Uit de Voorjaarsnota van het demissionaire kabinet blijkt dat, net als bijvoorbeeld in Duitsland, de aanschafsubsidie voor een gebruikte elektrische auto verdwijnt. Dat gaat gebeuren per 1 januari 2025. De subsidie wordt stopgezet vanwege de kosten van de mrb-korting voor elektrische auto’s.
In de zojuist gepubliceerde Voorjaarsnota staat onder meer wat we al wisten over de Motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s, ook al ziet de regeling er nog iets anders uit dan was uitgelekt. Zoals verwacht ga je voor een elektrische auto (EV) per 2026 60 procent van het benzinetarief betalen, per 2027 is dat 70 procent; in 2030 stijgt het naar 75 procent en per 2031 gaat voor elektrische auto’s het volle mrb-tarief gelden. Er wordt gesproken over het benzinetarief, maar onduidelijk is nog welk gewicht daarbij geldt. Er is nog even tijd om dat te bepalen, want voor volgend jaar, 2025, hoef je voor een EV dus sowieso nog geen mrb te betalen.
Aanvankelijk zou per 2026 de mrb-vrijstelling voor EV’s geheel verdwijnen, dus loopt de overheid met deze nieuwe plannen geld mis. Dat wordt onder meer gecompenseerd door voor plug-in hybride auto’s volgend jaar al de volle mrb te rekenen, maar dus ook door de aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische auto’s af te schaffen.
Momenteel kun je onder bepaalde voorwaarden nog € 2.000 SEPP-subsidie krijgen als je een gebruikte elektrische auto koopt. Dat wil zeggen, als niet al eerder dan eind van het jaar de subsidiepot leeg is. Er zit per 15 april 2024 nog zo’n 15 miljoen in die pot, over de eerste ruim drie maanden is er al ruim 14 miljoen aan subsidie aangevraagd. Zo’n subsidie vraag je trouwens gewoon aan via https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp/subsidie-koop-gebruikte. De subsidie zou er nog jaren blijven, maar nu blijkt het dus toch na dit jaar al voorbij te zijn. ‘Tot en met 2029 was in totaal €528 miljoen gereserveerd voor de verlenging van de aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische personenauto’s (SEPP). De verlenging van de regeling gaat echter niet door, omdat een nieuwe tariefkorting voor emissievrije personenauto’s in de motorrijtijgenbelasting wordt ingevoerd’, zo staat in de Voorjaarsnota.