Elektrische auto’s hebben veel voordelen, maar de angst voor snelle degradatie van de accu houdt potentiële kopers soms tegen. Een recente praktijktest van de ADAC (zeg maar de Duitse ANWB) met de Volkswagen ID.3 toont echter aan dat deze zorg ongegrond is.
Een veelvoorkomend nadeel van elektrische auto’s is de degradatie van de accu. Dat resulteert in verminderde capaciteit na verloop van tijd. Maar de ADAC heeft de ID.3 Pro S-uitvoering gedurende 2,5 jaar intensief getest, waarbij ze 100.000 km aflegden. Het resultaat? De accu behield maar liefst 93% van zijn oorspronkelijke capaciteit.
Volkswagen zelf stelt dat na 160.000 km nog zo’n 70% van de capaciteit behouden moet zijn, maar de geteste ID.3 lijkt dit ruimschoots te overtreffen. Zelfs na intensief snelladen behield de accu zijn prestaties.
Belangrijk is ook dat de ADAC de ID.3 continu heeft geüpdatet, wat merkbare verbeteringen opleverde. Een vermogenstoename en betere prestaties bij lage temperaturen waren het resultaat, met een indrukwekkende gemiddelde actieradius van ongeveer 400 km op een volle accu.
Samengevat lijkt de vrees voor accudegradatie ongegrond, met name in het geval van de Volkswagen ID.3. Deze grondige praktijktest werpt een optimistische blik op de duurzaamheid van elektrische auto’s. Dankzij voortdurende technologische updates blijft de horizon van elektrisch rijden helder en veelbelovend.