Europese autofabrikanten gaan niet proberen om de Europese plannen voor een verkoop-verbod op auto’s met verbrandingsmotoren te stoppen of uit te stellen. Dat meldt het altijd goed geïnformeerde Automotive News. In de Europese Unie is het vanaf 1 januari 2035 niet meer toegestaan om op grote schaal auto’s met verbrandingsmotoren te verkopen. Let op dat ‘grote schaal’: kleine fabrikanten zoals Ferrari en Lamborghini mogen dat dan nog wel. Met name Duitse en Italiaanse autofabrikanten waren en zijn er niet blij mee. Zij stellen dat de markt in 2035 nog niet klaar is voor een grootscheepse overstap. Autofabrikanten zijn ook boos dat ze verplicht miljarden hebben geïnvesteerd in het schoner maken van verbrandingsmotoren die straks gewoon verboden zijn. Dat is natuurlijk een beetje dubbel, gezien de steeds weer opduikende berichten over ‘sjoemelsoftware’. Zij stellen dat niet de overheid maar de klant moet bepalen wanneer ‘volledig elektrisch’ aan de orde is. De genoemde partijen hebben grote economische belangen. Bovendien vrezen zij de Chinese concurrentie. Toch zullen zij zich niet langer verzetten tegen de Europese plannen, meldt Automotive News. Volgens hen heeft Luca de Meo, CEO van Renault én president van de Europese autofabrikantenorganisatie ACEA, gezegd: ‘We betwisten 2035 niet. Nu moeten we aan de slag!’ Hij noemt 2035 ‘potentieel haalbaar’, maar voegt daar wel aan toe dat daarvoor de juiste voorwaarden geschapen moeten worden. Benieuwd wat hij onder die voorwaarden verstaat!