Rijd je elektrisch, maar heb je geen eigen laadpaal? Je bent dan waarschijnlijk afhankelijk van publiek toegankelijke laadpunten. Voor openbaar laden (AC laden oftwel langzaam laden) betaal je momenteel gemiddeld 36 cent per kWh, al verschillen de kosten hiervoor sterk per gemeente. In Súdwest-Fryslân is laden bijvoorbeeld ruim 2,5 keer duurder dan op Ameland. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Independer op basis van data van Eco-Movement.
Het scheelt flink in je portemonnee waar je je auto oplaadt: het verschil in oplaadtarieven is fors. In Zeeland ben je momenteel het slechtst af. Laden bij een publiek toegankelijk laadpunt kost hier gemiddeld 47 cent per kWh. Dit ligt zo’n 30% hoger dan gemiddeld in Nederland. Daarna volgens de provincies: Friesland, Utrecht, Flevoland, Noord-Brabant en Zuid-Holland, met allemaal gemiddeld 38 cent per kWh. Dit zijn de tarieven zonder BTW en eventuele kortingen.
De duurste gemeenten om je auto op te laden
Op gemeenteniveau zijn er grotere uitschieters. In Súdwest-Fryslân ben je momenteel het duurst uit: automobilisten betalen hier zelfs 63 cent per kWh. Ook het Zeeuwse Sluis en Terneuzen zijn geen goedkope steden om je auto op te laden. De gemeenten met de duurste
- Súdwest-Fryslân (Friesland): 63 cent per openbare laadpunten zijn als volgt:kWh
- Sluis (Zeeland): 51 cent per kWh
- Terneuzen (Zeeland): 51 cent per kWh
- Alphen-Chaam (Noord-Brabant): 49 cent per kWh
- Hulst (Zeeland): 49 cent per kWh
- Albrandswaard (Zuid-Holland): 48 cent per kWh
- Hoeksche Waard (Zuid-Holland): 48 cent per kWh
- Zandvoort (Noord-Holland): 48 cent per kWh
- Maassluis (Zuid-Holland): 48 cent per kWh
- Schouwen-Duiveland (Zeeland): 48 cent per kWh
Voordelig laden in Noord-Holland
Het is momenteel het voordeligst om je auto openbaar op te laden in Noord-Holland. Hier betaal je gemiddeld 33 cent per kWh. Ook in Limburg en Overijssel ben je naar verhouding iets goedkoper uit dan elders in het land (beide gemiddeld 34 cent per kWh).Wel zijn er verspreid over het land grote verschillen. De voordeligste gemeente is momenteel Ameland. Op dit Waddeneiland kost je elektrische auto opladen bij een publiek toegankelijk laadpunt je 24 cent per kWh. Gemeenten waar het naar verhouding goedkoop is om je auto op te laden zijn:
- Ameland (Friesland): 24 cent per kWh
- Teylingen (Zuid-Holland): 27 cent per kWh
- Opsterland (Friesland): 27 cent per kWh
- Ooststellingwerf (Friesland): 27 cent per kWh
- Amsterdam (Noord-Holland): 27 cent per kWh
- Den Haag (Zuid-Holland): 27 cent per kWh
- West Maas en Waal (Gelderland): 28 cent per kWh
- Waadhoeke (Friesland): 29 cent per kWh
- Beuningen (Gelderland): 29 cent per kWh
- Bronckhorst (Gelderland): 30 cent per kWh
Verschillen tussen types parkeerplaatsen
Naast regionale verschillen, speelt het type parkeerplaats ook een rol in de kosten. Joris Kerkhof, expert energie bij Independer: “Uit de cijfers blijkt dat je in parkeergarages je auto gemiddeld goedkoper kunt opladen dan op straat. Maar houd er rekening mee dat parkeerkosten in garages vaak iets hoger zijn dan die je op straat betaalt. Om te weten of je daadwerkelijk goedkoper uit bent als je in een parkeergarage oplaadt, moet je dus beide kosten tegen elkaar afwegen.”
Methodologie
Bij de analyse is alleen gekeken naar publiek toegankelijke reguliere laadpalen. Snellaadpunten (vanaf 50 Kw) zijn hierbij uitgesloten. Aangezien de prijzen dagelijks (per uur) kunnen wisselen, is dit een momentopname van 1 maart. De aanbieder van de laadpas kan extra kosten in rekening brengen. Dit hangt af van de pas en het soort abonnement. Ook gaan we hierbij uit van het gemiddelde tarief per gemeente waardoor er zelfs binnen gemeenten verschillen kunnen ontstaan. De gehanteerde prijzen zijn zonder BTW en eventuele kortingen.