Het aanbod van tweedehands elektrische auto’s (EV’s) wordt steeds groter. Elk jaar komt er meer keus en de beschikbare modellen worden beter én goedkoper. Waar moet je op letten als je een gebruikte EV wilt kopen? Tips van ECAR en de ANWB.
Elektrische auto’s waren lange tijd vooral aantrekkelijk voor zakelijke leaserijders. Na drie tot vijf jaar loopt hun leasecontract af en dan belanden de auto’s veelal op de particuliere tweedehandsmarkt. Het occasionaanbod groeit inmiddels snel. De verwachting is dat er bijvoorbeeld aan het einde van 2024 veel gebruikte Tesla’s op de tweedehands markt komen. Dat zijn geweldige auto’s voor relatief weinig geld. Uit de ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024 blijkt dat de prijs van een EV voor consumenten nog altijd de belangrijkste drempel is om een elektrische auto te kopen. Dat geldt misschien voor nieuwe auto’s, maar gebruikte exemplaren worden juist voordeliger. Zeker bij ECAR! Dus sla je slag!
Profiteren
In de afgelopen jaren is de techniek van elektrische auto’s flink verbeterd. Hierdoor lopen oudere modellen met name op het gebied van actieradius en laadmogelijkheden iets achter op nieuwe auto’s en daardoor dalen ze wat harder in waarde. De echte afschrijving is echter al door de zakelijke rijders betaald. Daarvan kun je als koper van een gebruikte auto profiteren.Bij steeds meer elektrische auto’s is deze voordeliger dan een enigszins vergelijkbare benzineversie (zeker na aftrek van de € 2.000,- aanschafsubsidie, zolang die er is). Verder blijkt dat de gebruikte accu’s in de regel lang goed blijven, wat weer een positief effect heeft op de restwaarde. Bij twijfel kun je de batterij van een EV laten keuren, ook bij ECAR.
Actieradius
Het nadeel van de meeste elektrische occasions is de vaak nog relatief beperkte actieradius. Veel elektrische middenklasse auto’s hebben tegenwoordig een flink accupakket en een dito actieradius. Zo’n vijf jaar terug echter was een elektrische middenklasse of kleine auto met meer dan 250 km rijbereik nog moeilijk te vinden. Dat zie je voorlopig nog even terug in het aanbod, maar ook hier gaan de actieradiussen omhoog. Bovendien: hoe vaak rijd je nou echt honderden kilometers op een dag? Dat is doorgaans alleen met de vakantie, toch? Dan ga je gewoon wat vaker opladen. Je reis is immers ook al vakantie!
Staat van de accu
Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto is dus de accu. Die bepaalt uiteindelijk hoe ver je kunt rijden.Ook accu’s van elektrische auto’s degraderen, maar veel minder snel dan bijvoorbeeld in een ebike of je telefoon. In de regel zien we dat elektrische auto’s van vijf jaar oud nog tussen de 80 en 97% capaciteit over hebben. Dat is echt meer dan voldoende en het verhaal dat je op verjaardagsfeestjes vaak hoort, namelijk dat het vervangen van een accu zo ongelooflijk duur is, komt echt vrijwel nooit voor. Bovendien kunnen de meeste accu’s gewoon gerepareerd worden door een paar cellen te vervangen. Maar ook dat komt maar zelden voor. Die verhalen zijn pure bangmakerij door mensen die niet weten waarover ze praten. Ga je een proefrit maken met een gebruikte EV, vraag de verkoper dan om de accu vooraf helemaal op te laden (100 %). Op het dashboard van de auto kun je vervolgens de te verwachten actieradius aflezen. Of vraag een testrapport van de accu.Veel merken hanteren een lange garantietermijn van bijvoorbeeld 8 jaar op de accu. De kans is groot dat daardoor ook op jouw elektrische occasion nog garantie op het accupakket zit. Dat geeft je extra zekerheid.
