Rijden op waterstof, is dat echt de toekomst?
Wat is waterstof eigenlijk?
Waterstof is een interessante vorm van brandstof. Maar hoe wordt het gemaakt? Wat is grijze, blauwe of groene waterstof? En gaat het ooit doorbreken?
Waterstof is een veel voorkomend element in onze wereld. Het is een gas, lichter dan lucht, dus een ballon gevuld met waterstofgas stijgt onmiddellijk op. Het gas is kleurloos, geurloos en niet giftig. Maar ook super brandbaar. Het wordt ook wel knalgas genoemd, door de hevige knal die het kan produceren als je het aansteekt.
Hoe maak je waterstof?
Pure waterstof komt in de natuur niet voor. Waterstof zoals wij het kunnen gebruiken is een gas dat moet worden gemaakt. Dat kan op allerlei manieren, maar sommige daarvan zijn niet zo goed voor het milieu. Om te laten zien hoe de waterstof is gemaakt krijgt het gas daarom doorgaans een kleur mee.
Grijze waterstof
De meeste waterstof wordt geproduceerd met fossiele brandstoffen, zoals aardgas. We noemen dat ‘grijze’ waterstof, want bij dit proces komt koolstofdioxide (CO2) vrij, het belangrijkste broeikasgas! Grijze waterstof is dus vervuilend en je maakt het met aardgas, dat snel opraakt. Deze vorm van waterstof kunnen we daarom beter vermijden.
NB: Nederland is een van de grootste waterstofproducenten van Europa. Daarbij verbruiken we bijna 10 procent van al het aardgas dat wij in Nederland nodig hebben. Dat is, in de huidige tijd van dure energiekosten, een bedenkelijke eer.
Wat is blauwe waterstof?
Als je grijze waterstof wint uit aardgas, en je vangt daarbij de vrijkomende CO2 op, dan wordt het resultaat blauw waterstof gas genoemd. De CO2 kan dan worden opgeslagen, in ondergrondse tanks bijvoorbeeld. Er zijn bedrijven bezig met onderzoek naar de vraag of die CO2 kan worden opgeslagen in lege gasvelden onder de zee. Een echt duurzame oplossing is dit (nog) niet.
En groene?
Groene waterstof klinkt dan beter. Waterstof is groen als het via elektrolyse gemaakt wordt groene stroom. Omdat die groene stroom afkomstig is van duurzame bronnen is groene waterstof dus ook duurzaam. Maar het is helaas nog maar beperkt beschikbaar in grotere volumes, en daardoor nog vrij kostbaar.
Gaan we massaal op waterstof rijden?
Nee, dat verwachten wij niet. Waterstof is zeker een interessante brandstof, maar je wilt alleen groene waterstof gebruiken en die is schaars en duur, transport en opslag zijn duur en er zijn zowel weinig auto’s met een brandstofcel die op waterstof werkt als geschikte tabnkstations. Kip en ei, inderdaad. Voor nu is een elektrische auto veel duurzamer. Wellicht is waterstof ooit te gebruiken voor zwaar transport, maar voor personenauto’s zien wij er niets in. Als je echt duurzaam wilt rijden, check je hier het ECAR aanbod..
Lees hier ook onze blog ‘Op waterstof of elektrisch rijden?’