag meegeven. Het is even lezen, maar het is de moeite waard.
De afgelopen maanden waren op zijn zachtst gezegd rommelig voor de elektrische auto-industrie. Grote spelers als General Motors, Ford en Mercedes-Benz trapten op de rem bij hun elektrificatie-inspanningen vanwege de ongelijke en onvoorspelbare consumentenvraag. De elektrische automarkt lijkt te worden bepaald door slechte vibraties en troebele vooruitzichten. Maar als je alles nuchter op een rij zet, zijn het juist de verbrandingsmotoren die steeds minder gevraagd worden.
In de VS vertraagt momenteel de groei van de EV-markt. Maar wereldwijd en op lange termijn zal de verkoop van plug-in auto’s een hoge vlucht nemen, terwijl de verkoop van conventionele benzineauto’s afneemt. Als je voorbij de sombere krantenkoppen kijkt en een bredere blik werpt, dan zie je dat de verbrandingsmotor uitsterft.
Elektrische en hybride voertuigen verdringen geleidelijk – en in sommige delen van de wereld snel – de verkoop van conventionele brandstofauto’s. Volgens deskundigen is dat een grote overwinning voor de planeet. En al kondigen sommige autofabrikanten nu nieuwe en bijgewerkte motoren aan om concurrerend te blijven als de volledige overstap naar EV’s langer duurt dan verwacht, het is moeilijk om de trends te betwisten die wijzen op het einde van het gasverbrandingstijdperk. “De markt kijkt gewoon veel te kort naar dit alles”, zegt Daan Walter, directeur bij RMI, een non-profit onderzoeksorganisatie gericht op schone energie. “Het is echt voorbij voor de verbrandingsmotor.”
De verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor (ICE) piekte wereldwijd in 2017 en is sindsdien gedaald, volgens het meest recente Electric Vehicle Outlook-rapport van onderzoeksbureau BloombergNEF (BNEF). Intussen is de verkoop van EV’s explosief gestegen, die is in minder dan tien jaar tijd met 2.000% geëxplodeerd. De overgang naar EV’s is echter verre van gelijkmatig verdeeld. China en sommige Scandinavische landen eten een groot deel van de wereldlunch op als het gaat om het gebruik van EV.
Volgens de U.S. Energy Information Administration daalde het marktaandeel van conventionele auto’s op benzine tot het laagste punt ooit in 2023: 84%. Ondertussen groeide de verkoop van hybride, plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen naar een recordhoogte van 16% van de Amerikaanse markt. Volledig elektrische voertuigen, of batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), waren vorig jaar goed voor een recordaandeel van 7,6% van de verkoop van nieuwe voertuigen. De VS loopt echter ver achter op China, waar agressief industrieel beleid en intense concurrentie EV’s in relatief korte tijd naar een marktaandeel van 50% hebben gekatapulteerd.
Niet ingestort maar vertraagd
In tegenstelling tot wat je misschien hebt gehoord, is het momentum van EV niet ineengestort; het is alleen vertraagd tot een tempo dat lager ligt dan eerdere niveaus van spectaculaire groei. De jaarlijkse verkoop van plug-in auto’s zal naar verwachting meer dan verdubbelen in de komende vier jaar, tot 30,2 miljoen in 2027, volgens BNEF. Natuurlijk zal de gemiddelde jaarlijkse groei van 21% wereldwijd in die periode niet zo sterk zijn als de 61% van de afgelopen vier jaar. Maar is dit de ondergang voor elektrische auto’s? Het lijkt er zeker niet op.
De verkoop van EV’s zal op de lange termijn blijven stijgen, waardoor ICE (brandstof)-auto’s geen haalbare weg meer terug zullen vinden naar het niveau van 2017. Overheidsbeleid – in de vorm van zowel beloningen als belemmeringen – is tot nu toe cruciaal geweest voor de overgang naar EV en zal in sommige delen van de wereld een grote rol blijven spelen, zeggen experts. Maar naast genereuze subsidies of een dreigend verbod op ICE-voertuigen zijn er nog andere belangrijke factoren die een rol spelen.
Succesfactoren
De rentabiliteit van zowel het maken als het kopen van EV’s is beter en beter geworden naarmate de industrie is gegroeid. Een goed voorbeeld: de BYD Seagull hatchback van China’s grootste EV-fabrikant wordt in eigen land verkocht voor slechts 10.000 dollar. Omdat EV’s een ongekende groei van de vraag hebben aangewakkerd, zijn de kosten van lithium-ionbatterijen gedaald van ongeveer $1.400 per kilowattuur in 2010 tot $139 in 2023, volgens BNEF, dat zegt dat de kosten nog verder zouden moeten dalen.
Een voortdurende verbetering van de betaalbaarheid van EV’s zal essentieel zijn om wereldwijd meer kopers aan boord te krijgen. EV’s zijn in het verleden vooral luxueus geweest, maar de prijzen vertonen nu een neerwaartse trend. Als je de totale eigendomskosten meerekent kosten sommige modellen nu al minder dan hun tegenhangers die op brandstof rijden. Dat komt omdat elektrische auto’s minder onderhoud nodig hebben en elektriciteit over het algemeen minder kost dan benzine. De mijlpaal wanneer een koper zonder al te veel na te denken kan begrijpen dat een EV hem geld zal besparen, is in een aantal toonaangevende markten al bereikt. Bovendien blijkt uit onderzoek dat als iemand eenmaal een elektrische auto koopt, hij zelden meer terugschakelt naar benzine. EV-bestuurders houden van de besparingen, het gemak van thuis opladen en de stille en soepele rit.
Een andere drijvende kracht achter verandering is concurrentie en de angst om achterop te raken. Autofabrikanten willen en moeten concurrerend blijven. Voor hen zijn de kosten van niets doen hoger dan ooit. Hoe verder we in dit decennium komen, hoe meer de winnaars en verliezers zich waarschijnlijk zullen onderscheiden. Dus als je een autofabrikant bent, kun je het je niet veroorloven om geen BEV-strategie te hebben. Het is normaal dat een nieuwe technologie in het begin explosief wordt overgenomen, gevolgd door een langzamere groei. Het is makkelijker om de verkoop met 60% of 70% te laten stijgen als de verkoop vorig jaar relatief klein was. En het is moeilijker om mainstream kopers te overtuigen van nieuwe technologie als de early adopters eenmaal op zijn.
Toch dringen klimaatexperts er bij beleidsmakers op aan om meer te doen aan EV. Want terwijl de effecten van klimaatverandering tastbaarder worden dan ooit, spuwt de wereld nog steeds recordhoeveelheden koolstofemissies uit. De meeste klimaatwetenschappers stellen dat de mensheid op een ramp afstevent als deze trends niet snel worden omgebogen….
Lees meer actueel nieuws.