Autoweek bracht al in kaart wat we van het nieuwe komende kabinet op het gebied van elektrisch rijden mogen verwachten. We mogen straks weer 130 km/u op de snelweg rijden en per 2025 zijn er geen subsidies meer om de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto aantrekkelijker te maken.
In april bleek uit de Voorjaarsnota al dat de SEPP-subsidieregeling voor gebruikte elektrische auto’s per 2025 komt te vervallen. Definitief was dat echter nog niet. In het zogeheten Hoofdlijnenakkoord zijn de PVV, VVD, NSC en BBB echter overeengekomen dat de subsidies voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s per 2025 stoppen. Het is dus definitief gedaan met de SEPP-subsidieregeling. Wel wordt in het akkoord aangegeven dat ‘verduurzaming van het wagenpark gestimuleerd blijft worden’. Zo blijft onder meer de mrb-gewichtscorrectie bestaan. Maar de partijen vergeten ook de mensen niet die – om welke reden dan ook – geen elektrische auto hebben. Ze zeggen namelijk dat ze ‘oog houden voor de fossiele rijder’ en dat ze ‘een eerlijke verdeling van de kosten tussen beide groepen’ willen. De partijen willen dat ‘de elektrische rijder eerlijker gaat bijdragen om de opbrengsten op lange termijn houdbaar te houden.’ De plannen zijn – zoals de naam van het akkoord aangeeft – definitief, maar de exacte inkleuring ervan nog niet. Wij kunnen je overigens nog steeds voorrekenen dat elektrisch rijden altijd veel goedkoper is dan fossiel rijden, zowle bij personenauto’s als bedrijfswagens. Het kan je echt duizenden euro’s per jaar schelen en besparen, welk kabinet er ook zit. Dus kom rustig langs en laat het je eerlijk en transparant uitleggen!
Lees meer actueel nieuws