Dat accu’s langer goed blijven, wil echter niet zeggen dat je hier niet kritisch moet kijken als je een tweedehands elektrische auto op het oog hebt. Maak bijvoorbeeld een flinke proefrit en vergelijk de kilometerstand met de afname in actieradius. Dat geeft je een idee van de werkelijke actieradius van de auto. Jje kunt de batterij ook laten testen of een testrapport opvragen .Maar niet alleen de actieradius en accu zijn van belang. Ook de laadmogelijkheden kunnen bepalen of een auto wel of niet voor jou geschikt is.
1 fase of 3 fase
Let op of de auto de mogelijkheid heeft om 3-fase te laden. Dan kun je namelijk veel sneller thuisladen. Lang niet elke auto heeft die mogelijkheid en achteraf aanpassen is niet mogelijk. Ter vergelijking: het opladen van een accu met een vermogen van 80 kWh (dat is een forse accu) duurt met 3-fase laden zo’n 8 uur, en bij 1 fase laden zo’n 20 uur.
Snelladen
Rij je zo nu en dan wat langere afstanden, dan zul je onderweg moeten snelladen. Die functie moet je elektrische auto dan wel hebben. Dit was een aantal jaar geleden minder vanzelfsprekend dan tegenwoordig.Let daar dus op.Het is ook belangrijk om te kiezen voor een auto met een CCS stekker. Het alternatief – Chademo op sommige Japanse auto’s- komt veel minder voor en bij aanleg van snellaadstations worden er geen snelladers meer gemonteerd met deze aansluiting. Daardoor kun je met dit type stekker op steeds minder plekken snelladen. Gebruik je de auto vooral in en rondom de stad? En laad je vooral thuis en/of op je werk? Dan is een snellaadfunctie minder belangrijk. Maar let op: wil je de auto straks weer kwijt, dan is hij wel van belang!
Gebruikskosten
Qua gebruikskosten zitten er geen hele grote verschillen tussen een gebruikte of nieuwe elektrische auto, de afschrijving buiten beschouwing gelaten.Door de mogelijk kleinere accu ben je misschien wat vaker aan het snelladen. Dit is duurder dan thuis, op je werk of aan een openbare paal op straat laden. Neem dit dus mee in je kostenplaatje.Toen de eerste moderne elektrische auto’s op de markt verschenen, waren er veel vragen over de restwaarde. Die hangt sterk samen met de levensduur van het duurste onderdeel van de auto: de accu. Dat in de praktijk blijkt dat accu’s na vele jaren nog steeds goed functioneren, heeft een positief effect op de restwaarde. We zien bovendien dat de restwaarde op de tweedehands markt na de eerste vijf jaar stabiliseert. Elektrische auto’s zijn daardoor steeds vaker goedkoper dan benzinemodellen! Sterker nog: wij rekenen je graag voor dat je met de overstap op een elektrische auto al snel enige duizenden euro’s per jaar bespaart. Daar kun je bijvoorbeeld lekker van op vakantie!
Subsidies en financiële voordelen
Om de aanschaf van elektrische occasions te stimuleren, biedt de overheid een aanschaf-subsidie van € 2.000 voor tweedehands elektrische auto’s. Maar in eerdere jaren was de subsidiepot binnen een half jaar leeg. Die subsidie keert als de pot leeg is de komende jaren niet meer terug. Er zijn nog meer voordelen voor je portemonnee. Je betaalt bijvoorbeeld tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) en bpm. Let op: dit gaat per 2025 wel veranderen. Dan betaal je echter nog altijd veel minder dan voor een brandstofauto.
Tweedehands elektrische auto kopen
Of een tweedehands elektrische auto voor jou interessant is, hangt er dus vooral van af hoe je de auto wilt gebruiken. Is het je belangrijkste vervoersmiddel, rij je bijna uitsluitend korte afstanden of maak je regelmatig ritten van meer dan 250 kilometer? Dit zijn allemaal zaken om in overweging te nemen. Ze worden wel steeds interessanter en betaalbaarder, en als gezegd: bij ECAR rekenen wij graag voor hoe je er duizenden euro’s door kunt besparen. Elk jaar opnieuw. Kijk, afgezien van het milieuaspect is ook dat absoluut aantrekkelijk!
Lees meer actuele nieuwsberichten