Ben je een ondernemer die vreest straks niet meer te kunnen werken door de invoering van milieuzones dan helpen we je graag verder. Je kunt bij ECAR vaak uit voorraad voor veel scherpere prijzen dan je elders hoort een elektrische bedrijfswagen kopen of leasen die je in staat stelt gewoon door te kunnen blijven werken. Je diesel ruilen wij gewoon in, en we kunnen ook meteen door samenwerking met www.werkbus.nl een specifieke inrichting in je bus leveren. Op de website www.opwegnaarzes.nl vind je alle informatie over zowel de emissiezones als de daar toegestane bedrijfswagens. Dat is echt een superhandige website.
De invoering van de zero-emissiezones voor stadslogistiek gaat niet zonder slag of stoot, zo meldt Fleet & Mobility vandaag in een interessant artikel. Lokale overheden en ondernemers maken zich zorgen en meerdere Tweede Kamerleden komen met moties. Toch komt er geen uit- of afstel. Gemeenten zoeken wel naar middelen om marges van de zero-emissiezones op te schuiven. Dat gebeurt in twee richtingen: versoepeling en verzwaring. Dit maakt alles er niet eenvoudiger op. Bovendien verbetert de luchtkwaliteit zo nauwelijks. Maar er zijn gelukkig genoeg steeds meer ondernemers die al schoon gaan rijden.
Een ander thema dat nauw verbonden is met de zero-emissiezones is de ‘rijbewijskwestie’. Mogelijk wordt later dit jaar een vrachtwagenrijbewijs, rijbewijs C, vereist voor het besturen van elektrische bestelbussen waarvan het gewicht en de maximale lading samen meer dan 3.500 kilo bedragen, een gewicht dat de nodige elektrische bussen overschrijden vanwege de zware accu’s. Er is een tijdelijke regeling, maar deze loopt, naar het zich nu laat aanzien, 1 juli definitief af. Deze gedoogregeling maakte het mogelijk voor personen met alleen een B-rijbewijs om in elektrische bestelbussen tot maximaal 4.250 kilo te rijden. Een motie van D66 om de uitzonderingsregeling te verlengen tot er definitieve (nationale en Europese) kaders zijn vastgesteld, legde demissionair Mark Harbers naast zich neer, omdat het Openbaar Ministerie (OM) stelt dat het ‘evident onveiliger is’ om een (veelal jonge) bestuurder, die nog maar kort beschikt over een rijbewijs B, in een zwaar voertuig te laten rijden.’ Verenigingen als de Bovag, RAI Vereniging, VNA en Transport & Logistiek Nederland reageerden ontstemd. Maar er gloort licht aan het einde van de tunnel. Op 28 februari stemde het Europese Parlement (EP) in met een nieuwe ‘rijbewijsrichtlijn’ waarin onder meer staat dat er een uitzondering moet gelden voor elektrische bestelbussen. E-bestellers tot 4.250 kg moeten met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden. De uitwerking is nu aan de lidstaten. De bal ligt dus weer bij Harbers. Een alternatief is nog de invoering van hubs aan de rand van steden. Dan rijd je met je diesel tot aan de rand van de stad, van waaruit medewerkers met kleinere e-busjes heen-en-weer rijden. Ook die kan ECAR uiteraard leveren!
Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuw geregistreerde bestel- en vrachtauto’s in de aangewezen gebieden CO2-emissievrij zijn. Voor bestaande voertuigen gaat de uitsluiting via een ‘overgangsregeling’. Zo hebben bestelauto’s die in emissieklasse 6 vallen er nog tot 2028 toegang. Voor wagens in klasse 5 is dit een jaar minder. Bestelwagens in emissieklasse 4 of lager vallen wel meteen buiten de boot. In 2030 is in de gebieden alleen nog fossielvrije stadslogistiek welkom. De zones moeten resulteren in schonere en stillere binnensteden, zo stelt het kabinet. Volgens het rijk bespaart het 1 megaton CO2 per jaar. TNO stelde eind vorig jaar dat de zones niet ‘helemaal zero’ worden. Het zal grofweg 45 procent aan emissies schelen, aldus het instituut.