Als je een gebruikte elektrische auto nog mét subsidie wilt kopen, adviseren we je om niet te lang te wachten. Want in goed een maand tijd is al ruim een vijfde deel van de subsidiepot vergeven. Dat blijkt uit een analyse door AutoWeek van de cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Al geruime tijd raakt de SEPP-subsidiepot voor de aanschaf of private lease van een tweedehands elektrische auto met een oorspronkelijke cataloguswaarde (fiscale prijs) tot € 45.000,- aanzienlijk sneller leeg dan de pot waarmee de overheid de aanschaf van nieuwe EV’s (tot € 45.000,-) wil stimuleren. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) opende op 9 januari 2024 beide subsidieloketten. Nu blijkt dat er al een vijfde van het voor gebruikte EV’s in het leven geroepen subsidiebudget uitgeven is.
De totale pot was gevuld met 29,4 miljoen en daarvan is al 6,43 miljoen uitgegeven. Dat komt deels omdat mensen die vorig jaar de subsidie misliepen meteen dit jaar toesloegen. Maar al met al is er voor 3.215 gebruikte elektrische auto’s subsidie verleend. Er is nu nog € 22,97 miljoen beschikbaar, goed voor nog eens 11.485 gebruikte elektrische auto’s. Dat gaat hard en de pot, die niet aangevuld wordt, raakt dus snel leeg. Vorig jaar werd het vaakst SEPP-subsidie aangevraagd voor de Renault Zoe (zie foto). Ook de Nissan Leaf en Volkswagen e-Golf stonden afgelopen jaar bovenaan de lijst bij consumenten die op jacht waren naar een tweedehands EV.
Ons advies: wil je een gebruikte elektrische auto gaan rijden en gebruik maken van de twee mille subsidie, wacht dan niet te lang. Maar bedenk wel dat sommige auto’s die nu steeds aantrekkelijker worden, zoals de Tesla Model 3, oorspronkelijk een hoge catalogusprijs hadden waardoor ze niet voor subsidie in aanmerking komen. En bedenk óók dat een auto kopen bij een duur adres mét subsidie altijd duurder is dan een auto kopen bij ECAR, zelfs als daar geen subsidie op zit. ECAR is door directe import en lage overhead simpelweg altijd de goedkoopste. Check maar op www.ecar.nl.